دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناو همپلتون

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حمله تروریستی در سراوان با 5 شهید

۵ تن از مأموران مرزبانی سراوان در درگیری با یک گروهک تروریستی به شهادت رسیدند. در این درگیری که در منطقه "مَک سوخته" رخ داد، ۲ مرزبان کادر و ۳ سرباز به شهادت رسیدند و ۲ مأمور دیگر نیز مجروح شدند. مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات فراجا گروهبان یکم "رضا برجی" که اعلام شده بود در حادثه تروریستی برجک "مزه سر" هنگ مرزی سراوان به شهادت رسیده، طی عملیات احیاء مجددا به لطف خدا به زندگی بازگشت. اسامی شهدای مرزبان در سراوان به نام‌های گروهبانیکم شهید "حسین بادامکی"،گروهبانیکم شهید "علی غنی با تدبیر" ، سرباز وظیفه شهید "محمد جمالزاده"،سرباز وظیفه شهید "یونس سیفی نژاد" و سرباز وظیفه شهید "ناصر حیدری" اعلام شد. دادستان زاهدن مرکز سیستان و بلوچستان گفت: ۶ نیروی مرزبان در حمله گروهک جیش الظلم به پاسگاه مرزی شهرستان سراوان به شهادت رسیدند که دستورات قضایی لازم برای دستگیری عوامل حادثه صادر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چین به جایگاه نخست خودرویی جهان رسید

یک نشریه ژاپنی در گزارشی اعلام کرد که چین در زمینه صادرات جهانی خودرو جایگزین ژاپن شده است. نشریه ژاپنی نیکی (Nikkei) با استناد به داده‌های انجمن خودروسازان چین گزارش داد که پکن توانسته در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شود. در نتیجه جایگزین ژاپن در سطح جهانی شده است. بر اساس این گزارش، صادرات خودرو چین در ژانویه تا مارس سال جاری با ۵۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۷ میلیون دستگاه رسید. در همین مدت، ژاپن که صادرکننده برتر سابق در سطح جهانیست ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است. داده‌ها نشان می‌دهد که رشد صادرات خودرو چین به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و افزایش تحویل به روسیه بوده است. صادرات خودروهای انرژی جدید، که شامل خودروهای برقی نیز می‌شود، سالانه ۹۳ درصد افزایش یافت و به ۳۸۰ هزار دستگاه در سه ماهه اول رسید و حدود ۴۰ درصد از کل صادرات خودرو چین را به خود اختصاص داد. شاخه چینی تسلا با فروش ۹۰ هزار دستگاه در همین بازه زمانی، بزرگترین شرکت کننده در صادرات خودروهای انرژی نو بود. صادرات شرکت تسلا از چین در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. صادرات خودرو از چین به روسیه در مدت گزارش شده هم نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شد و به ۱۴۰ هزار دستگاه رسید و روسیه را به بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی تبدیل کرد. پس از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین، تعدادی از خودروسازان جهانی به دلیل تحریم‌های غرب روسیه را ترک کردند، خودروسازان چینی هم مشتاقانه از این فرصت استفاده کردند و حضور خود را در بازار روسیه گسترش دادند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سپاه رصد همیلتون را علنی کرد

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصاویر رصد ناو رزمی همیلتون DDG۶۰ به‌همراه یک شناور پشتیبان به‌نام TAKE۶ را منتشر کرد.تصویر منتشرشده توسط سپاه نشان می‌دهد ناو رزمی همیلتون DDG60 به‌همراه یک شناور پشتیبان به‌نام TAKE6 و شناور تجاری ANVIL POINT از تنگه هرمز عبور کرده است.روز جمعه 29 اردیبهشت ماه آسوشیتد پرس در خبری از عبور ناو همیلتون نیروی دریایی تروریستی آمریکا با حضور فرماندهان ارشد نیروهای دریایی آمریکا، فرانسه و انگلیس در منطقه غرب آسیا از تنگه هرمز خبر داد و مدعی شد چند شناور تندروی سپاه هنگام عبور این ناو از تنگه هرمز به آن نزدیک شده‌اند. روز گذشته دریادار دوم غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه با تأیید این خبر از رصد ناو پاول همیلتون توسط پهپادها و شناورهای نیروی دریایی سپاه خبر داد.

منبع: تسنیم

ایران و دانمارک به توافق کنسولی رسیدند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لارس لوکه راسموسن وزیر امور خارجه دانمارک یکشنبه شب در یک گفتگوی تلفنی، در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن بحث و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی، روابط تاریخی دو کشور را سرمایه بزرگی برای دو طرف دانست و بر ضرورت رفع چالش‌های موجود و توسعه روابط فیمابین تاکید کرد. وزیر خارجه دانمارک نیز بار دیگر مخالفت شدید خود را نسبت به هتاکی به قرآن کریم اعلام و این گونه اقدامات را محکوم کرد. طرفین در این گفتگو در خصوص ایجاد ساز و کاری به منظور تقویت مشورت‌های کنسولی میان دو کشور توافق کردند.

منبع: مهر

زلزله خراسان رضوی را لرزاند

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۴ ریشتر، در عرض جغرافیایی ۳۵.۷۵ و طول جغرافیایی ۶۰.۲۲، در عمق ۷ کیلومتری، سنگ سفید خراسان رضوی را لرزاند. گفته می‌شود این زمین لرزه در مشهد نیز احساس شده است. تا کنون از این زمین‌لرزه خسارتی گزارش نشده است.

منبع: مهر

مراد صحرایی برای صندلی آموزش و پرورش راهی مجلس شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کرد.سیدمحمد حسینی با اعلام خبر انتخاب صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رضامراد صحرایی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. وی افزود: سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی، مدیریتی و برنامه‌های فوری و اولویت‌دار دکتر رضا مراد صحرایی، پیوست نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس است. حسینی با اشاره به فهرست برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار صحرایی بیان کرد: این برنامه‌ها شامل اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول اساسی و کار جذب تربیت و ارتقای سرمایه انسانی آموزش و پرورش، آرام سازی نظامات و ساز و کارهای راهبردی و مدیریت آموزش و پرورش، ارتقای عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی و کیفیت بخشی به برنامه‌های آموزشی و پرورشی، به کارگیری ظرفیت‌های درونی و بیرونی مدرسه (مشارکت)، آرام سازی و بهینه سازی نظام تأمین، تخصیص و مصرف منابع مالی در سطوح مختلف نظام آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی و پرورشی و ارتقای توانمندی‌های تربیتی خانواده‌ها از مهمترین برنامه‌های صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد که طبق آئین نامه داخلی مجلس، پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش، در اسرع وقت جلسه رأی اعتماد به صحرایی برگزار شود.

منبع: مهر

تیراندازی در فرانسه۳ قربانی گرفت

منابع فرانسوی از تیراندازی در شهری در جنوب این کشور خبر دادند. منابع وابسته به پلیس فرانسه اعلام کردند: حداقل سه نفر بر اثر تیراندازی کشته شده اند. این منابع افزودند: روز یکشنبه سه مرد در یک حمله با سلاح تهاجمی در شهر مارسی فرانسه، کشته شدند. این حادثه در شرق شهر مارسی رخ داده است و طی آن افراد مسلح به سمت خودروها از جمله خودرویی که در داخل آن پنج نفر بودند، آتش گشودند که سه نفر از این افراد به شدت زخمی شدند و بر اثر شدت جراحات در دم جان باختند. بر اساس این گزارش، این سه نفر عضو یک گروه پنج نفره ۲۰ ساله بودند که کمی بعد از ساعت ۵:۰۰ صبح به وقت محلی یک کلوپ شبانه را ترک کردند و در حال رانندگی بودند که خودروی آنها مورد حمله مردان ناشناس با اسلحه کلاشینکف قرار گرفت. پلیس یک ماشین در حال سوختن را در نزدیکی پیدا کرد، اما بلافاصله تأیید نکرد که آیا این ماشین فراری افراد مسلح بوده است یا خیر. مارسی در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تیراندازی، قتل و درگیری باندهای قاچاقچی مواد مخدر بوده است. در ماه دسامبر گذشته هم دو نفر در پاریس بر اثر تیراندازی کشته شدند.

منبع: مهر

حماس عملیات حواره را تایید کرد

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یکشنبه شب گفت که عملیات شهرک «حواره» که منجر به زخمی شدن یک نظامی صهیونیست شد، پاسخ طبیعی به جنایات فزاینده رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است محمد حماده افزود: عملیات شامگاه یکشنبه در شهرک «حواره» واقع در نابلس پاسخی طبیعی به جنایات فزاینده رژیم اشغالگر علیه مردم ما است که آخرین آن حمله «ایتامار بن گویر» وزیر افراطی کابینه صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی بود. وی گفت: مردم فلسطین شکست نخواهند خورد و با تمام قوا به هتک حرمت مسجد الاقصی و تلاش برای گسترش کنترل بر آن پاسخ خواهند داد. سخنگوی حماس همچنین تاکید کرد که همه تلاش‌ها برای تضعیف مردم ما و دلسرد کردن آنها از پروژه مقاومت با شکست مواجه خواهد شد و پایداری و مقاومت ما ادامه خواهد داشت. پیش تر ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که راننده یک خودرو در شهرک «حواره» به نظامیان این رژیم حمله کرده و پس از زخمی کردن یکی از نیروها متواری شده است. ارتش رژیم صهیونیستی با بستن خیابان‌های اصلی و اماکن تجاری شهرک حواره در جنوب نابلس در حال تلاش برای یافتن مجری این عملیات است.

منبع: ایرنا

تیراندازی در نیواورلئان شعله جنایت را در آمریکا روشن نگه داشت

پلیس شهر نیواورلئان ایالت لوئیزیانای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در حادثه تیراندازی‌ در این شهر ۲ نفر کشته و ۲ نفر زخمی شدند.پلیس شهر نیواورلئان در این بیانیه‌ افزود: شنبه شب (به وقت محلی) پس از دریافت تماس‌هایی درباره حادثه تیراندازی در ۲ مکان در منطقه «اسکای ویو» به فاصله چند دقیقه از یکدیگر، بازرسان را به این باور رساند که این تیراندازی‌ها با هم مرتبط بوده است و آنها در تلاش برای کشف انگیزه این تیراندازی‌ها هستند. پلیس نیواورلئان معتقد است که این حادثه با شلیک گلوله در بلوک ۶۰۰۰ خیابان بیچ کرافت این شهر آغاز شده است، جایی که جسد پسر ۱۷ ساله‌ای که به ضرب گلوله کشته شده بود را پیدا کردند. مقامات پلیس اعلام کردند: چند خیابان دورتر از این محل، زنی ۳۱ ساله را پیدا کردند که در داخل ماشینش مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. به گفته پلیس، یک نوزاد دو ماهه که او نیز در خودرو بود به بیمارستان منتقل شد اما خوشبختانه این نوزاد هیچ آسیبی ندیده است. در بیانیه پلیس نیواورلئان آمده است که دو نفر دیگر در این حادثه در خیابان بیچ کرافت مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند (یک پسر ۱۳ ساله و یک مرد ۲۰ ساله) که در بیمارستان‌های محلی بستری شده و وضعیت هر دوی آنها پایدار است. بر اساس بیانیه پلیس، دفتر پزشکی قانونی ناحیه نیواورلئان علت مرگ را مشخص و پس از تکمیل کالبد شکافی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌های مقتولان این حادثه، اسامی قربانیان را اعلام خواهد کرد.

منبع: ایرنا

۲۷ تن نیترات آمونیوم ناپدید شد

مقامات آمریکا در حال بررسی ناپدید شدن مرموز محموله‌ای حاوی بیش از ۲۷ تن نیترات آمونیوم در کالیفرنیا هستند.بیش از ۲۷ تن نیترات آمونیوم (یک ماده شیمیایی که هم به عنوان کود و هم به عنوان یکی از مواد مورد نیاز برای تولید مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرد)، هنگامی که ماه گذشته توسط راه‌آهن از ایالت وایومینگ به ایالت کالیفرنیای آمریکا حمل می‌شد، ناپدید شده و مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا تحقیقات درباره ناپدید شدن مرموز این محموله را آغاز کنند. به نوشته فاکس نیوز، نیترات آمونیوم ماده‌ای است که در سال ۱۹۹۵ در حمله به ساختمان فدرال مورا در شهر اوکلاهاما از آن استفاده شد. در آن انفجار ۱۶۸ نفر کشته و حدود ۸۵۰ نفر مجروح شدند. در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) یک قطار باربری که یکی از واگن‌های آن حاوی با بیش از ۲۷ تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم بود، شهر شاین (پایتخت ایالت وایومینگ آمریکا) را به مقصد ایالت کالیفرنیا ترک کرد. با این حال، بر اساس گزارشی از شرکت «داینو نوبل» (Dyno Nobel)، هنگامی که این قطار باربری دو هفته بعد به ایستگاه راه‌آهن سالندیل در صحرای موهاو رسید، واگن حاوی نیترات آمونیوم کاملا خالی بود.داینو نوبل شرکتی که مسئول حمل و نقل نیترات آمونیوم و پیشرو در زمینه مواد منفجره تجاری در آمریکا است، گزارشی در این زمینه را در ۱۰ ماه مه (۲۰ اردیبهشت) ‌به مرکز ملی واکنش فدرال ایالات متحده (NRC) ارائه کرد. اداره راه آهن فدرال، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا، اتحادیه پاسیفیک و داینو نوبل در حال بررسی ناپدید شدن این محموله هستند و واگن ریلی که حاوی این محموله بود برای انجام بازرسی کامل به وایومینگ بازگردانده شده است. شرکت داینو نوبل بر این باور است که محموله نیترات آمونیوم به دلیل وجود سوراخی در زیر واگن مخصوص حمل آن، در طول مسیر به بیرون نشت کرده است. سخنگوی این شرکت به تلویزیون محلی کی.کیو.ای.دی نیوز گفت: واگن حاوی محموله نیترات آمونیوم هنگام خروج از کارخانه تولیدکننده این مواد شیمیایی در شهر شاین، مهر و موم شده بود و این مهر و موم‌ها هنگام ورود به ایستگاه سالتدیل هنوز دست نخورده بودند بنابراین ارزیابی اولیه ما این است که ممکن است وجود یک سوراخ در کف واگن باعث نشتی و تخلیه محموله آن شده باشد. این سخنگو افزود: قطاری که محموله نیترات آمونیوم در یکی از واگن‌های آن حمل می‌شده، طی سفر خود چندین توقف داشته و تیمی از کارشناسان این شرکت در حال بررسی چگونگی وقوع نشت احتمالی است. این سخنگو تاکید کرد: ما این موضوع را جدی می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد پی ببریم این اتفاق چگونه رخ داده است و چگونه می‌توان از تکرار آن جلوگیری کرد.

منبع: ایرنا

سفیر سوئیس احضار شد

امروز خانم نادین لوزانو، سفیر کنفدراسیون سوئیس در تهران توسط مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. در پی موضع گیری مداخله جویانه سوئیس در امور داخلی کشورمان و همچنین استفاده نامتعارف و غیر حرفه‌ای سفارت این کشور در تهران در بازنشر تصویری با یک پرچم جعلی، امروز خانم نادین لوزانو، سفیر کنفدراسیون سوئیس در تهران توسط مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. در این ملاقات مراتب ناخرسندی و اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اقدام طرف سوئیسی به وی ابلاغ گردید. همچنین تصریح شد، چنین اقدام نامتعارفی، متناسب با روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران وکنفدارسیون سوئیس نبوده و باید اصلاح شود. سفیر سوئیس در پاسخ اعلام داشت که مراتب را در اسرع وقت به کشورش منعکس خواهد کرد.

منبع: شبکه خبر

بدهی دولت پرداخت شد

معاون سازمان برنامه , بودجه اعلام کرد که ضمن پرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی ، همه درآمدهای نفت نیز به صندوق توسعه واریز و هر سال منابعی از این صندوق به میزان بودجه جاری دولت، در اختیار دولت قرار داده شود.معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان برنامه در آیین رونمایی از برنامه هفتم توسعه توضیحاتی را درمورد میزان بدهی دولت ارائه کرد و گفت: مجموع بدهی دولت به نظام بانکی و همچنین سازمان‌ها حدود ۱۱۴۴هزار میلیارد تومان، بدهی شرکت‌های دولتی نیز حدود ۱۸۹۴هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود ۷۴میلیارد دلار است. رحیم ممبینی با اشاره به لایحه برنامه هفتم عنوان کرد: رویکرد مهم این این لایحه که در ۲۲ فصل تدوین شده مردم‌پایه بودن و توجه به رفع ناترازی‌های نظام بانکی، نظام انرژی، رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع بالادست انرژی است. معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان برنامه، با تاکید بر اینکه بدهی دولت و شرکت نفت به صندوق توسعه ملی به ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد، گفت: قرار است این بدهی پرداخت، همه درآمدهای نفت به صندوق توسعه ملی واریز و هر سال منابعی از این صندوق به میزان بودجه جاری دولت، در اختیار دولت قرار داده شود. ممبینی مهم‌ترین سند مالی کشور را بودجه دانست و افزود: بودجه از اسنادی است که شاید بیشترین نقش را در بحث مالیه عمومی و در تحقق سیاست‌های عمومی و سایر سیاست‌ها دارد؛ اگر این سند مبتنی بر اصول و مبانی مشخصی تدوین شود، قطعا راهگشای مسائل بسیاری به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهد بود. کسری عمومی بودجه در سال گذشته حدود ۳۰۴هزار میلیارد تومان بود. البته کسری هدفمندسازی حدود ۱۹۰هزار میلیارد تومان و تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تأمین اجتماعی و بانک‌ها حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین کسری واقعی بودجه در سال گذشته حدود ۷۹۴هزار میلیارد تومان بود. وی با بیان اینکه ایجاد تعهدات بدون پیش‌بینی منابع، ایجاد بدهی به تأمین اجتماعی و نظام بانکی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات موجود در این زمینه است، گفت: زیان شرکت‌های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشور زیاد است. درحالی که در دنیا زیان شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی نباید بیش از شش درصد و در بعضی کشورها سه درصد شود. معاون سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه واریز پول نفت به صندوق توسعه ملی یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌توان به وسیله آن بند ناف بودجه را از نفت قطع کرد، گفت: البته این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که منابع نفتی به صورت مستقیم به صندوق توسعه ملی واریز شود. این امر در صورتی محقق می‌شود که صندوق توسعه ملی بتواند طلب‌هایی که از دولت دارد را در وهله اول وصول کند.

منبع: شبکه خبر

آژیر هشدار در شهرک‌های صهیونیستی به صدا درآمد

آژیرهای هشدار در شهرک‌های صهیونیستی نزدیک رام الله در کرانه باختری رود اردن به صدا درآمدند.آژیر هشدار در شهرک‌های صهیونیستی بسغوت و عوفره در شرق رام الله در کرانه باختری رود اردن به صدا درآمد. این شبکه افزود: گمان می‌رود فلسطینیان به شهرک بسغوت نفوذ کرده باشند. رسانه‌های عبری گزارش دادند که صدای آژیرهای هشدار در شهرک‌های نزدیک رام الله در کرانه باختری شنیده شد. شبکه هفتم عبری گزارش داد که آژیرهای هشدار در شهرک سغوت و عوفره در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری از ترس «نفوذ مبارزان فلسطینی» به این شهرک ها به صدا درآمده است. بنابر اعلام منابع صهیونیستی آژیرهای هشدار در برابر نفوذ به شهرک ها فعال شده است. کارکنان امنیتی و نیروهای نظامی در این شهرک ها از شهرک نشینان خواستند تا در حال حاضر خانه‌های خود را ترک نکنند و درها را بسته نگه دارد. چندی پیش هم تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در ساحل تل آویو بعد از شنیدن صدای آژیر خطر پا به فرار گذاشته‌اند.

منبع: شبکه خبر

دولت موظف به تعامل با همسایگان شد

رئیس جمهور اقدام و عمل برای ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را وظیفه همه دستگاه‌ها و وزارت امور خارجه را مسئول پیگیری این اقدامات عنوان کرد.سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته سفرا و مسئولان وزارت امور خارجه با ایشان درباره ضرورت تقویت ارتباطات و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، تاکید کرد که نه فقط وزارت امور خارجه، بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را با جدیت دنبال کنند. رئیس جمهور اقدام و عمل برای ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را وظیفه همه دستگاه‌ها و وزارت امور خارجه را مسئول پیگیری این اقدامات عنوان کرد و افزود: روابط با کشورهای هدف در کمتر از 2 سال گذشته اگر چه افزایش قابل توجهی داشته است، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند بیش از سطح فعلی ارتقا یابد. رئیسی در بخشی دیگر از سخنانش عملیات دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گردش به دور کره زمین را افتخارآفرین و غرورانگیز توصیف و تصریح کرد: این اقدام ارتش نشانه اقتدار و قدرت نیروی دریایی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و شایسته قدردانی است. رئیس جمهور در ادامه به صرف زمان طولانی در بعضی دستگاه‌ها برای صدور مجوزها و پاسخ به استعلامات اشاره کرد و اظهار داشت: اتلاف وقت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و مردم به این شکل به هیچ وجه به صلاح اقتصاد کشور نبوده و باید زمان اقدام هر دستگاهی برای صدور مجوز یا پاسخ به استعلامات محدود و معین شود. رئیس جمهور همچنین در بخش ابتدایی سخنانش سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) را به عموم جامعه و به ویژه زنان و دختران ایران زمین تبریک گفت و تصریح کرد که همگان و از جمله دختران می‌توانند در همه عرصه‌های اخلاقی، انسانی، اجتماعی و دینی از ایشان الگوبرداری کنند.

منبع: ایسنا

مدیریت بحران هشدار بحران لحظه‌ای در پایتخت داد

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها خبر داد و از مردم خواست از اتراق کنار رودخانه‌ها خودداری کنند. حامد یزدی مهر اظهار داشت: طبق اعلام سازمان هواشناسی طوفان لحظه‌ای تا دقایقی دیگر در پایتخت پیش بینی شده است. یزدی مهر با بیان اینکه وزش باد شدید و خیلی شدید با سرعت بالا از سمت غرب در حال نزدیک شدن به پایتخت است گفت: این وزش باد تا سه الی چهار ساعت آینده و به تناوب ادامه خواهد داشت لذا توصیه جدی مدیریت بحران به شهروندان این است که از قرار گرفتن خود و پارک خودرو زیر تابلوهای تبلیغاتی و درختان فرسوده اکیداً خودداری کنند چرا که در زمان وقوع باد شدید سقوط اجسام و اشیا بسیار محتمل است. مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص آب گرفتگی معابر و امکان سیلابی شدن مسیل‌ها نیز هشدار داد و گفت: از مردم پایتخت می خواهیم از رودخانه‌ها فاصله بگیرند و کنار مسیل‌ها اتراق نکنند. وی در ادامه با اشاره به احتمال وقوع رگبار و رعد و برق و بارش تگرگ نیز در ارتفاعات هشدار جدی داد و عنوان داشت: شهروندان از قرار گرفتن بر روی داربست ها و ارتفاعات به شدت بپرهیزند.

منبع: ایسنا

رئیس‌جمهور گرجستان ممنوع السفر شد

شرکت هواپیمایی ملی گرجستان به دلیل اظهار نظرهای ضد روسی رئیس‌جمهور این کشور او را از سفر محروم کرد. خبرگزاری روسی تاس در گزارشی نوشت که «سالومه زورابیشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان، به تازگی شرکت هواپیمایی ملی این کشور را به دلیل ازسرگیری پروازها به روسیه تهدید کرده است، اما این اقدام او نتیجه عکس داشت و شرکت هواپیمایی، «زورابیشویلی» را از سفر محروم کرد. «تاماز گایاشویلی» مؤسس این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که سالومه زورابیشویلی به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی شده و «تا زمانی‌که از مردم گرجستان عذرخواهی نکند همچنان از سفر محروم خواهد ماند.» اظهارات زورابیشویلی پس از آن مطرح شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ممنوعیت ۴ ساله پروازها مستقیم با گرجستان را لغو کرد و مقام‌های گرجستان هم از او تقدیر کردند. پوتین همچنین نیاز به داشتن ویزا برای شهروندان گرجستان را هم لغو کرد. اما در مقابل سالومه زورابیشویلی از مقام‌های گرجستان خواست تا به این اقدامات روسیه پای‌بند نباشند، زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا از گرجستان می‌خواهند تا به تحریم‌های علیه مسکو به دلیل حملات به کی‌یف پای‌بند باشند. اولین پرواز هواپیمایی گرجستان روز شنبه در مسکو فرود آمد و در واقع به اظهارات زورابیشویلی توجهی نشد. در واکنش به این اقدام رئیس‌جمهور گرجستان هم گفت که از این خط هواپیمایی دیگر استفاده نخواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha