یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام‌جمعه سلفچگان

حوزه/ امام‌جمعه سلفچگان با بیان این که حضرت ابراهیم (ع) از ماموریت های خداوند سربلند بیرون آمد، گفت: ایشان ابراهیم خلیل تسلیم محض فرمان خدا بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام غروی در خطبه های امروز نماز جمعه شهر سلفچگان ضمن عرض تبریک بمناسبت عید سعید قربان و ایّام عید ولایت عید سعید غدیر خم اظهار داشت: با توجه به عید سعید قربان لازم است اشاره کنم به یکی از بخش های مهمّ و پر رمزو راز زندگی حضرت ابراهیم خلیل الرحمان علیه السلام، یعنی داستان قربانی کردن فرزندش اسماعیل علیه (ع)، ابراهیم فرزندی نداشت و خداوند در سن پیری به او مژده می دهد: فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلاَم حَلِیم (صافات۱۰۱) پس ما او را به پسری بردبار مژده دادیم و خداوند به او اسماعیل را عنایت کرده و حالا ابراهیم قرار است در میدان تسلیم خودی نشان دهد.

وی ادامه داد: مأموریت اول: اینکه به دستور خداوند این کودک را با مادرش به صحرای گرم و سوزان مکّه که زمینی غیر قابل کشت بود برده و به امان خدا رها کرده است و در حدود ۱۳ سال از آنها دور بود که این خود نشان می دهد تسلیم یعنی چه؟

حجت الاسلام غروی بیان داشت: حضرت ابراهیم وقتی برگشت که اسماعیل به سن رشد و بلوغ رسید و اما مأموریت دوم: مأموریت مهمتر ابراهیم که اوج تسلیم بودن در برابر خدا را به نمایش می گذارد.

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَی قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللهُ مِنَ الصَّابِرِینَ(صافات ۱۰۲)هنگامی که او به مقام سعی و کوشش (و حدّ رشد) رسید، گفت: پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می کنم، پس بنگر رأی تو چیست؟ گفت: پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت».

وی ابراز داشت: اول: طبق آنچه در روایات آمده، خواب حضرت ابراهیم علیه السلام چند بار تکرار شد:

۱- در صحرای عرفات،

۲- در صحرای مشعر الحرام،

۳- در منی هم این خواب تکرار شد،

تا این که ابراهیم علیه السلام مطمئن شد که این یک خواب معمولی نیست،

بلکه مأموریّتی الهی است که باید انجام دهد.

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: گرچه طبق نظر برخی مفسّرین جمله ی افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ نشان می دهد علاوه بردیدن خواب به او دستور ذبح فرزند هم داده شده است.

وی ادامه داد: دوم: اینکه، نه تنها! ابراهیم خلیل تسلیم محض فرمان خدا بود، که همسرش هاجر و فرزند سیزده ساله اش اسماعیل نیز آماده پذیرش فرمان الهی بودند. (خانواده ی مسلمان) بنابراین وقتی که حضرت ابراهیم نظر اسماعیل را در مورد این مأموریّت پرسید،

در پاسخ گفت: یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللهُ مِنَ الصَّابِرِینَ

«هر چه دستور خداست اجرا کن، به خواست خدا صبر خواهم کرد»

بدینسان هر سه نفر آماده انجام فرمان پروردگار شدند.

حجت الاسلام غروی افزود: همه چیز آماده شده، و تمام مقدّمات فراهم گردیده، و اینک ابراهیم خلیل قصد دارد فرزندش اسماعیل را به خاطر انجام فرمان الهی ذبح کند. بدین منظور، کارد را بر گلوی اسماعیل می گذارد. امّا هر چه فشار می دهد، نمی برد! نکند کارد تیز نیست، آن را امتحان می کند، بسیار تیز و برّان است. دوباره کارد را بر گلوی اسماعیل می گذارد، ولی این بار هم نمی برد. حضرت خطاب به کارد می گوید: چرا نمی گذاری فرمان پروردگارم را انجام دهم؟ کارد می گوید: الخلیل یأمرنی والجلیل ینهانی، ابراهیم خلیل مرا امر به بریدن می کند، و خدای ابراهیم مرا نهی می کند و اینجا بود که فرشته وحی بر حضرت ابراهیم نازل شد.

وی در ادامه با اشاره به عید غدیر ابراز داشت: در روز عید غدیر هم روزه وارد شده که ثواب بالایی دارد وهم اطعام مؤمنین، ثواب روزه ی عید غدیر را برخی روایات ۶۰ ماه گفته اند و برخی روایات بیشتر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha