یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کتاب

حوزه / رضا مراد صحرایی گفت: مسیر توسعه ایران از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و هر دولت مردمی اگر می‌خواهد ایران را در صدر توجهات جهان قرار دهد باید به این عرصه نگاهی ویژه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین آغاز فرایند ارسال و اعطای سه میلیون کتاب به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور امروز ۱۷ تیر در سالن غدیر کانون برگزار شد. در این جلسه رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون حضور داشتند.

در ابتدای جلسه وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر توسعه ایران از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و هر دولت مردمی اگر می‌خواهد ایران را در صدر توجهات جهان قرار دهد باید به آموزش و پرورش نگاهی ویژه داشته باشد. من سال ۷۰ از دانش‌سرای تربیت معلم فارغ‌التحصیل شده و امسال سی‌ودومین سال خدمتم را پشت سر می‌گذارم. متأسفانه ما مدرسه و معلم را فراموش کردیم درحالی‌که هر کاری که از دستمان برمی‌آید باید برای این دو حوزه انجام دهیم.

صحرایی افزود: همه ما با کتاب زندگی می‌کنیم که مایه آرامش روح و روان است. به‌شخصه وقتی مشکلات فراوان مرا خسته می‌کند با خواندن کتاب به آرامش می‌رسم، اما یک مشکل جدی در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد و اینکه کتاب به قشر خاصی اختصاص پیدا کرده است درحالی‌که کتاب باید بین اقشار مردم رواج داشته باشد. برای رسیدن به این خواسته حاکمیت باید وارد عمل شده تا با سیاست‌هایی خود کتاب را برای عموم مردم فراگیر کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هراندازه فضای مجازی گسترش یابد باز هم نمی‌تواند جای کتاب را برای ما پر کند، زیرا حس و حالی که کتاب خواندن به مخاطب می‌دهد هیچگاه در فضای مجازی نمی‌توان یافت.

صحرایی با تأکید بر اینکه قیمت کتاب نباید باعث پایین آمدن سرانه کتاب باشد، گفت: متأسفانه قیمت کتاب زیاد شده و شاید بخشی از مردم برایشان خرید آن مقدور نباشد، در اینجا نقش کتابخانه‌ها پررنگ می‌شود چون این امکان را پیش می‌آورد تا مردم با هزینه اندک کتاب بخوانند و البته کتابخانه‌ها نیز باید کتاب‌هایی غنی و باکیفیتی را پوشش دهند. لازم ذکر است کتاب وجوه تربیتی متنوعی دارد زیرا در همه بخش‌ها می‌توان از آن بهره برد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری هم در این مراسم اعلام کرد: در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان هستیم در همین راستا با اهدای ۳ میلیون کتاب به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور این مناسبت را گرامی می‌داریم. امروز حدود ۹ میلیون کتاب در کتابخانه‌های کانون وجود دارد که با اهدایی که امروز به عمل می‌آید این رقم به ۱۲ میلیون خواهد رسید. لازم به ذکر است برای بالا بردن سرانه کتابخوانی باید والدین نیز کتابخوان شوند.

وی ادامه داد: اینکه تصور کنیم کانون پرورش فکری رقیب ناشر خصوصی است اشتباه است زیرا ما تلاش داریم یاری دهنده بخش خصوصی باشیم. در این راستا قدم‌هایی نیز برداشته شده است.

در بخش انتهایی مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری تصریح کرد: آن چیزی که امروز در کانون رقم خورده است حاصل تلاش فرد نیست بلکه محصول مشارکت همه بخش‌ها است. در کانون تمام اتفاقات به صورت جمعی رقم می‌خورد. درباره ارسال و اهدای کتاب هم باید بگویم در ظاهر شاید این کار ساده به نظر آید اما پیرامون کتاب‌ها کار کارشناسی صورت گرفته است. تمام کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های کانون وجود دارد بدون کار کارشناسی انتخاب نمی‌شود چون ما خود را در این حوزه به شدت متعهد و مسئول می‌دانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha