جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
1

حوزه/چهار صد و شصت و ششمین جلسه بنیاد قم‌پژوهی با موضوع "نقش خاندان دانشپور در صنعت فرش قم" با حضور فرزندان استاد حاج غلامعلی دانشپور(حاج عباس، حاج مرتضی وحاج مصطفی) از تولیدکنندگان فرش دستباف قم و جمعی از پیشکسوتان فرش در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حاج عباس دانشپور فرزند زنده یاد استاد حاج غلامعلی که از اهالی قدیمی شهر مقدس قم هستند بیان کردند: پدرم حاج غلامعلی دانشپور در سال ۱۳۱۲ متولد شد. ایشان در بازار قم نزد پدرشان کار تولید نخ از پشم گوسفند، کفش و … فعالیت داشتند، اما پس از آشنایی با تجار فرش در سال ۱۳۳۰، به کار تولید فرش دست‌باف علاقه‌مند شده و طی سالیان بعد کارهای برجسته‌ای در این زمینه انجام دادند.

وی در ادامه، با بیان اینکه در گذشته تولید فرش دست‌باف با مشقت‌های زیادی همراه بود، اظهار داشت: زمانی که پدر و دیگر بزرگان فرش قم در کار تولید فعال بودند، از چله‌دوانی تا تهیه نقشه قالی و مابقی مراحل تولید با سختی بسیار همراه بود، ولی پدرم به دلیل علاقه به تولید، همه این سختی‌ها را با عشق به جان می‌خرید و در رشد و تعالی این هنر و صنعت می‌کوشید.

فرزند استاد دانش پور تصریح کرد: در دهه سی، صنعت فرش دست‌بافت قم رونق فراوانی داشت و در خانه هر شهروند قمی یک دستگاه بافت فرش پیدا می‌شد. بیشتر زنان و دختران مشغول به بافت قالی بودند و از این راه کسب درآمد داشتند اما کار مهم ایشان این بود که برای مهاجران شهرهای مختلف به‌ویژه از تبریز، فرصت شغلی ایجاد شود.

وی با اشاره به نقش مهاجران تبریزی در تغییر سبک بافت فرش از دست‌باف به قلاب بافی بیان کرد: ایشان با ایجاد کارگاه قالی بافی برای تعداد چشمگیری از هموطنان اذری در حوالی خیابان خاکفرج، مسکن و کارگاه قالی بافی ایجاد کردند و روش قلاب به جای دست را برای راحتی بیشتر قالیبافان قمی راه اندازی کردند.

وی اظهار داشت: پدرم با احداث کارگاه توانست فرش‌هایی در ابعاد ۱۲، ۱۸، ۲۴ و ۴۰ متری، تولید کند در صورتی که تا پیش از این، فرش‌های تولیدی قم اغلب کوچک و در ابعاد یک متر و نیم و دو متر بود.

وی با بیان اینکه تا قبل از ورود پدرم به تولید فرش ابریشم، در روستاهای قم فرش‌های درشت‌بافت با نقشه‌های ذهنی تولید می‌شد، اما ایشان در زمینه فرش ابریشم، فرش طلا بافت و نقره بافت را فعال کردند.

یکی از مهم‌ترین ابداعات ایشان بافت فرش‌هایی از سیم‌های طلا، نقره و الیاف ابریشم بود (منظور از سیم‌های طلا و نقره، رشته‌های باریک آنها به جای پود در فرش بود که زمینه قالی را تشکیل می‌داد).

عباس دانش‌پور گفت: این جانب پس از پایان تحصیلات، به دلیل علاقه‌مندی به تولید فرش، نزد پدرم به شاگردی و هنرآموزی مشغول و بعد از فوت ایشان بی‌درنگ به تولید فرش روی آوردم. در ابتدا مانند مرحوم پدرم به تولید فرش‌های ابریشم و در کنار تولید به واردات پشم و تولید نخ‌های پشمی خارجی به ظرافت و لطافت ابریشم پرداختم و با مشورت بزرگان و هنرمندان این عرصه، تعداد ۱۲۰ رنگ با سلایق فرشبافی قم تولید و پس از آن به تولید فرش پشمی روی آوردم و در حال حاضر حدود ۳۵ سال است که به این کار مشغول و توانستم به طور انبوه فرش‌هایی در سازه‌های بزرگ با نقش‌های جدید و به‌روز و شباهتی نزدیک به فرش‌های ابریشمین تولید نمایم.

وی بیان داشت: در حال حاضر با بیش از صد بافنده، به صورت مستقیم همکاری می‌کنم و عنوان کارآفرین نمونه سال در این عرصه را کسب کردم. مفتخرم که ادامه دهنده راه پدرم بودم. نام ایشان را زنده نگه داشته و پرچمدار برند فرش دانشپور به عنوان یک برند جهانی هستم. یکی دیگر از نوآوری‌های پدرم در زمینه نقشه قالی بود که با کمک و هنرمندی پسر ارشد ایشان (حاج مرتضی ) و استفاده از اساتید و طراحان خبره از شهرهای اصفهان، قم، کاشان و تبریز نقشه‌هایی همچون شاه عباسی که بر گرفته از آثار معماری دوره صفویان در اصفهان است، نقشه محرابی، خشتی، کومه، محرمات (ظل السلطان) را در فرش قم به کار بردند.

دانشپور افزود: در گذشته به دلیل رونق صادرات و استقبال تجّار خارجی و توریست‌ها که از فرش‌های ایرانی داشتند به دلیل بافت ریز، نفیس و جدید بودن فرش‌های مرحوم دانشپور، صادرات به کشورهای مختلف مانند ژاپن، المان و … آغاز شد.

وی با اشاره به کسادی بازار فرش دست‌باف بیان کردند: همه تولید کنندگان فرش می‌دانند وقتی با سرمایه‌گذاری در تولید فرش واسطه کسب روزی می‌شوی، برکت آن در زندگی ما نمود پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: از خاندان دانشپور دو شهید به نام‌های حاج غلامرضا و حاج محمد دانشپور به یادگار مانده‌اند که طی چهل سال به فروشندگی مصالح فرش مشغول بوده‌اند. سعی می‌کنم همواره مشوق فرزندانم در این رشته باشم تا ادامه دهنده این هنر باشند و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

در ادامه جلسه امیر رضا دانشپور بیان کردند: به عنوان نسل سوم این خاندان و ادامه دهنده راه حاج عباس دانشپور قصد دارم به کیفیت تولیدات صنعت فرش دستباف قم بیفزایم و با نقش‌های جدید و مدرن و تجربه‌هایی که از نسل اول و دوم با افتخار به بنده رسیده، ان شاءالله این برند فاخر را حفظ و بهترین و نفیس ترین فرش‌های ابریشمی قم را در ابعاد مختلف و سلایق امروزی تولید و عرضه کنیم.

شهاب‌الدین دانشپور هم در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه در رشته برندینگ و شاخه‌های متعدد آن فعالیت دارم، سعی بر این دارم بازتاب بهتری از فرش دست‌باف و برند دانشپور در جهان ایجاد شود و تلاش می‌کنیم با تولید مستندهای مختلف از ابتدا تا انتهای تولید این فرش‌های فاخر ملی از نظر بافت، طرح و رنگ آنها که مورد پسند مشتری‌های داخلی و خارجی است، در فضای مجازی و سایت‌های جهانی، بیش از پیش بازتاب بهتری داده شود و با استعانت از خداوند به عنوان نسل سوم از این خاندان افتخار ادامه دادن این برند هفتاد ساله را حفظ و در پیش دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha