شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پناهیان

حوزه/ پژوهشگر دینی گفت: اگر انگیزه دینی هیأتی‌ها پای کار اقتصاد بیاید، قطعا بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در رویداد توانمندسازی کسب و کار که در سالن همایش‌های یاوران مهدی (عج) قم برگزار شد، اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری امروز وظیفه داریم در جهاد اقتصادی حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره جهاد اقتصادی مبانی بسیاری در قرآن کریم دارد، مطرح کرد: جهاد مالی در بسیاری از آیات قرآن مقدم بر جهاد جانی شده است و بسیاری از اوقات سخت‌تر هم هست.

کارشناس دینی  با بیان اینکه در جهاد در عرصه اقتصادی شامل از خودگذشتگی جمع بیشتری از مردم است، عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در مجامع مختلف با رفاقت درکنار یکدیگر هستند، در مسائل مالی دچار اختلاف می‌شوند و این مرحله بالاتری برای امتحان ایمان و برادری ماست که بتوانیم با هم کار اقتصادی بکنیم و برادری خود را هم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: اگر در هیئت، مسائل اقتصادی مطرح شد و برادری هیئتی‌ها حفظ شد، در آن زمان ولایتمداری ما به طور کامل اثبات شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه اگر هیئت، متشکل از جمعی از محبین واقعی اهل بیت (ع) باشد دچار این مشکلات نخواهند شد، خاطرنشان کرد: اگر این اجتماع اهل محبت اهل بیت (ع) برای کار آفرینی و فعالیت اقتصادی سالم شکل بگیرد خیلی ها به جمع مومنین خواهند پیوست و از استضعاف فرهنگی و مالی نجات پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه صدقه جمع کردن در بحران‌ها و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه با فعالیت‌های اقتصادی متفاوت است، تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی نباید خود را به این فعالیت‌های کمک رسانی محدود کنند و به دنبال کارآفرینی و تولید ثروت برای قشر ضعیف جامعه باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از امتحانات الهی از طریق مال است، یادآور شد: در این زمان که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، حرکت در این مسیر برای ما به یک وظیفه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت تعاونی در کشور روی زمین است، ابراز کرد: این موضوع تاحدی به فراموشی سپرده شده است که مسئولین تعاونی‌ها در کشور می‌گویند فرهنگ تعاونی در کشور خیلی ضعیف است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه دین‌داری جامعه ولایی به معنای دغدغه افزایش سطح رفاه جامعه است، بیان کرد: اما در جامعه سکولار افراد تنها به دنبال رفاه خود هستند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ فعالیت اقتصادی جمعی در جامعه پیاده شود، اظهار داشت: اگر شاهد این فرهنگ‌سازی در جامعه باشیم، قطعا خداوند به اموال نیز برکت خواهد داد.

کارشناس دینی  با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می‌فرماید دولت باید بخش خصوصی را به میدان بیاورد، مطرح کرد: این موضوع به این معنی نیست که دولت صرفا به ثروتمندان جامعه میدان بدهد و یا با راه اندازی شرکتهای خصولتی مردم را تبدیل به کارگران خود بکند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور دزدی و رانت نیست، عنوان کرد: مشکل اصلی کشور دیوان سالاری دولتی است که زمینه‌های رانت و فساد را ایجاد میکند و باید توسط فعال کردن مردم به دنبال از بین بردن بروکراسی دولت سالار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: تنها اعتقاد به ولایت کفایت نمی‌کند بلکه باید درکنار ولایت طولی و توجه به امام به ولایت عرضی و توجه ولایتمداران به یکدیگر نیز اعتقاد و التزام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وجود مهم اسلامی شدن دولت زمینه‌سازی برای مشارکت مردم است، خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد کشور متاسفانه شاهد ترکیبی از الگوبرداری های غلط از تجربه‌های مندرس اقتصادی که در نقاط مختلف دنیا رقم خورده است، هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه مهم‌ترین ملاک برای انتخاب نماینده مجلس باید مردمی‌سازی و توان فعالسازی مردم برای مشارکت بیشتر باشد، تصریح کرد: بروکراسی دولت سالار و باندهای مخوف اقتصادی دو مانع اصلی ریشه کن کردن فقر در جامعه است که در فعالیت هیأتی‌ها در حوزه اقتصاد باید به مقابله با آنها بپردازد.

وی با اشاره به اینکه هیئتی‌ها می توانند این دو مانع را از بین ببرند مبارزه کنند، یادآور شد: هیئتی‌ها با فرهنگ برادری و فکر دینی می توانند گام های مهمی در رفع مشکلات اقتصادی بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha