یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طباطبایی

امام جمعه اصفهان گفت: فهم و کاربردی سازی مفاهیم نهج البلاغه در جامعه و ادارات از مصادیق بارز ترویج و تثبیت نهج‌البلاغه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امروز در دیدار با مسئولان بنیاد نهج البلاغه استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از مزیت های بنیاد نهج البلاغه استان اصفهان، حضور شخصیت های علمی دانشگاهی و حوزوی و جهادگر در راس این بنیاد است که امیدواریم روز به روز بر توفیقات آنها افزوده شود و در نهایت نتیجه این تلاش‌ها منجر به مهجوریت زدایی از کلام و اندیشه امام علی(ع) بشود.

وی با بیان اینکه یکی از نکات اساسی که در کلام امیرالمومنین در نهج البلاغه تأکید شده، بحث صرفه جویی در ابعاد مختلف حتی رعایت آن در نوشتن مطالب و برگه مورد نیاز است، گفت: امروز کلام و فحوای محتوای سخنان امیرالمومنین باید در سطح جامعه پیاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: تبیین دقیق باطن کلام امیرالمومنین(ع) از منظر نهج‌البلاغه بسیار امری دقیق و ظریفی است که امروز نیاز جامعه است.

وی با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه مطالب ارزشمند وگوهربار زیادی وجود دارد ولی بیان همه آنها برای همه مفید نیست، افزود: یکی از اساسی ترین کارها در قبال ترویج نهج‌البلاغه این است که باید جمعی از پژوهشگران نسبت به استخراج مطالب کاربردی از نهج‌البلاغه برای مردم اهتمام ورزند.

امام جمعه اصفهان اذعان کرد: بخش کلمات قصار نهج البلاغه از جمله قسمت هایی از کلام امیرالمومنین(ع) است که شایسته است هر هفته در ادارات منتشر و در معرض دید عموم قرار گیرد چرا که این کلمات عمدتا کاربردی است.

آیت الله طباطبایی نژاد با تأکید بر حفظ فرمایشات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه به عنوان نخستین گام ، گفت: به عنوان نمونه امام علی می فرماید« کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.(حکمت اول از نهج البلاغه) تفسیر این مطلب در فتنه‌ها بسیار کاربردی است.

وی ادامه داد: فهم و کاربردی سازی مفاهیم نهج البلاغه در جامعه و ادارات از مصادیق بارز ترویج و تثبیت نهج‌البلاغه است.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام بیگی مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اصفهان با معرفی اعضای این بنیاد پرداخت و حجت الاسلام سالک رئیس هیئت مدیره بنیاد نهج البلاغه استان به تبیین اقدامات صورت گرفته بنیاد در طول یکسال گذشته پرداخت و گفت: قرارگاه نهج البلاغه در عرصه های مختلف راه اندازی شده است، برگزاری مفاهیم نهج البلاغه در ادارات و ارگان ها از نقاط هدف بوده است که با کمک امام جمعه به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کتاب های تدریس برای سطوح مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی در حال تدوین است، عنوان کرد: هدف اصلی ترویج نهج البلاغه در جهان معاصر است که از نیازهای اساسی تربیت مربی آموزش نهج البلاغه است.

در پایان هریک از اعضا به بیان نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha