شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله بشیر حسین نجفی

حوزه/ حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی با صدور بیانیه‌ای از خطبای منابر حسینی خواستند با بیان آگاهانه و هدفمند در جهت تثبیت دین مردم با هجمه‌های فرهنگی دشمن مقابله کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دفتر حضرت آیت الله شیخ بشیر حسین نجفی از مراجع تقلید مقیم نجف با صدور بیانیه‌ای با تمجید از مقام والای خطبای منابر حسینی از آنان خواست با بیان آگاهانه و هدفمند در جهت تثبیت دین مردم -به ویژه جوانان و زنان- با هجمه‌های فرهنگی دشمن مقابله کنند.

ترجمه این بیانیه که توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی نجفی در شانزدهمین گردهمایی علما و مبلغین عراق در دفتر امام جمعه نجف اشرف قرائت شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله بارئ الخلائق اجمعین و الصلاة و السلام علی المبعوث رحمة و هدایة و کرامة للعالمین ابی القاسم محمد و علی آل بیته الطاهرین المعصومین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین.

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک و أناخت برحلک، علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.

خداوند متعال در کتاب خود می‌فرماید: (ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ)؛ [با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما!]

برادران و خواهران! خطبا و مبلغان! سروران میدان جهاد بر منابر حسینی! خداوند متعال شما را از میان مخلوقات خود برگزیده و بر بسیاری از مخلوقات خود برتری بخشیده است، به گونه‌ای که شما را مسئول جهاد در این امر در گفتار و کردار قرار داده است و برای شما شرف بالا رفتن بر منابر وعظ و ارشاد قرار داد پس این افتخار و این عزت و این عطای سخاوتمندانه گوارای وجودتان باد.

برادران و خواهران! کار شما بر بسیاری از عبادات ترجیح داده شده است چرا که کارتان جهاد در راه کلمه حق و رساندن مردم به دین خدای سبحان با گفتار و عمل است. این وظیفه انبیا و رسولان و فرشتگان بوده و هدفی است که پیامبران و اولیاء برای آن مبعوث شدند و به برکت این کار، عده‌ای به پیروزی نائل می‌شوند و با ترک آن جمعی به خسران می‌رسند.

باید بدانیم که بالندگی دین ما به واسطه یاد اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر سال و مخصوصاً در ماه محرم الحرام است که یکی از ماه‌های حرام می‌باشد که مناسبت‌های مهمی را در بر دارد که بارزترین آنها شهادت امام حسین (علیه السلام) است که با نهضت مبارک خود برای اصلاح امت بپا خاست.

مؤمنان مخلص در این ماه عزاداری کرده و خیمه‌های ماتم بر پا می‌کنند و یاد فاجعه دردناک کربلا را در جای جای جهان به خصوص در کشور عزیز عراق گرامی می‌دارند. عراق باید در خط مقدم همه کشورها باشد تا بتواند افتخار برگزاری اقامه عزا و بزرگداشت شهادت امام حسین (علیه السلام) را کسب کند. باید کمر همت خود را در بزرگداشت این یاد به هر طریق مباح مانند برپاداری عزا و تشویق مردم به پیروی از شعائر حسینی که معانی متعالی در آن تجسم یافته است، ببندیم.

در اینجا توجه شما را به مطالب زیر جلب می نماییم:

اول- باید مقام والای اهل بیت (ع) را در دنیا و آخرت بیان کنیم تا مردم از مصیبت آنها به تجلیل یاد کرده و آن را بزرگ بدانند.

دوم- برای تأکید بر اینکه اهل بیت (ع) الگوی جامعه از کوچک و بزرگ هستند باید در جایگاه‌های عمومی و ویژه سیره اهل بیت (ع) و آنچه امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) برای دین انجام داد و چگونگی فداکاری او در جهت رسیدن این دین به دستمان را بیان کنیم.

سوم- فضیلت حضور و شرکت در عزای اهل بیت (ع) را ذکر کرده و بر آن تشویق کنیم و کرامت عزاداری نزد خداوند سبحان را اظهار کنیم و برای آن مثال‌های زیادی می‌شود بیان کرد که نمونه‌ای از آن دفع بلای بیماری عمومی به برکت زیارت عاشوراء و زیارت اربعین و مجالس حسینی است.

چهارم- جهان دینی با ادیان توحیدی خود به طور عام، و اسلام به طور خاص و تشیع به صورت اخص شاهد هجمه‌های فراوان ضد ارزشها و اصول با استفاده از ابزارهای مادی، تکنولوژی و غیر آنهاست و ما نیز به فضل الهی در طول تاریخ بارها جنگ‌های مشابهی را پشت سر گذاشته‌ایم و به برکت التزام به سیره اهل بیت (ع) و معارف آنان پیروز شده‌ایم. امروز همه به ویژه شما خادمان حسینی باید با بیان و طرح‌های آگاهانه و هدفمند در جهت تثبیت دین مردم و به ویژه جوانان و زنان، با این هجمه‌ها مقابله کنند.

پنجم- به مردم باید هشدار دهیم که مؤمن باید با تأسی از رویکرد قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) تأثیرگذار باشد و نه تحت تأثیر(هجمه‌ها)، چرا که قرآن به محکمترین راه رهنمون می‌شود و در مردم تأثیر گذاشته و آنها را تغییر می‌دهد. سیره اهل بیت (ع) نیز همین گونه است و سیدالشهدا در کربلا این گونه عمل کرد تا جایی که بر این امت و دیگر امتها تأثیر گذاشت و آنها را از حالی به حال دیگر تغییر داد و با این کار دین را حفظ نمود. سزاوار است ما شیعیان اهل بیت نیز راه و رویکرد آنها را دنبال کنیم و در مردم تأثیر گذاریم و تحت تأثیر هجمه‌ها، گفتار، کردار و آنچه از دیگران سر می‌زند، قرار نگیریم.

امروز با مسئولیت بزرگی روبرو هستیم و آن این است که خود را در راه دین قرار دهیم و با استفاده از منبر سیدالشهدا (صلوات الله وسلامه علیه)، در جامعه خود تأثیرگذار باشیم و خود و دین و هویت خود را حفظ کنیم و تحت هیچ شرایط و موقعیتی از آن چشم پوشی نکنیم.

ششم- بر هویت ملی -هویت کشور حسینی، کشور علوی، کشور اصول و ارزشها- تأکید کرده و بر آن تشویق کنیم. این هویت ملی چیزی است که مردم کشور بهای گرانی برای آن پرداختند و ما باید بر ضرورت احترام و حفظ این هویت مبارک تأکید کنیم.

هفتم- از طریق ارائه و نمایش رفتار زیبا و بخشش اهل بیت (صلوات الله و سلامه علیهم) در جهت ساختن شخصیت مؤمن به گونه‌ای تلاش کنیم که راه و رویکرد او حسینی گردد.

هشتم- باید ثواب اعمال و عقوبت گناهان را روشن کنیم تا برای مردم واضح شود که گرفتاری‌های ما به دلیل انحراف از راه درست بوده و آن چه از خوبی‌ها که داریم به برکت پایبندی به دین است.

نهم- مردم را به خدمت به خانواده شهدا دعوت کرده و تشویق کنیم. آنان را نباید فراموش کنیم. همسران شهدا، یتیمان و مجروحان فداکاری را که در حق ما لطف کرده و شرافت به خرج داده‌اند نباید فراموش کنیم.

در خاتمه از خداوند متعال می‌خواهیم که ما و شما را از عزاداران امام حسین (علیه السلام) و گریه کنندگان بر او و از شفاعت شدگان او در روزی که مال و فرزندی سود نخواهد داشت قرار دهد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha