سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امریکا

حوزه/ موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید رسانه‌های آمریکایی، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در راستای خبرسازی اخیر رسانه‌های آمریکایی در مورد توافقات جدید میان ایران و آمریکا یادداشتی مشترک از سوی نهادهای مرتبط با موضوع رمز گشایی از این نوع خبرسازی‌ها نوشته شده است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخباری که هیچ‌یک از مقامات واشنگتن و تهران تاکنون آن را تأیید نکرده‌اند از گفتگو میان مقامات این کشور با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید رسانه‌های آمریکایی، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان است.

در حالی که ایران همواره بر ضرورت تداوم گفتگو برای دستیابی به توافق با هدف رفع تحریم‌ها تاکید داشته و هیچگاه از این رویکرد راهبردی عدول نکرده، جریان‌سازی رسانه‌های غربی به صورتی است که گویا ابتکار عمل در اختیار طرف غربی بوده و هست!

بسیار روشن است که پس از اقدامات فعال و موثر ایران در تداوم همکاری با آژانس، مدیریت اغتشاشات داخلی و رفع تنش کم‌سابقه در مراودات منطقه‌ای، اینک طرف غربی است که راهی به غیر از همراهی با ابتکارات ایران ندارد.

در این میان دو پرونده از موارد چهارگانه ادعایی آژانس بسته شده و مسیر همکاری فنی و حقوقی میان دو طرف از سنگلاخ‌های بهانه‌جویی‌های سیاسی تا حدودی فاصله گرفته است.

ناامیدی غربی‌ها از اغتشاشات، به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و آغاز مناسبات ایران و عربستان، همگی دلایل بسیار محکمی است که می‌تواند موجب خروج طرف غربی از توهم نتیجه‌بخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد.

گرچه هیچ یک از مقامات ایران و آمریکا تاکنون خبرهای منتشره در مورد آغاز گفتگوها و دستیابی به توافق را تأیید نکرده‌اند، اما واکاوی دقیق شرایط جدیدی که ذکر آن رفت، موضوع شکل‌گیری نوعی از گفتگوی با واسطه میان تهران و واشنگتن به‌ویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ایران را محتمل می‌نماید.

بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکاییِ مرتبط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکره‌ای است که ایران هیچ‌گاه آن را ترک نکرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha