شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ استاد حوزه علمیه تبریز گفت: تمامی ادیان نگاه مقدسی به نهاد خانواده داشته‌اند که نمونه‌ آن را می‌توان در تورات، انجیل و دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای هدایت بشر یافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه علمیه تبریز، امروز در نشست «چالش‌های اجتماعی مسئله حجاب و عفاف» در جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرق، گفت: تمامی ادیان نگاه مقدسی به نهاد خانواده داشته‌اند که نمونه‌ آن را می‌توان در تورات، انجیل و دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای هدایت بشر یافت.

وی با اشاره به وجود ارزش‌هایی چون بوسیدن دست پدر و پای مادر، خدمت به همسر و... در ادیان مختلف به دلیل ارزشمند بودن نهاد خانواده، یادآور شد: مبنای نهاد خانواده از ابتدای خلقت بر حیا استوار شده و حیا نیز در ذات انسان قرار داده شده و امری فطری است که هیچ کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

استاد حوزه علمیه تبریز با تاکید بر این‌که توازنی منطقی بین عقل و حیا وجود داشته و حجاب نیز تجلی بیرونی حیای درونی بشریت است، خاطرنشان کرد: حجاب برای ما یک امر فطری، ملی و همچنین دینی است و هیچ شک و شبهه‌ای در ضرورت رعایت آن وجود ندارد.

وی با گذری به مسئله حیا در تاریخ ادیان مختلف، تأکید کرد: این مسئله قبل از اسلام نیز در یهودیت و مسیحیت وجود داشته و ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن نوشته که ایرانیان و یهودیان حجاب را تاج شرافت و کرامت می‌دانستند. البته شهید مطهری برداشت خاصی از این سخن دارد و معتقد است یهود اصرار به خانه‌نشینی زن دارد، اما اسلام این گونه نیست و حجابی که یهود هدایت می‌کند با حجاب مورد نظر اسلام، متفاوت است.

حجت الاسلام نظری در ادامه به تاریخچه حجاب و عفاف در دین اسلام اشاره کرد و گفت: قرآن، آخرین نسخه هدایت بشری است که در سوره نور، احزاب و نساء به فریضه حجاب اشاره و به زنان پاکدامنی چون حضرت مریم، آسیه و دختران شعیب نیز اشاره کرده است.

وی با اشاره به این‌که گاه با بحث حجاب برخورد آنارشیسمی علمی می‌شود، گفت: هیچ اندیشمند و انسان عاقلی قماربازی علمی نمی‌کند و کسی که قدرت علمی ندارد نباید در این رابطه سخن بگوید.

استاد حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که ائمه اطهار(ع) انتخاب شدند تا فرعیات دین و مفسر قرآن کریم باشند، اضافه کرد: حجاب ریشه در دین و مکتب ما دارد و ضرورت و جایگاه آن به صراحت بیان شده است؛ همچنین ۹۰ درصد وصیت شهدا نیز در مورد ضرورت رعایت و حفظ حجاب است.

وی، با بیان این‌که بررسی سیر تاریخی حجاب و عفاف در ادیان مختلف و به ویژه دین اسلام می‌نمایاند که هیچ شکی در ضرورت حجاب وجود ندارد، یادآور شد: شرط و لازمه‌ زندگی اجتماعی، مدارا با یکدیگر و آزادی انسان‌هاست که در واقع همان قانون بوده که باید توسط افراد جامعه رعایت شود، حجاب نیز قانون کشور بوده و باید حرمت و جایگاه آن نگه‌داشته شود، وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

حجت الاسلام نظری به پشت‌پرده‌ی طراحی‌ها و عملیات دشمنان حجاب و عفاف پرداخت و با هشدار نسبت به استفاده دشمنان حجاب و عفاف از هوش مصنوعی، بر ضرورت بهره‌گیری از این امکان در راستای ترویج حجاب و عفاف تاکید کرد.

در پایان نشست، حاضران سؤالات و نکته نظرات خود در حوزه حجاب و عفاف و چالش‌های مربوط به این حوزه را مطرح کردند. همچنین از دانشجویان محجبه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز به مناسبت هفته حجاب و عفاف تقدیر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha