چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ اولین دوره تخصصی تربیت کودک قرآنی در آذربایجان غربی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: در سیره اهل بیت(ع) یک اصولی در تربیت کودکان وجود دارد و برخی اندیشمندان غربی نیز به این اصول رسیده‌اند که تربیت انسان در فضاها و محیط‌های مختلف در رشد انسان موثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی امروز در اولین دوره تخصصی تربیت کودک قرآنی آذربایجان غربی که در مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه ساعاتی که یک فرد از اول ابتدایی تا پایان دکتری مشغول به تحصیل است را اگر با هم جمع کنیم، حدود سه و نیم سال به صورت ۲۴ ساعته می‌شود، اما سال‌هایی که کودک در دامن مادر پرورش پیدا می‌کند دو برابر این اندازه است.

وی افزود: به دلیل این که دوره کودکی مهم‌ترین دوران تکوین شخصیت انسان می‌باشد، این موضوع در دین اسلام بسیار مورد اهمیت قرار گرفته و دوره دوم، دوره نوجوانی است که انسان در عرصه‌های قبول مسئولیت اجتماعی قدم می‌گذارد، موضوعی که در سیره اهل بیت(ع) نیز بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سیره اهل بیت(ع) یک اصولی در تربیت کودکان وجود دارد و برخی اندیشمندان غربی نیز به این اصول رسیده‌اند که تربیت انسان در فضاها و محیط‌های مختلف در رشد انسان موثر است.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) و حضرات معصومین، اصول ابتدایی اخلاقی نظیر عدالت را در ابتدای کودکی برای کودکان خود اجرا می‌کردند، گفت: مهم‌ترین عاملی که در کربلا موجب شد برخی نوجوانان از امام حسین(ع) دفاع کنند، تربیت صحیح است، به بیان دیگر بستر تربیتی کودکان و نوجوانان به گونه‌ای بود که توانستند حق را بشناسند و با شجاعت از آن دفاع کنند.

حجت الاسلام امامی تأکید کرد: قرآن کریم در مورد فرعون بیان می‌کند " فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ"، فرعون با تبلیغات دروغ و باطل قومش را ذلیل و زبون داشت تا همه مطیع فرمان وی شدند که آنها مردمی فاسق و نابکار بودند و قرآن دلیل اطاعت را فاسق بودن امت زمان فرعون بیان می‌کند و اینکه طاغوت برای رسیدن به قدرت و حاکم شدن، مردم را فاسد می‌کند و مردم فاسد گوش به حرف طاغوت می‌دهند و مقاومت نمی‌کنند، بنابراین قرآن ما دستور می‌دهد اگر می‌خواهید انسان‌های مقاوم در برابر طاغوت تربیت کنید، باید آن‌ها را پاک بار بیاورید.

وی عنوان کرد: کودک به دلیل این‌که فطرتش پاک و دست نخورده است در برابر زور مقاومت می‌کند و گاهی در خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی با اصول تربیت، فرزند را با اجبار زور پذیر بار می‌آورند و به همین دلیل است که امام کاظم(ع) علامت عاقل بودن بچه در آینده راچموش بودن او در دوران کودکی عنوان کرده و می‌فرمایند: تُستَحَبُّ عَرامَةُ الصَّبِیِ فِی صِغَرِهِ لِیَکونَ حَلیما فی کِبَرِهِ، «خوب است بچّه در کودکی بازی گوش باشد تا در بزرگ سالی بردبار گردد» و لذا گاهی ما با عنوان تربیت، فرزند و کودک را از فطرت او جدا می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تأکید کرد: اعتقاد ما این است که اهل بیت(ع) و ائمه معصومین قرآن مجسم هستند و می‌توان قواعد تربیتی را از سیره حضرات معصومین استخراج کرد، امروز دنیای غرب در این رابطه به ما نیازمند است، تا جایی که پدر روانشناسی غرب، جناب ژان پیاژه در تربیت کودکان خود شکست خورد و نتوانست آن‌ها را خوب تربیت کند، لذا طلایه داران مسئله روانشناسی و تربیت در دنیای امروز در این امر مانده‌اند، اما در مکتب اهل بیت(ع) فرزندانی تربیت شده‌اند که نظیر ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) ایثار و فداکاری را در عمل به فرزندان خود یاد می‌دادند و به همین دلیل امام حسن مجتبی(ع) از پدر و مادر خود ایثار را یاد می‌گیرد و در زندگی خود چندین بار اموال خود را انفاق کردند.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه باید بزرگ مردی را به فرزندان خودمان یاد بدهیم، اظهار کرد: دشمن روی کودکان برنامه ریزی کرده، البته این امر مختص امروز نیست و در دوران امام علی(ع) نیز معاویه کودکان را دشمن اهل بیت(ع) و امام علی(ع) تربیت می‌کرد و امروز هم دشمن با استفاده از بستر رسانه‌ها به صورت کامل و علمی روی فرزندان و کودکان کار می‌کند و کارتل‌های اقتصادی غربی نیز در جهت مصرف کننده بودن فرزندان ما هزینه می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha