شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ঈদ-ই-গাদীরের স্থান

حوزه/ نویسنده در کتاب "آسمان چهارم"، خیال و واقعیت را با هم پیوند می‌زند تا داستانی جذاب درباره غدیر خلق کند و مخاطب نوجوان را با اثر خود همراه سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عید سعید غدیرخم را عیدالله الاکبر توصیف کرده اند، چه آن که روز حق الیقین و بزرگترین عید مسلمین است.

در چنین روزی به موازات برگزاری محافل جشن و شادی یکی از بهترین کارها در راستای تعمیق باورهای علوی و تبیین اهمیت مسأله ولایت، کتابخوانی و تأکید بر این مهم با محوریت ولایت و امامت امیرالمؤمنین (ع) می باشد.

یکی از دیگر از آثار خواندنی در این زمینه، رمان "آسمان چهارم" به قلم فریبا کلهر است.

این اثر در واقع پاسخی به ندای درون و اجابت دعوت به اتفاقی بزرگ است؛ ندایی که مخاطب کتاب را در مسیر بازگشت رسول الله(ص) از حجه‌الوداع به منطقه غدیر خم می‌رساند تا از زاویه‌ای نو، پیام جانشینی علی(ع) را به گوش مردم برساند.

این کتاب روایت‌گر داستان فردی به نام «الیاس»، از یاران حضرت محمد(ص) است که در خواب صدایی او را به سمت مکه فرامی‌خواند تا شاهد اتفاقی بزرگ باشد، اما پس از اینکه الیاس در مأموریت خود برای مسلمان کردن مردم قبیله ربیع، با تیر دشمنانش زخمی می‌شود، «تیهان» خواهرزاده یازده ساله‌اش را توسط اسب سرخ رنگ و عجیب خود، به سمت مکه فراری می‌دهد و به او می‌گوید: «فقط برو... نمان. به مکه برو شاید بفهمی چرا صدایی در خواب مرا به مکه دعوت می‌کرد. شاید بفهمی چه اتفاقی قرار است آنجا بیفتد.»

گویا این مأموریت که با کمک و همراهی فرشته‌ای از آسمان چهارم - که در قالب یک اسب سرخ رنگ در این داستان حضور دارد- وسیله‌ای است تا پیام مهمِ رسول الله(ص) در غدیر را به گوش مخلوقات (مسلمان و غیر مسلمان) برساند تا همه هستی برای شنیدن این پیام در حجه الوداع حاضر و شاهد باشند. در این میان شیطان رانده شده، نیروهای خود در زمین را بکار می گیرد تا مانع از لبیک به ندای پیامبر و تحقق غدیر شود.

نویسنده در این اثر داستانی بلند، خیال و واقعیت را با هم پیوند می‌زند تا داستانی جذاب درباره غدیر خلق کند. از شاخصه های ممتاز چنین آثاری، مشخص بودن پایان ماجرا برای مخاطب است؛ بنابراین آنچه می تواند اثر را برای خواننده جذاب و پرکشش کند، شیوه روایت ماجراست. کاری که نویسنده با به تصویر کشیدن حوادث پیرامون واقعه غدیر و بهره‌گیری از نثری روان، قدرت تخیل و مایه‌های طنز، در کتاب یادشده برای نوجوانان ارائه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
    0 0
    ناشر؟ محل نشر؟ سال نشر؟ تعداد صفحات؟....