چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر / مراسم تشییع پیکر مرحومه حاجیه خانم فخری فلسفی تنکابنی

حوزه/ صبح روز سه شنبه بیستم تیر ماه بانوی عالمه و مؤمنه مرحومه فخری فلسفی تنکابنی در سن ٨٧ سالگی دارفانی را وداع گفت. او آخرین فرزند مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمدرضا تنکابنی از عالمان ربانی تهران و همسر مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی مسجدجامعی از علمای تهران و خواهر آیات عظام مرحوم میرزا علی آقا فلسفی عالم بزرگ حوزه مشهد و خراسان و مرحوم محمدتقی فلسفی واعظ شهیر کشورمان بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرتضی نجفی قدسی در مطلبی با عنوان «درگذشت بانویی عالمه و بزرگ» آورده است:


رَبَّنَا اغْفِرْلِی وَ لِوَٰالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ

صبح روز سه شنبه بیستم تیر ماه بانوی عالمه و مؤمنه مرحومه فخری فلسفی تنکابنی در سن ٨٧ سالگی دارفانی را وداع گفت. او آخرین فرزند مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمدرضا تنکابنی از عالمان ربانی تهران و همسر مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی مسجدجامعی از علمای تهران و خواهر آیات عظام مرحوم میرزا علی آقا فلسفی عالم بزرگ حوزه مشهد و خراسان و مرحوم محمدتقی فلسفی واعظ شهیر کشورمان بود.

این بانوی مؤمنه و پرهیزکار به سبب رشد و نمو در خاندان علم و تقوی و فضیلت، مجمع کمالات بود؛ او بانویی بسیار نورانی و دائم الذکر بود .

پدربزرگ مادری این بانوی با فضیلت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم رشتی لاهیجی از شاگردان فقیه و اصولی بزرگ شیخ اعظم انصاری و داماد مرحوم ملا علی کنی مرجع تقلید و عالم بزرگ تهران بوده است و خلاصه این بانو ریشه در خاندانی با شرافت و اهل علم و دیانت داشته است و فرزندانی اهل علم و فضل و دانش نیز تربیت کرده است.

سالها پیش که جناب احمد مسجدجامعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتند، بنده هیچ شناختی نسبت به والده ایشان نداشتم ولی به سبب رؤیایی به منزلت علمی این بانوی بزرگ واقف شدم.

در آن زمان به خاطر نوع پوشش زننده ای که بازیگران یک صحنه تئاتر در خوزستان داشتند هجمه سنگینی به آقای احمد مسجد جامعی به عنوان وزیر ارشاد می شد و متعاقب آن شبی بنده در عالم رؤیا دیدم به من گفتند: والده آقای مسجدجامعی پدرشان از علمای بزرگ بوده و خود ایشان (یعنی مادر آقای مسجدجامعی) هم شأن و منزلت علما را دارد و آقای مسجدجامعی تنها راهشان این است که به والده شان بگویند که برای ایشان دعا کند!!

خواب بسیار عجیبی بود و قدری صبر کردم تا بین الطلوعین شد و با منزل جناب مسجدجامعی تماس گرفتم و عرض کردم یار در خانه و ما تشنه لبان می گردیم و خواب را نقل کردم و گفتم دعای مادران، بطور کلی در حق فرزندان مستجاب است اما مادر شما یک چیزی علاوه دارد و آن اینکه ایشان شأن و منزلت علما را دارد؛ حالا بفرمایید پدر والده شما چه کسی هستند که از علمای بزرگ بوده اند؟

و جناب مسجد جامعی با تعجب پرسید مگر نمی دانی! ایشان صبیه مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا تنکابنی و همشیره آقایان فلسفی هستند و اینجا بود که بنده تازه به فضیلت و منزلت این بانوی بزرگ و عالمه پی بردم.

خدایش رحمت کند و او را در بهشت برین با حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها محشورشان بفرماید.


مرتضی نجفی قدسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha