شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی از نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)

نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) و مجموعه تبیان که از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) تهیه و تدوین شده است، در حسینیه جماران رونمایی و در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفت.

این سومین نسخه از مجموعه آثار حضرت امام راحل(س) است که با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تهیه و تدوین شده است.

امام(ره) همه هویت جمهوری اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آیین رونمایی از نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی و مجموعه تبیان اظهار کرد: امام(ره) تنها متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیست، بلکه تفاوت امام با تمام بزرگان است که همه هویت جمهوری اسلامی است واگر دیگران فکر کنند که پرداختن به آثار امام(ره) تنها وظیفه موسسه است، کار به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: باید از بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور گله کرد که نسبت به امام(ره) یا بی‌توجه‌ هستند یا یا کم توجه؛ نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام(ره) هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با ایشان مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام(ره) قیاس می‌شود.

سید حسن خمینی ادامه داد: اصل، امام(ره) است. هر چیزی که با متن مقدس انقلاب و آن بنیان مرصوص انقلاب در تضاد است، باید کنار برود. این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب دارند.

وی عنوان کرد: به دلیل آن‌که امام پایه‌گذار است، تمام هجمه‌ها متوجه ایشان است، چون هجمه کنندگان به خوبی می‌دانند اگر این بنیان را بزنند، تمام شاخه ها مانند یک درخت بی‌ریشه خشک می‌شود، بنابراین همه باید در این خصوص همت کنند و تنها موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در این زمینه فعال نباشد. بلکه با همکاری تمام بخش‌ها می‌توان اقدامات ارزشمند مشترکی انجام داد.

تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) در ادامه با بیان این‌که فضای مجازی یک واقعیت است، گفت: در مواجهه با فضای مجازی بسیاری همان نوع مواجهه‌ای را به کار می‌برند که در اوایل آمدن بلندگو به کار گرفته بودند و آن را تحریم کرده بودند و به عنوان «بوق شیطان» یاد می‌کردند. مواجهه ای که بعدها در مورد رادیو یا ماهواره هم اتفاق افتاد. ولی این‌ پدیده ها واقعیت‌هایی است که خوب یا بد وجود دارد و ما امکان نفی آن‌ها را نداریم؛ نه تنها ما بلکه هیچکس نمی‌تواند واقعیت را نفی کند. زمانی که یک واقعیت خود را تحمیل می‌کند، باید آن را مدیریت کرد.

وی اظهار کرد: بسیاری به دنبال تغییر جهان یا تفسیر جهان هستند، اما ما باید به دنبال استفاده از جهان باشیم؛ فضای مجازی واقعیت جهان امروز است و خوب یا بد آن چندان مهم نیست. ستیز با این واقعیت سر به صخره کوبیدن است.

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) با اشاره به اقدامات مرکز نور در عرصه دیجیتال گفت: اقدامات مجموعه نور از این جهت ارزشمند است که بسیار زودتر فهمید باید از این بستر استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه سبک زندگی تغییر کرده است، ادامه داد: در این فضای جدید ما تنها نیستیم، بلکه کل جهان با آن مواجه است. ما از منظر دینی به مسأله نگاه می‌کنیم و دنیا نیز آشفته ی فرهنگ‌سنتی خود است. اما می‌توان از بستر جدید و فضای مجازی استفاده کرد و بهره برد؛ یعنی همانطور که این فضا آسیب می‌رساند، می‌توان از آن بهره نیز برد و منفعت رساند.

سیدحسن خمینی یادآور شد: تحول عجیبی نسبت به گذشته در فضای دیجیتال رخ داده است و اکنون نیز هوش مصنوعی مطرح است که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. لذا تعبیر خوب و بد در مورد این پدیده ها معنا ندارد خود را گرفتار بحث‌های بیهوده در مورد این فضا نکنیم.

تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) افزود: باید بررسی شود که در فضای جدید راهکارهای حفظ حریم خانواده و حفظ سنت چیست؟ روزی ماهواره آمد و فکر می‌کردیم با ممنوعیت می‌توان از آن جلوگیری کرد. اما تبدیل به یک واقعیت شد و تمام قوانین ممنوعیت ماهواره فراموش شد.

وی با اشاره به تحولات سریع در حوزه دیجیتال گفت: متدینین و انقلابی‌ها باید آینده پژوهی کنند و جلوتر از تحولات اعلام کنند چه کار باید کرد و مثلا برای ۱۰ سال آینده چه اقداماتی لازم است انجام شود؛ چرا که با نفی و تقابل از عقب قافله می دویم و همیشه عقب خواهیم ماند. ما باید واقعیت را بپذیریم‌ و خود را با آن سازگار کنیم.

تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) با اشاره به رونمایی از نرم افزار جدید آثار امام (ره) و آیت الله مصطفی خمینی(ره) آن را اقدام ارزشمندی خواند که از سوی مرکز علوم کامپیوتری نور و موسسه تنظیم و نشر امام(ره) به ثمر نشسته و از آن تقدیر کرد.

وی با اشاره به آشنایی سی ساله خود با مرکز علوم کامپیوتری نور افزود: کسی نیست که بخواهد تحقیق یا مطالعه ای کند و از مجموعه نور بی بهره باشد.

روزانه ۳۰۰هزار نفر از نرم‌افزارهای نور استفاده می‌کنند

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) هم در این آیین اظهار کرد: امروزه با شبهات و سوالات نسل جوان و حتی محققین خارج کشور مواجهه می‌شویم‌ و به این جهت احساس می‌شود که علی رغم کارهای بزرگ انجام شده، راه درازی و وظیفه سنگینی در خصوص آثار،افکار واندیشه حضرت امام(س) داریم.

وی افزود: در مرکز نور وظیفه تسهیل دسترسی محققین به منابع و متون، کمک به پردازش‌های علمی و توسعه علوم اسلامی بر عهده داریم. و این‌که بتوانیم که آثار مفاخر اسلام و تشیع را به راحتی در دسترس محققین بگذریم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) گفت: چنین اقداماتی جز از طریق فضای دیجیتال نمی‌تواند مورد دسترسی عمومی قرار نمی‌گیرد و انتشار مناسبی پیدا نمی‌کند. آثار بسیاری از بزرگان هنوز در فضای دیجیتال به صورت مناسب منتشر نشده است و از سوی دیگر پژوهشگران همواره در فضای دیجیتال به دنبال منابع و آثار علمی هستند.

بهرامی عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنیم محصولات و تولیدات مرکز نور در حوزه علوم اسلامی مورد اتکاء محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی است. امروزه بانک‌های اطلاعاتی برخط و مجلات تخصصی نور علاوه بر مراکز حوزه و دانشگاهی کشور در مراکز دانشگاهی جهان مورد استفاده و استشهاد است.به ویژه دانشگاه‌های که رشته‌های اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی دارند، مطالعات خود را بر پایه این بانک‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند.

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

بهرامی با بیان این‌که روزانه ۳۰۰هزار نفر از نرم‌افزارهای نور استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: محققین خارجی می‌توانند از طریق نسخه وب به این نرم‌افزار دسترسی پیدا کنند.حدود نیمی از مراجعه کنندگان از خارج کشور هستند. بعد از ایران، بیشترین مراجعه کننده از کشور مصر است و کاربران کشورهای الجزایر، تونس و مراکش به ترتیب در رده‌های بعدی بیشترین مراجعه کننده هستند.

وی با بیان این‌که اسلام ناب را از زبان امام خمینی (س) شناختیم، تصریح کرد: همواره دنبال این بودیم که دین خود را به حضرت امام(س) و آثار وی ادا کنیم و دنبال این هستیم که به بهترین شکل و در دسترس‌ترین شکل آثار امام(ره) را در اختیار مخاطب قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) اظهارکرد:۱۵ سال پیش نسخه اول مجموعه آثار حضرت امام(س) تدوین شد و چندین سال بعد نسخه دوم به صورت دیجیتال انجام شد و اکنون با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) سومین نسخه هم‌ عرضه شده است که مجموعه تبیان و همچنین آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی نیز گردآوری و در آن ارائه شده است.

بهرامی اظهار: امیدواریم وظیفه‌ای که در قبال حضرت امام(ره) داریم به خوبی ادا کنیم‌ و امام و شهدا دعاگوی ما باشند. همچنین از یادگار امام آیت الله سید حسن خمینی بابت این‌که زمینه این کار مشترک را فراهم کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

تولید دانشنامه امام(ره) با بیش از ۱۱ هزار صفحه

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) هم در این مراسم اظهار کرد:در موسسه تنظیم و نشر آثار دو راهبرد اساسی از گذشته مورد توجه بوده است که جدیدا پر رنگ شده است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) افزود: راهبرد نخست تعامل با تمام بخش ها و سازمان و ارگان های نظام چه در بخش دولتی و خصوصی است

وی با تاکید راهبرد ارتباط با سایر بخش‌ها گفت: در برنامه پنج ساله موسسه این راهبرد را مدنظر داریم و تاکنون تفاهم نامه‌های متعددی با سازمان‌ها و بخش‌های مختلف منعقد شد و فعالیت مشترک با سازمان های دیگر تعریف کردیم.

کمساری عنوان کرد: راهبرد دوم فراهم کردن زمینه عمومی کردن دستاوردها و تولیدات موسسه است تا همگان از تولیدات استفاده کنند که با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان به آثار امام دسترسی پیدا کنند.

وی‌ ادامه داد: این گلایه همواره مطرح بود که محققان و دانشجویان با سختی به آثار امام(ره) دسترسی پیدا می‌کنند، به همین جهت تسهیل دسترسی را سیاست خود قرار دادیم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) تصریح کرد: تاکنون صدها کتاب و آثار در موسسه تولید شده است و گنج ارزشمندی وجود دارد. از طرف دیگر تسهیل دسترسی به این آثار مطالبه عمومی بوده است، اما در این خصوص ملاحظاتی وجود داشت که در نهایت یادگار امام دستور دادند محققین و مردم بتوانند به راحتی به این آثار دسترسی داشته باشند و لذا برای آن ملاحظات تدبیری اندیشه شد.

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

کمساری با بیان این‌که این در گذشته نیز در موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) اقدامات خوب و ارزشمندی انجام شده است، اظهار کرد: از اقدامات مهم در خصوص تسهیل دسترسی به آثار امام(س) راه‌اندازی ویکی‌شیعه و ویکی‌فقه است و تاکنون 1200 مقاله در ویکی شیعه و ویکی فقه از اندیشه امام(ره) تولید و بارگذاری شد.

وی عنوان کرد: دانشنامه امام(ره) با بیش از ۱۱ هزار صفحه هم بارگذاری شده است که پر بازدید بوده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) با اشاره به رونمایی از نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) به ضمیمه آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی و مجموعه تبیان گفت: امروز با این رونمایی هم شاهد تحقق یکی از اضلاع این راهبرد تسهیل دسترسی عمومی به آثار امام هستیم.

کمساری عنوان کرد: در نسخه جدید آثار شهید آیت الله سید مصطفی خمینی نیز اضافه شده است و از این پس آثار این شهید از طریق وب قابل دسترسی است. همچنین یکی از کارهای ارزشمند انتشار آثار موضوعی و تبیانی حضرت امام(س) بوده است که اکنون در نرم افزار قابل استفاده برای عموم است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره جدید رویکرد ترویجی فرهنگی هنری و اجتماعی را در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) پیش برده‌ایم، اما به هیچ وجه از فعالیت های پژوهشی کاسته نشد، بلکه افزوده شده است.

نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) سالانه به‌روز رسانی می‌شود

حجت الاسلام راشدی‌نیا معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) هم در این مراسم اظهار کرد: ما با مشکل عدم شناخت آثار امام(ره) در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم.

وی افزود: با انتشار آثار امام(ره)، دوست‌داران حضرت امام می‌توانند نظرات و اندیشه امام آنچنان که هست، روایت کنند و در مقابل دشمنان امام نمی‌توانند به راحتی نظرات امام را تحریف کنند و امام را بر اساس کتابی که در جوانی نازل بر کتاب دیگری نوشته‌اند، تحلیل کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با اشاره به ویژگی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) گفت: جامعیت امام(ره) و جنبه‌های که بعضا دیده نمی‌شود، در این نرم افزار به خوبی قابل تشخیص است.

راشدی‌نیا عنوان کرد: امام خمینی (ره) مبنا، ملاک و معیار انقلاب اسلامی است. هر حرفی، هر حرکتی، هر سیاستی و هر گفت‌وگوی معیار حضرت امام است. برای بررسی این‌که آنچه رخ می‌دهد مطابق است با حضرت امام (س) یا نه، باید به آثار ایشان مراجعه کرد.

وی خاطرنشان کرد: نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) سالانه به‌روز رسانی می‌شود و تمام آثار و متون برچسب گذاری شده است که جستجو آثار را آسان می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) اظهار کرد: جستجو در نرم افزار نسبتا هوشمند است و به مخاطب در جستجو خدمات بسیاری ارائه می‌دهد.

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

گزارشی از رونمایی نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار امام خمینی(ره) و حاج آقا مصطفی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha