دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
حجت‌الاسلام سیدامین حجازی امام جمعه گچساران

امام جمعه گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: رفع مشکل سیستم سرمایشی مصلای شهرستان نیازمند ورود وزارت نفت برای تأمین اعتبار است.

حجت‌الاسلام سیدامین حجازی امام جمعه گچساران در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه روند احداث مصلی گچساران ۳۰ سال قبل شروع شده است، بیان کرد: متأسفانه به دلیل سوء مدیریت و بی توجهی در طول این مدت، خیلی مختصر و گاه گاهی در سال به صورت جزئی، گوشه‌ای از کار انجام شده است.

وی ادامه داد: گچساران که به بام نفتی کشور معروف است از نظر زیرساخت‌های علمی، فرهنگی، دینی و... اگر صد در صد نباشد حداقل ۹۰ درصد را دارد اما متأسفانه در این بخش‌ها اقدامات خاصی صورت نگرفته است.

خطیب جمعه گچساران اظهار کرد: متأسفانه با این روند که در پیش گرفته بودند کار مصلی تا چندین سال دیگر هم به طول می انجامید، لذا تصمیم بر این شد تا در وضعیت نیمه کاره بودن مصلی، نماز را در همان محل اقامه کنیم تا کار روند و سرعت بیشتری به خود بگیرد. با این برنامه ریزی، مردم در سرما نماز می‌خواندند و شرایط سخت بود تا اینکه پیگیری‌ها برای نصب وسایل گرمایشی نتیجه داد.

حجت‌الاسلام حجازی تصریح کرد: در این راستا برای رفع مشکل گرمایشی مصلی شهرستان قریب به یک میلیارد تومان هزینه صرف شد. حال در فصل تابستان و دمای بالا، تحمل این هوای گرم برای نمازگزاران بسیار سخت است و می‌بایست نصب وسایل سرمایشی در اولویت قرار گیرد. بنا به بررسی‌های صورت گرفته قریب به ۵۰ تا ۶۰ کولر می‌بایست در داخل مصلی قرار داده شود و همین موضوع باعث می‌شود تا جلوی دید نمازگزاران گرفته شود.

وی گفت: در جلسات متعددی با حضور کارشناسان این مشکل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر این شد تا دو دستگاه چیلر در مصلی کار گذاشته شود. با توجه به اینکه هزینه خرید دستگاه چیلر بسیار بالاست و از توان استان خارج است لازم است تا وزارت نفت در این راستا همکاری و حمایت‌های لازم را داشته باشد. در این راستا از مدیرعامل وقت شرکت نفت، وزیر نفت و... درخواست شد تا این مشکل را حل کنند.

خطیب جمعه گچساران تصریح کرد: وزارت نفت اعلام کرده است در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، ۲۰ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرده است و از این محل هزینه خرید چیلر نیز پرداخت شود. اما این در حالی است که اجرای طرح‌ها در قالب مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت خود هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان نیاز دارد و نمی‌توان از این محل هزینه‌ای به مصلی پرداخت شود. لذا انتظار و خواسته این است که وزارت نفت به صورت مستقیم هزینه‌ای برای خرید دستگاه چیلر به مصلی پرداخت کند.

حجت‌الاسلام حجازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به عدم انجام کارهای علمی، دینی، فرهنگی و... در گچساران اشاره کرد و گفت: در حوزه خواهران که اصلاً اقدامی صورت نگرفته بود و در حوزه برادران نیز کارهای زیاد و قابل قبولی انجام نشده بود. اما با تلاش و اقدامات صورت گرفته، حوزه علمیه خواهران ایجاد و ساختمان آن احداث شد و در حال حاضر ۳۰۰-۴۰۰ طلبه مشغول به تحصیل در این حوزه حضور دارند.۶۰ خانه بیت الزهرا در محلات راه‌اندازی شده است که احکام و مسائل اولیه را برای بانوان تبیین می‌کنند.

وی ادامه داد: یکسری اقدامات و زیرساخت‌های فرهنگی، عمرانی و... صورت گرفته است و در جهت تقویت و توسعه آن‌ها برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

امام جمعه گچساران گفت: ۳ برنامه فاطمیه، محرم و صفر در دستور کار قرار دارد و برای هر کدام از این ایام ۵ شب مراسم برگزار می‌شود و در هر شب برای ۲ هزار نفر شام پخت و توزیع می‌شود. ارتباطات و تعاملات خوبی با نسل جوان شکل گرفته است به گونه‌ای که در اغتشاشات اخیر که اکثراً از ایجاد تنش‌ها در گچساران وحشت داشتند اما خوشبختانه با تعاملات خوبی که شکل گرفته بود هیچ گونه مشکل و حواشی برای این شهرستان ایجاد نشد. بخش بزرگی از مطالبات فرهنگی به وزارت نفت مربوط است زیرا موجب شده است تا بسیاری از افراد از سایر نقاط کشور برای کار به این منطقه مهاجرت کنند و برای مسائل مهم این شهرستان اهمیتی قائل نشوند و قبح بسیاری از مسائل نیز شکسته شود.

وی اظهار کرد: طبق قانون، وزارت نفت بایستی آلودگی‌های نفتی ، بهداشتی و... که ماحصل فعالیت در هر منطقه هستند را جبران کند. لذا در اینجا نقش مسئولیت های اجتماعی پررنگ است و باید به نوعی نواقص و مشکلات جبران شوند. در این راستا چندین جلسه با مدیران عامل نفت برگزار شده است و هر بار عنوان شده است که پول هست اما اجازه کار وجود ندارد.

حجت‌الاسلام حجازی به پیگیری برای احداث دانشکده علوم و حدیث اشاره کرد و گفت: تلاش‌ها و اقدامات زیادی برای راه‌اندازی دانشکده علوم و حدیث برای رخ دادن تحول بزرگ فرهنگی در گچساران صورت گرفته است. نامه به امضاء فرماندار وقت رسید و رئیس جمهوری نیز موافقت کردند تا بتوانیم یک ارتباط فرهنگی و زیرساخت‌های علمی- فرهنگی ایجاد شود، اما متأسفانه آنگونه که انتظار می رفت کار در شهرستان پیش نمی رفت لذا مجبور شدیم آتش به اختیار عمل کنیم و کوه را تسطیح کنیم و در حال حاضر ۱۷-۱۶ هزار متر زمین برای احداث دانشگاه در اختیار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha