یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حزام الاسد اليمن

دکتر «حزام الاسد» در گفتگوی اختصاصی با حوزه: اصل برائت از دشمنان یکی از امور اصلی و ضروری برای انسان مسلمان شمرده می شود و قرآن کریم نیز بر این امر تأکید کرده و حتی اعلام برائت از دشمنان به همه مردم را از مبانی حج قرار داده است.

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: امسال پس از سال ها وقفه، برخی از زائران مانند یمنی ها توانستند در حج تمتع شرکت کنند. در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

حج بیت الله الحرام یکی از مهمترین عبادات نسبت به زندگی و واقعیت عملی است. دشمنان همواره در صدد برهم زدن حج از محتوا و اهداف واقعی آن با سیاسی کردن و هدایت آن به سمت خدمت به نظام‌های وابسته به دشمنان و یا پوشاندن آن به الگوی فرقه‌ای که تفرقه و اختلاف نظر را در پیش می‌گیرند، هستند. موانع غیرمنطقی در مقابل کسانی که مایل به انجام این وظیفه هستند و یا حوادث سازمانی یا امنیتی در بیت الله الحرام همانطور که در حادثه ازدحام منا و قبل از آن حادثه جرثقیل که جان صدها زائر را گرفت، ایجاد می کنند. به همین دلیل است که مشارکت امت اسلامی از طریق یک نهاد اسلامی مشترک برای مدیریت و سازماندهی امور حج و مناطق مقدس بسیار مهم است؛ به ویژه که ملک عبدالعزیز آل سعود در زمان حمله ارتشش به مکه مکرمه در سال ۱۹۲۴ میلادی متعهد به انجام این کار شد. زیرا امنیت را برای زائران به ارمغان می آورد و تضمین می کند که این وظیفه سیاسی نشود.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تاکیدات امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

بهره مندی از اهداف حج و گردهمایی میلیونی زائر از نقاط مختلف جهان برای تقویت عوامل اخوت بین مسلمانان و تحکیم پایه های وحدت اسلامی با اتخاذ مواضع فراگیر اسلامی در دعوت به وحدت و نفی، حائز اهمیت است. دوری از تفرقه و اختلاف مورد تأکید امام خمینی و نیز سردار شهید حسین بدرالدین الحوثی بود.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

اصل برائت از دشمنان یکی از امور اساسی و اصلی برای انسان مسلمان شمرده می شود و قرآن کریم نیز بر این امر تأکید کرده و حتی اعلام برائت از دشمنان به همه مردم را از مبانی حج قرار داده است. به همین دلیل ترس و اضطراب گریبانگیر دشمنان استکباری این گرایش قرآنی و محمدی شد؛ به طوری که این اعلامیه به جنایتی در رابطه با امنیت دولتی در داخل رژیم سعودی، اخلال در نظم عمومی و تحت تأثیر قرار دادن منافع و روابط خارجی آن تبدیل شد.

حوزه: از دیگر توصیه ها به مسلمانان این است که زائران از حج بهره مند شوند و به هیچ کار غیر ضروری به ویژه خرید نپردازند. اهمیت این موضوع در شرایط فعلی چیست؟

متأسفانه کسانی موسم حج را فصلی برای افزایش درآمدهای مالی کشور تحت عنوان درآمدهای گردشگری مذهبی می دانند. قیمت اجناس در موسم حج بر روح و روان و ایمان روحی او تأثیر می گذارد و امکان دارد خرید را تا بازگشت به کشورش به تعویق بیندازد. زیرا با توجه به جهانی شدن و تجارت آزاد در هر کشوری در دسترس است. بنابراین زائر می تواند بر علاقه خود به مناسک و اهداف حج تمرکز کند و همچنین در هزینه های زیادی صرفه جویی کند.

از خداوند متعال خواستاریم که حج را برای زائران بیت الله الحرام تسهیل کند و اعمالشان را بپذیرد و ثوابشان را برای ما بنویسد. مهم این است که زائر از لحظه لحظه این آئین بزرگ در تقرب بیشتر به خداوند و طلب مغفرت و رحمت از درگاه خداوند متعال بکوشد و برادران مظلوم خود در فلسطین و یمن و در سراسر جهان را دعا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha