شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ |۱۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 25, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی و اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)

حوزه/ آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ‌ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمعی از مهمان‌های بین المللی همایش" علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)" با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله رجبی دیدار و گفت و گو کردند.

در این نشست رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی در رشد و توسعه جامعه از حیث مادی و معنوی پرداخت و خاطرنشان ساخت: علوم انسانی در جهان دو ویژگی مهم دارند اول در بعد فردی هویت‌ساز است و هویت افراد جامعه را از جهات گوناگون می‌سازد و دوم اینکه در بعد اجتماعی نیز فرهنگ‌ساز هستند و در سایه علوم انسانی جوامع شکل می‌گیرند و تمدن‌ها برخاسته از علوم انسانی می‌باشند.

وی افزود: هیچ شأنی از شئون انسانی وجود ندارد مگر آنکه تحت تأثیر علوم انسانی قرار دارد و اگر این علوم انسانی بر بنیان و محتوای درست و متقن شکل گرفته باشد هویت فردی و اجتماعی درست و صحیح جامعه شکل می‌گیرد و آن جامعه در مسیر فلاح و سعادت قرار خواهد گرفت اما اگر این علوم انسانی محتوایش بر اساس علم کاذب و باطل قرار گرفته باشد جامعه را به سمت سقوط و پستی و آلودگی می‌کشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در جمهوری اسلامی در ابتدای شکل‌گیری نظام امام راحل(ره) دستور دادند که علوم انسانی بازسازی شود و محتوایش که در دین و قرآن و مکتب اهل بیت(ع) قرار دارد توسط حوزه‌های علمیه به جامعه معرفی شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تحول در علوم انسانی اسلامی در خارج از جهان اسلام و جهان اسلام به صورت کلی مطرح و در ایران هم پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، گفت: ایشان در سال ۱۳۶۱ فرمود باید در علوم انسانی تحول رخ دهد و دستانتان را به سوی حوزه‌های علمیه دراز کنید، زیرا حوزویان متخصص امور دینی هستند.

وی ابراز داشت: اولین برنامه‌ای که برای اسلامی‌سازی و بازسازی علوم انسانی در ایران تهیه شد توسط آیت الله مصباح یزدی بود که بر اساس آن دفتر وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و برای ادامه این کار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد، لذا می‌توان گفت ایشان بنیانگذار علوم انسانی اسلامی می‌باشند.

آیت الله رجبی تأکید کرد: سِرّ اینکه آیت الله مصباح یزدی به این فعالیت‌ها اهتمام داشتند این بود که علوم انسانی بر مبانی سکولار بنا نهاده شده بود و حتی برخی از آن مبانی در ضدیت کامل با مبانی دینی و الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به وجود مشکلات و بحران‌ها در جوامع غربی اشاره و تأکید کرد: علوم انسانی در غرب نیز نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و برخی از دانشمندانی که از بحران در جوامع غربی سخن می‌گویند، اذعان دارند که ریشه همه این بحران‌ها همین علوم انسانی می‌باشد.

آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم که هم مکتب اسلام داریم و هم علوم اسلامی، لکن باید این علوم اسلامی استخراج و مدوّن شوند.

گفتنی است: در ادامه این نشست، تنی چند از مهمانان این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خویش راجع به ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    7 0
    ریشه انواع بحرانهای کشور ما در کدامین باتلاق است
    • . IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 4
      تقلید از آنها
    • بازی تقلید CA ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 20
      در دیدار دانشجویان ۱۳۸۷ امام خامنه ای فرمودند(https://khl.ink/f/3895):«یك روز به جامعه‌ی ما این‌جور تفهیم كرده بودند كه راه پیشرفت این است كه ما از غربی‌ها تقلید كنیم؛ آن هم نه تقلید در دانش‌آموزی و دانش‌اندوزی، تقلید در ظواهر؛ زن‌هایمان بی‌حجاب بشوند؛ مردهایمان كلاه فلان جور و لباس فلان جور بپوشند. می‌دانید در كشور ما، دوره‌ای بر مردم ما گذشت كه گذاشتنِ یك كلاه مخصوص به نام كلاه پهلوی اجباری شد و اگر كسی این كلاه را بر سر نمی‌گذاشت، مجرم شمرده می‌شد! بعد یك‌قدم جلوتر رفتند، گفتند یا كلاه پهلوی یا شاپو؛ چون غربی‌ها- اروپائی‌ها- این لباس را می‌پوشند. انواع و اقسام لباسهائی كه در داخل كشور- لباسهای محلی- پوشیده می‌شد، همه منسوخ و ممنوع شد؛برای اینكه لباس متحد الشكلِ از غرب آمده، پوشانده بشود. برای چی؟ برای پیشرفت! پیشرفت كشور را در این دانستند كه مردم ما كت و شلوار بپوشند، كروات ببندند، زنهای ما بی‌حجاب حركت بكنند؛ رسوم و عادات غربی را یاد بگیرند. ببینید چقدر خسارت‌بار است برای یك كشور؛ چقدر مایه‌ی شرمندگی است، وقتی انسان فكر بكند. آن روز نه فقط شرمنده نمی‌شدند، افتخار هم می‌كردند،با صدای بلند هم این را فریاد می‌كردند. این، بیراهه است. نسخه‌ی پیشرفت، نسخه‌ی غلط؛ بیراهه. اصول برای این است كه این اشتباهات پیش نیاید.» حاج قاسم گفت خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات ‌بخش این امت قرار داد! سلام آقا جان! ما از علم و ایمان امام/شهدا/شما تغذیه میکنیم! شهید عباس بابایی در آمریکا هم روحیه استکبار ستیزی داشت و در استفاده کردن از کالاهای صهیونیستی خودداری می کرد. او پپسی نمیخورد -میگفت کارخانه پپسی متعلق به اسرائیلی هاست به همین خاطر مراجع تقلید مصرف آن را تحریم کرده اند. این روزها، خیلی از کارخانه ها متعلق به اسرائیلی هاست و یا سهم شراکتی دارند. ما نمی خواهیم از محصولات نا أمن و نا پاک دشمن و غرب استفاده کنیم و تقویت دشمنان اسلام هم جایز نیست. ما صدها شرکت را تحریم کردیم! باید از مرجع تقلید تقلید کرد! حاج قاسم سلیمانی که بود؟ حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی گفتند:«این مجاهد بزرگ، این آیت کبری خدا که الحق و الانصاف مرجع تقلید نبود، عالم دینی به حساب نمی آمد. اما آیت الله شد. چه آیه ای برتر از این در عصر ما؟» سنصلي في القدس ان شاء الله! با قاسم! با رهبر! 🇮🇷🌏🇵🇸 إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا.
  • انسانِ با خدا و هویت CA ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 0
    ﷽. ریشه واژه ی Humanities (علوم انسانی) کلمه ی Human به معنی «انسان» است. انسانِ بی خدا انسانِ بی هویت است، چه بخواهد در داخل 🇮🇷 باشد، یا در خارج. غرب به همه جا سرایت کرده... هم به داخل 🇮🇷، و هم به خارج. اما امام که داخل و خارج، شرق و غرب ندارد! ❖«اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها | خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش»❖🔸(https://bahjat.ir/fa/content/9300):«تا رابطۀ ما با ولیّ امر، امام زمان(ص) قوی نشود، با خدا ارتباط نداشته باشیم، با نماینده‌های خدا ارتباط نداشته باشیم، کارمان درست نمی‌شود. امروز تا فردا، تا پس‌فردا. از خدا بخواهیم برساند صاحبِ کار را؛ با او باشیم. حالا هم اگر رسانْد که رساند، اگر نرساند دور نرویم از او، از رضای او دور نرویم.»🔸❖«وَاعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَكَ، وَأَحْيِ بِهِ عِبادَكَ، فَإِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ:’ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِي النّٰاسِ’، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِكَ، حَتَّىٰ لَايَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ | خدایا به دست او کشورهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته‌ات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه از اعمال زشت که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولی‌ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید.»❖ يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إلَّا هُو! اى هويّت مطلقۀ عامّه! این هوش قرآنی است که روابط اجتماعی را شکل می دهد و هویت جامعه را می سازد. دشمن میخواهد هویت ملی و دینی ما را نابود کند ولی موفق نمیشود! سوره الانسان:«فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا﴿۲۴﴾ وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿۲۵﴾ وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا﴿۲۶﴾ إِنَّ هَؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا﴿۲۷﴾ نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِيلًا﴿۲۸﴾ إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا﴿۲۹﴾»