شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/  شب شعر " در سوگ آفتاب" در تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: عرفان متجلی در سروده‌های حضرت امام(ره)، بیدارگرانه و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، شب گذشته در شب شعر "در سوگ آفتاب" که به مناسبت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره)، با حضور شعرا و ادبا در دفتر امام جمعه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) از میان تمام شاعران به حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران ارادتی خاص داشتند و نشانه این ارادت اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده‌اند.

وی افزود: با یک مرور اجمالی در اشعار امام(ره) اهالی ادب در می‌یابند که اشعار ایشان عرفانی و معنوی است و ذهن و زبان امام(ره) در عرصه شعر و شاعری متأثر از شاعران سبک عراقی به‌خصوص سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: عرفان متجلی در سروده‌های حضرت امام(ره)، اسلامی، بیدارگرانه و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می‌کند.

وی تأکید کرد: شعر برای امام خمینی(ره) دریچه‌ای بود که می‌توانستند از آن به عالم و آدم بنگرند و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی راه دهند، شعر امام(ره) بازترین پنجره به دنیای عرفانی بود و ایشان در نثر و نطق، مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده‌اند.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: شعر زبانی با ظرفیت و توانا برای بازگویی مفاهیم عالی عرفانی بود و ایشان این قابلیت را به استخدام بیان یافته‌های اشراقی گرفته بودند و لذا شعر برای امام(ره) قالب خوبی برای بازگویی مفاهیم بلند شهودی تلقی می‌شد.

وی تصریح کرد: مهمترین منبع شعر امام(ره) شخصیت ایشان است و در این راستا نباید فقط به کتب اصطلاحات مراجعه کنیم، بلکه باید به این سمت دریچه‌ای بگشاییم و شخصیت جامع الاطراف ایشان را ببینیم و شعر حضرت امام(ره) را خوب درک کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از شعر نه به عنوان هدف، بلکه به‌عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می‌بردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha