سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 1090877
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/پژوهشگر دینی : خود آگاهی، داشتن مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد نقاط ضعف، قوت و عادت‌های خویش است که همین مقدمه تغییر و اصلاح است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم سهیلا اسکندری، مدرس حوزه علمیه خواهران، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران امام حسین(علیه السلام) چالوس با موضوع "خودآگاهی ارتباطی" اظهار کرد: واکنش‌های ما در هنگام ارتباط با دیگران به شناخت ما وابسته است، پس تمرکز بر خودآگاهی ارتباطی از بین انواع خودآگاهی ها به شدت حائز اهمیت است، چراکه مقدمه‌ای برای تقویت، تغییر و اصلاح می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به انواع تیپ شخصیتی یعنی والدگر، بالغ و کودک مآب اظهار کرد: شخصیت والدگر به شدت نتیجه محور است، نگاه‌ش مثل یک والد در مقابل کودک است، این افراد کمترین تماس با دیگران را داشته و خود را برتر می‌دانند.

مدرس حوزه علمیه خواهران همچنین ضمن اشاره به ویژگی‌های تیپ شخصیتی بالغ، آن‌ها را متواضع منصف و صمیمی دانست و افزود: این افراد بر دیگران تسلط ندارند و برای آنها حق رای قائل هستند.

وی در ادامه افزود: تیپ شخصیتی کودک مآب، سبک‌سرانه رفتار می‌کنند، اندیشه‌ها، قضاوت‌ها و تصمیم گیری‌های‌شان مانند کودکان بوده و به شدت لذت طلب هستند و بیشترین تمرکزشان بر شادی و لذت و تفریح است.

اسکندری اظهار کرد: همه انسان‌ها رگه‌هایی از هر سه نوع تیپ شخصیتی را به فراخور شرایط و مکان و حالت در خود دارند که برای نزدیک شدن به تیپ بالغ، شبیه به الگوی بالغ رفتار کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مهارت خودآگاهی، بدون توجه به رفتار همسر و دیگران باید فقط خودمان را در نظر بگیریم و بالغ شویم، البته بدون تمرین و ممارست عملکرد ایجاد نمی‌شود و چنانچه نتوانستیم به بلوغ اجتماعی و فکری برسیم، قطعاً نیاز به مشاوره داریم.

انتهای پیام 313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha