شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل گفت: حجاب در فتوای همه مراجع تقلید، یکی از ضروریات دین به‌حساب می‌آید و نگرشی مطابق با فطرت و هویت حقیقی انسان دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم فاطمه پور مهدی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل، روز گذشته در جمع کارکنان و طلاب به مناسبت هفته عفاف و حجاب اظهار داشت: حجاب به معنای پوشانیدن است، یعنی به هر چیزی که میان دو چیز جدایی می‌اندازد، حجاب می‌گویند.

وی بیان کرد: حجاب در فتوای همه مراجع تقلید، یکی از ضروریات دین به‌حساب می‌آید و نگرشی مطابق با فطرت و هویت حقیقی انسان دارد، در حقیقت پوشش همه ابعاد مادی و معنوی و جوانب شخصیتی زن مسلمان را مد نظر قرار داده که محسوس‌ترین و ملموس‌ترین بُعد، بُعد فیزیکی حجاب است که در سوره نور و احزاب با عناوین خمار و جلباب، به آن تأکید شده و در آن پوشانده بودن زنان را بیان می‌کند تا با حجاب، جنبه انسانی و شخصیتی آن‌ها بهتر شناخته شود و از تعرض هوس رانان آزار نبینند.

وی ادامه داد: بُعد دیگر حجاب از دیدگاه قرآن و روایات، حجاب در نگاه است، که شناخته شده‌ترین و دستور صریح قرآن، هم برای زنان و هم برای مردان بوده و به معنای فرو افکندن چشم می‌باشد و معنای بستن چشم را ندارد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل، تأکید کرد: جنبه دیگر حجاب، نحوه سخن گفتن زنان مؤمن با مردان است که یکی از مهم‌ترین ابعاد حجاب به شمار می‌رود، در آیه ۳۲ سوره احزاب می‌فرماید، نازک و نرم سخن نگویید که بیمار طمع نورزد، بلکه شایسته و متعارف سخن بگویید.

وی خاطرنشان کرد: بُعد دیگر، اعمال و افعالی است که به واسطه اعضا و جوارح پدید می‌آید که به مجموع امر و نهی الهی تعلّق می‌گیرد، از جمله آشکار ساختن زینت‌های پنهان، استعمال عطر که در خروج از خانه بوی عطر زنان به مشام نامحرم نرسد و پرهیز از تبرج جاهلی می‌باشد، در دنیایی که تبلیغات فرهنگ برهنگی و سقوط اخلاقی و ارزش‌های انسانی نماد برتری، پیشرفت‌ و توسعه را جلوه‌گر ساخته، دین مبین اسلام با فرهنگ پوشش و توجه به هویت انسانی، معنویت و جاذبه روحی و آرامش را در جامعه نمایان‌گر ساخته است.

خانم پور مهدی تصریح کرد: برای روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، می‌توان به رابطه پوشش با فرهنگ دینی و توجه به ساختار فیزیولوژی انسان اشاره کرد، هورمون‌های جنسی زن به صورت دوره‌ای ترشح می‌شوند و به طور متفاوت عمل می‌کنند، تأثیر محرک‌های شهوانی بر زن صورتی بسیار محدود دارد.

وی اظهار کرد: شهید مطهری در این‌باره می‌گوید، علت اینکه در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است، این زن است که حکم طبیعت خاص خود را می‌خواهد پُر کند و مردان دلباخته و در دام علاقه خود را سیر می‌کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha