دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هئیت اندیشه ورز امور کانون های مساجد کشور در مشهد

حوزه / با حضور اساتید حوزه علمیه، سلسله نشست های هئیت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با موضوع ارکان تربیت و نقش حجاب و عفاف در تربیت برگزار شد. .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سلسله نشست های هئیت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، چهارشنبه ۱۷ خردادماه در سالن همایش شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: این نشست با دو دستور "ارکان تربیت و حجاب" و "عفاف در تربیت توحیدی" بر اساس نیاز جامعه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب نظران مورد بررسی قرار می دهند تا روش ها و شیوه‌ های کار تربیت محور در مساجد برای بهره گیری در عملیات فرهنگی، را احصا و تبیین کنند.

وی انگیزه اصلی تشکیل هیئت های اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد را عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه دانست و افزود: نگاه ما به سیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد باید نگاه عمیق، راهبردی و کاربردی باشد و قطعا جلسات هیئت اندیشه ورز موجب تقویت این نگاه خواهد شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه مصوبات و مباحث این جلسه به صورت طرح نامه تدوین می شود، گفت: این مباحث در اختیار ائمه جماعات و مربیان کانون قرار می گیرد تا مسیر شبکه سازی و جذب نیروهای فعال و کارآمد و تولید محتواهای علمی و مهارتی در کانون ها بیش از پیش فراهم شود.

در اولین روز از این نشست اساتید حوزه علمیه با طرح این سوال که آیا تربیت منجر به تربیت عرفانی می شود؟ به بیان نکاتی در این زمینه پرداختند. همچنین در نشست روز پنجشنبه به موضوع تربیت، عفاف و حجاب می پردازند .

منطق نهایی دین تربیت توحیدی و عرفانی است

حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه استاد حوزه علمیه قم هم در این نشست علمی گفت: منطق نهایی دین، تربیت توحیدی و عرفانی است و برای اینکه دین و تربیت دینی را بچشانیم باید کم کم مزه دین داری را به متربی بچشانیم تا خود به تربیت دینی که نهایت آن رسیدن به تربیت توحیدی است دست پیدا کند.

استفاده از مدل های تربیتی مختلف در کانون های مساجد

حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد استاد فلسفه حوزه علمیه قم هم به مدل های تربیتی در کانون های مساجد اشاره کرد و افزود: در کانون های مساجد باید رویکردهای تربیتی براساس تربیت عرفانی و توحیدی باشد.

حجت الاسلام سید علی حسینی آملی سخنران دیگر این نشست با اشاره به اینکه تربیت در مقام عرفان در مقابل تربیت نظری و کسبی است، اظهار کرد: تربیت باید شهودی باشد؛ تربیت شهودی جامعه را نجات می دهد به عنوان مثال سخنان "امام خمینی (ره) عالم محضر خداست، خرمشهر را خدا آزاد کرد."

اوج تربیت دینی عرفان است

حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی رئیس هئیت موسس آوای توحید و استاد حوزه علمیه قم نیز با اشاره به مثال ها و نکات تربیتی، تأکید کرد: قطعا اوج تربیت دینی، عرفان است و هر کس به میزانی که می تواند در خود آن را رشد می دهد .

در تربیت دینی قرآن کریم محور است

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی استاد حوزه علمیه مشهد نیز پیرامون مسئله تربیت گفت: تربیت توحیدی کاری است که توسط مربی انجام می شود؛ در آموزش تربیت دینی با رویکرد توحیدی باید قرآن را محور قرار داد .

گفتنی است سلسله نشست های هئیت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور ائمه جماعات، فعالان فرهنگی مساجد، دانشجویان و مربیان تا ۱۹ خرداد با موضوع ارکان تربیت، حجاب و عفاف در تربیت توحیدی، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ادامه دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha