یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فعالان رسانه ای حوزه خراسان

حوزه/ طلاب و روحانیان مشهدی فعال در فضای مجازی طی نشستی که چهار ساعت طول کشید، ضمن دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین خیاط، به بیان مطالب خود پرداختند و نسبت به مواردی همچون راه اندازی بنیاد رسانه ای، انگیزه بخشی، تبدیل کارها فردی به گروهی و... تبادل نظر کردند.

به ‌گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، طلاب و روحانیان مشهدی فعال در فضای مجازی، طی جلسه‌ای که چهار ساعت طول کشید، ضمن دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین خیاط، مدیر علمیه خراسان، در فضایی صمیمی به بیان نظرات، دغدغه‌ها و درخواست‌های خود پرداختند.

در این جلسه که به‌همت مدیریت رسانه و ارتباطات حوزه علمیه خراسان برگزار شد، حاضران به بیان نظرات خود پرداختند که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- برای پیشبرد حرکت رسانه‌ای، نیازمند بنیاد رسانه‌ای در حوزه علمیه خراسان هستیم که بتوان از ظرفیت دومین حوزه علمیه جهان تشیع به‌خوبی استفاده کرده و فضایی برای تولید و نیز انتشار محتوا با امکانات مناسب در اختیار فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی باشد.

- خروجی رسانه‌ای طلبه‌های خراسانی در فضای مجازی و رسانه، باید نماینده فعالیت حوزه علمیه و حاصل این حوزه باشد.

- اکنون از جنگ گذشته و به ترور رسیده‌ایم، بنابراین برای اصلاح هر موضوعی تغییرات شناختی نیاز داریم و مبلّغ دین است که می‌تواند این تغییر را ایجاد کند.

- اینکه حوزه علمیه در زمینه ارتباط بین فعالان رسانه‌ای گام برداشته بسیار مهم است و برای موفقیت باید از فضای دانش‌پروری به فضای شاگردپروری برگردیم که شاگرد با استاد همراه بوده و همراه درس خود، سبک استاد را یاد می‌گرفت.

- در زمینه ابزار مشکل نداریم و مشکل ما در زمینه قلم است.

- حمایت از خواهران در عرصه رسانه بیشتر صورت گیرد.

- کارگروه انتخابات سریع‌تر تشکیل شود تا کارهای نویدبخشی تولید شود.

- نباید حوزه علمیه را فقط در مرکز مدیریت دید.

- برای طلاب انگیزه‌بخشی صورت گیرد.

- فضای مجازی و عرصه سینمای خانگی و صنایع خلاق، بسیار گزینه‌های خوب و مفیدی حتی برای کمک به اقتصاد طلاب خواهد بود.

- حمایت بیشتری از فعالان رسانه‌ای صورت گیرد چون در فضاهایی که در اختیار دشمن است فعالیت می‌کنیم و صفحه‌ها و کانال‌هایی که گاهی چند سال روی آن زحمت کشیده شده، بسته می‌شود.

- نقش حوزه علمیه در فضای سینما و سریال باید مشخص شود، چون فضای بسیار مهمی است که کودک و نوجوان ما را تربیت می‌کند.

- تیمی برای پژوهش در زمینه آینده‌پژوهی در زمینه هوش مصنوعی تشکیل شود.

- اگر سازماندهی و حمایت بزرگ‌ترها نباشد موازی‌کاری صورت می‌گیرد.

- طرح‌هایی که در گذشته برای روابط‌عمومی و بین‌الملل حوزه نوشته شده، هنوز قابل استفاده است.

- استفاده از قالب‌های جدید خبری و خروج از قالب‌های قدیمی، سرعت یابد.

- استفاده از گروه‌هایی که در گذشته گردهم آمده بودند، فرصت بیشتری برای صحبت فعالان رسانه‌ای و ادامه چنین دورهمی‌هایی.

- اشتراک‌گذاری برنامه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی حوزه علمیه صورت گیرد.

- پوشش کامل خبری فعالیت‌های همه حوزه علمیه خراسان صورت گیرد.

- انتقادهای نادرست کم شود.

- اتاقی برای حضور روزانه فعالان رسانه‌ای ایجاد شود تا ارتباطات بیشتر و قوی‌تر باشد و کارهای سریع‌تری صورت گیرد.

- کار رسانه‌ای هزینه‌بر است و بودجه مناسب در کنار روحیه جهادی لازم است.

- کارها را از فردی به گروهی تبدیل کنیم.

- طرح‌ها و ایده‌های همه جمع‌آوری شده و مکتوب شود تا در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.

- هنرهای ارتباط مؤثر باید جدی گرفته شود، زیرا تنها چیزی است که هوش مصنوعی نمی‌تواند انجام دهد.

- طلابی که علاقه‌مند به فعالیت رسانه‌ای و آموزش‌دیدن در این زمینه هستند، دروس کمتری داشته باشند تا فرصت فعالیت پیدا کنند.

- بانک اطلاعاتی فعالان رسانه‌ای تهیه شود.

همچنین دکتر قرونه، کارشناس آینده‌پژوهی در این دورهمی با بیان اینکه نسل‌های رسانه‌ها شامل سه دستهٔ دیداری و شنیداری، مجازی و نیز واقعیت مجازی، گفت: این عرصه در بوم خاصی فعالیت می‌کند که باید به آن توجه کرد و امروز به‌اندازه‌ای فراگیر و شناخته شده که دیگر کسی از چیستی آن سؤال نمی‌کند، بنابراین باید به‌دنبال شناخت فضای جنگ آینده و نقش رسانه در آن حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اول جنگ‌های سخت بودند و بعد وارد جنگ‌های نرم شدیم که نسل‌های مختلفی مثل روایت‌محور و قرائت‌محور دارد، ابراز کرد: اگر در فضای قبلی حرکت کنیم در جنگ رسانه‌ای غافلگیر می‌شویم، مانند فضای شبکه‌های اجتماعی که نهادهای فرهنگی کشور را غافلگیر کرد؛ پس باید فضای آینده جنگ‌ها را بشناسیم و فعالیت رسانه‌ای خود را با آن تراز کنیم.

کارشناس آینده پژوهی، جنگ فضای آینده را جنگ هوشیار عنوان کرد و یادآور شد: یکی از مؤلفه‌های این فضا، پراکنش است؛ یعنی رسانه همان طور که می‌تواند فضا را عادی کند، می‌تواند آن را دوقطبی کند و مؤلفه دوم، یکپارچگی تولید، توزیع و مصرف است؛ برخلاف گذشته که کارگردان، پخش‌کننده و بیننده متفاوت بودند.

همچنین در این نشست که از جمله جلسات کم سابقه رسانه ای و با حضور روحانیان و طلاب فعال و مطرح در این عرصه شکل گرفت، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان به بیان نکاتی پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این محفل، بر ادامه و استمرار آن و حمایت های لازم و مقدور، تاکید کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha