شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سد چم شیر گچساران با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

حوزه/ سد و نیروگاه چم شیر در شهرستان گچساران امروز پس از ۲۱ سال عملیات اجرایی با حضور مسئولان استانی و ملی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، سازه بزرگ سد چم شیر با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب ها و تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال بر روی رودخانه زهره احداث شده است.

این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث آن در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت.

عملیات اجرایی این طرح بزرگ با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع و پس از سالها تلاش شبانه روزی کارگران و مهندسین ایرانی، امروز افتتاح شد.

سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران برروی رودخانه زهره ساخته شده که طول تاج ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات، حجم حفاری ۴ میلیون ۷۶۱هزار مترمکعب، لاینینگ گالری ها و تونل ها ۳هزارو ۵۶متر است.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مندی ٨۵هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب،اشتغال زایی، کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیاء اراضی پایین دست از دیگر اهداف این طرح اقتصادی می باشد.

آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از یک هزارو ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

با آبگیری طرح و ذخیره سازی مناسب آب می توان به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت های زیدون و هندیجان این نوید را داد که در تابستان و پاییز سد چم شیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمییت برای آنها تنظیم خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha