یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ارومیه

استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از سیاست های دولت سیزدهم توسعه روابط همه جانبه و تقویت دیپلماسی مرزی است. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، محمدصادق معتمدیان امروز در نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق ضمن قدردانی از حضور استانداران اقلیم کردستان عراق و هیأت همراه، افزود: برگزاری این نشست، توسعه روابط و ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین استان های آذربایجان غربی و هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق را به دنبال خواهد داشت.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به وضعیت آذربایجان غربی و شرایط توسعه‌ای منطقه، افزود: در این نشست راهبردهای ارتقای سطح همکاری‌ها و ظرفیت‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همجوار، یادآور شد: حسن همجواری و تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همجوار از اهداف مهم دولت سیزدهم است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین اضافه کرد: ارتقای ظرفیت‌ها در بازارچه‌های مرزی، افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی، ایجاد معابر جدید در اشنویه و میرآباد، رونق ترانزیت و حمل و نقل، حذف قوانین دست و پا گیر گمرکی و افزایش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، از پیشنهادهای ما به هیئت اقلیم کردستان عراق در این نشست است.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم درخصوص توسعه دیپلماسی منطقه ای، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم حجم مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به گواه آمارها و سطح تعاملات، بیش از پیش گسترش یافته و این نشست نیز در راستای همین سیاست است.

استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: افزایش سطح مبادلات در منطقه، حذف محدودیت‌ها در صادرات و ترانزیت، ۲۴ ساعته کردن مرز تمرچین، بازگشایی مرز مسافری کیله سردشت و تردد زائرین از مرز تمرچین با تعامل اقلیم کردستان عراق در اربعین حسینی در سال گذشته، از جمله دستاوردهای دیپلماسی منطقه ای بوده است.

توسعه روابط همه جانبه و تقویت دیپلماسی مرزی با کردستان عراق / تسهیل تردد زائرین از مرز تمرچین در اربعین حسینی

معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای مرز مشترک با ۳ کشور بوده و یکی از استان‌های مهم و استراتژیک است، تصریح کرد: قرار داشتن آذربایجان غربی در مسیر کریدورهای ارتباطی، وجود منطقه آزاد ماکو و ۶ پایانه مرزی و ظرفیتهای استان در حوزه های مختلف و ذخایر معدنی، بسترهای لازم را برای تقویت همکاری های مشترک اقتصادی فراهم می کند.

وی در پایان با ارائه دورنمایی از تعاملات آتی با اقلیم کردستان عراق، افزود: به دنبال برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی در اقلیم کردستان عراق برای معرفی محصولات آذربایجان‌غربی خواهیم بود.

توسعه روابط همه جانبه و تقویت دیپلماسی مرزی با کردستان عراق / تسهیل تردد زائرین از مرز تمرچین در اربعین حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha