شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیسی

رئیس جمهور در اجتماع بزرگ عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنچه بارها مقام معظم رهبری در توصیف عشایر گفته اند تعارف نیست، بلکه پیامی برای مسئولان است که زن و مرد عشایری فعال هستند و در جهت تولیدات گوشت و لبنیات کشور تلاش می‌کنند و برای جامعه مفید هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در اجتماع عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در دشت سقاوه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه برای تسهیل در تردد عشایر در فصل کوچ کارهایی انجام شده است، گفت: البته کمبودهایی هم وجود دارد؛ آنچه مبالغ و اعتبارات در ارتباط با مشکلات عشایر بود تصویب و در اختیار استان است و اقداماتی هم برای تکمیل کارهای سفر اول در دست انجام است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تولید توسط عشایر انجام می‌شود و ما الان سر سفره عشایر نشسته‌ایم، افزود: تولید به دستان توانای زنان و مردان عشایر انجام می‌شود و اینان قشر مولد جامعه هستند.

وی ادامه داد: اینکه عشایر مولد هستند باعث مباهات و افتخار است، البته عشایر باید تقویت شوند.

رئیس جمهور بیان کرد: تقویت عشایر به این معنا است که تسهیلات یا نهاده دامی در اختیار دامدارن عشایر قرار گرفته و دغدغه آنها رفع شود، پس از اینکه به خوبی حمایت شدند تسهیلات یا نهاده دامی را جبران می‌کنند.

رئیسی بیان کرد: اولویت آن است که گوشت قرمز در داخل کشور تولید شود نه اینکه از خارج وارد کنیم، درست است که کشور با کاهش نزولات آسمانی مواجه است اما عشایر می‌توانند با حمایت دولت گوشت قرمز و لبنیات کشور را تأمین کنند که این مهم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایری تحقق می‌یابد. بنابراین اولویت تقویت محصولات داخلی است و اگر کمبودی وجود داشت از خارج وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه عشایر همواره در جهت اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کردند، گفت: عشایر در ابتدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در همه عرصه‌ها حضور اثرگذار و پررنگی داشتند که از همه آنها سپاسگزارم.

رئیس جمهور بر توسعه امکان عرضه دام و کاشت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است که در مصوبات سفر نیز دیده شده است که بخشی انجام و بخش دیگری در دستور کاراست.

وی با اشاره به فعال شدن خانه‌های بهداشت برای جلوگیری از ابتلا عشایر به بیماری‌ها بر تکمیل ایل راه‌ها که جزئی از مصوبات سفر دوم است تأکید کرد.

رئیسی بر خرید تضمینی محصولات عشایری در جهت رونق اقتصاد عشایری تأکید کرد و گفت: خرید و عرضه به موقع محصولات عشایری مورد تأکید است به نحوی که محصولات عشایری خریداری شوند تا روی دست عشایر نماند و آنها دغدغه بازپرداخت تسهیلات را نداشته باشد.

وی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخایر انقلاب هستند، گفت: آنچه بارها مقام معظم رهبری در توصیف عشایر گفته اند تعارف نیست، بلکه پیامی برای مسئولان است که زن و مرد عشایری فعال هستند و در جهت تولیدات گوشت و لبنیات کشور تلاش می‌کنند و برای جامعه مفید هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی فرزندان عشایری از تحصیلات تکمیلی برخوردار هستند، گفت: در این رابطه قبلا تیم‌هایی برای مناطق عشایری اعزام و مطالبات آنها شنیده است.

عشایر در سطح کشور و استان نیازمند توجه بیشتری هستند

سید علی احمدزاده استاندار کهگیویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه عشایر ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، گفت: عشایر استان ۱۲ هزار خانوار با جمعیت ۷۲ هزار نفر هستند.

استاندار کهگیویه و بویراحمد اظهار کرد: عشایر در قشلاق مناطق گرمسیری استان در مناطق چهارگانه کهگیلویه بزرگ و گچساران و در ییلاق در شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون، سمیرم و شهرضا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ هزار نفر از عشایر در بویراحمد هستند، گفت: عشایر امروز اینجا جمع شده اند تا ضمن خیرمقدم از حمایت های بی دریغ رئیس جمهور بهره مند شوند و آنگونه که در شأن آنها است به آنان توجه شود.

استاندار کهگیویه و بویراحمد با بیان اینکه در این سفر اعتبارات خوب و رقم های بزرگی در دستور کار است، تصریح کرد: قطعا این اعتبارات منجر به توسعه و پیشرفت استان و همچنین جامعه عشایری می شود.

وی عنوان کرد: عشایر در سطح کشور و استان نیازمند توجه بیشتری هستند و امیدواریم در این سفر به آنها توجه شود و خبر خوبی از رئیس جمهور دریافت کنند.

انتهای پیام

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha