سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
فرحزاد

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بهترین ازدواج را آسان‌ترین ازدواج‌ها و ایمان و اخلاق را مهم‌ترین پایه ازدواج دانست و گفت: در انتخاب داماد باید خوش‌اخلاقی، ایمان و عفیف بودن و... را مهم بدانیم و در اولویت‌بندی‌ها به این پایه‌ها و اساس‌ها توجه روزافزونی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به برکات فوق‌العاده ذکر بلند صلوات، تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام فرمودند، خداوند متعال هزار صلوات رحمت را با هزار صف از ملائکه برای کسی که بر محمد و آل محمد صلی‌الله علیه و آله صلوات بفرستد، نازل می‌کند.

وی دهه اول ذی‌الحجه را از دهه‌های مهم سال دانست و بابیان این‌که درآیات الهی قرآن کریم بدان اشاره شد است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه شریفه «والفجر و لیال عشر» به این ده شب که دهه نخست ذی‌الحجه است قسم یاد نموده است؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله فرمودند عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی مثل این ایام نزد خداوند متعال محبوب نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد بابیان این‌که بر روزه گرفتن در روز نخست ان و ذکر دعاهای خاص در ان سفارش سده است، اظهار داشت: در مفاتیح‌الجنان ذکر بلندی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام بیان‌شده، که فرمودند؛ « لا إله الّا اللَّه عدد اللّیالی و الدّهور، لا إله إلّا اللَّه عدد أمواج البحور…»

وی ضمن اشاره به مناسبت‌های دهه نخست ذی‌الحجه تصریح کرد: همان‌طور که در میان شب‌ها، شبی مثل شب قدر نیست و عبادت در آن از ارزش بسیار فراوانی برخوردار است، در میان‌روزها نیز هیچ روزی به‌اندازه روز عرفه نیست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین برخی از روایات در رابطه با حضور در عرفات در این ایام، بابیان این‌که خداوند متعال بدترین انسان‌های حاضر در سرزمین عرفات را می‌آمرزد، اظهار داشت: در روایات اسلامی آمده؛ خداوند متعال همه‌کسانی که در سرزمین عرفات حاضر می‌شوند را می‌آمرزد؛ مگر کسانی که در آمرزش خدا شک کند و میهمانی را نپذیرد.

وی بابیان این‌که بر اساس روایتی خداوند متعال در روز عرفه، نخست به زوار اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نظر می انداز و سپس به حجاج بیت‌الله الحرام؛ چراکه حجاج میهمان خدا هستند و کربلایی‌ها میهمان امام حسین علیه‌السلام لذا خداوند متعال توجه به میهمانان سیدالشهدا علیه‌السلام را مقدم بر میهمانان خود می‌دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد زیارت الحسین علیه‌السلام در ایام عرفه را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: عید قربان از دیگر مناسبات مهم در دهه نخست ذی‌الحجه است، در روایات اسلامی بر برکات قربانی در این ایام تأکید شده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به سالگرد ازدواج مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و صدیقه کبری سلام‌الله علیها اشاره نمود و تصریح کرد: این ازدواج نورانی تنها ازدواجی است که امام و همسر امام در تمام درجات معنوی هم‌افق هستند. که نتیجه آن ولادت دو امام معصوم علیهماالسلام بود.

وی به راویاتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و بابیان این‌که اگر خداوند متعال حضرت علی علیه‌السلام را خلق نکرده بودند، تا آخر قیامت و ابدیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها هم کف و هم‌شأن نداشت، اظهار داشت: اگر حضرت علی علیه‌السلام نبود پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بدون نسل می‌ماندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به نحوه ازدواج حضرت زهرا سلام‌الله علیها و علی علیه‌السلام اشاره و تشریفات، تجملات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد را مهم‌ترین مانع شکل‌گیری ازدواج دانست و اظهار داشت: این سخت‌گیری‌ها و تجملات معضل بزرگی برای تجلی جامعه ایمانی است.

وی در اشاره به روایاتی بهترین ازدواج را آسان‌ترین ازدواج‌ها و ایمان و اخلاق را مهم‌ترین پایه ازدواج دانست و بابیان این‌که خداوند متعال خود را متعهد به برطرف سازی نیازهای ضروری نموده است، اذعان داشت: مهریه زیاد و جهیزیه سنگین هیچ تأثیری بر محکوم‌سازی پایه‌های ازدواج ندارد؛ درصد آمار طلاق در میان خانواده‌های ثروتمند و مشهور به‌مراتب بیشتر از دیگر اقشار جامعه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اخلاق، ایمان، تقوا، محبت و گذشت را مهم‌ترین پایه ازدواج موفق توصیف نمود و اظهار داشت: در انتخاب داماد باید خوش‌اخلاقی، ایمان و عفیف بودن و… را مهم بدانیم و در اولویت‌بندی‌ها به این پایه‌ها و اساس‌ها توجه روزافزونی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد ضمن اشاره به روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله با تأکید بر این‌که آتش جهنم بر کسی که بر خود و دیگران آسان بگیرد، حرام است، خاطرنشان ساخت: عشق، مهر و محبت میان زن و شوهر اساس کار و مهم‌ترین پایه مقوم سازی بنیاد خانواده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha