شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب

حوزه/" خادم ارباب کیست؟ " اثری است خواندنی درباره خادمی که عمری پابه‌پای امام حسین(ع) زیست و با ایشان به کربلا رفت و در رکاب حضرت به بالاترین نقطه سعادت رسید؛ همان غلام سیاه ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)، حضرت جَوْن.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سبک زندگی بسیاری از شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در ماه عزای سید و سالار شهیدان به خصوص در دهه نخست محرم الحرام، دستخوش تغییراتی می شود از جنس عشق و دلدادگی به حضرت ثارالله.

در چنین ایامی مناسب دیدیم در کنار پرداختن به مناسک مذهبی به ویژه از منظر آداب عزاداری ها و بایسته های آن، نگاهی اجمالی بیندازیم به برخی از کتب منتشر شده درباره مکتب و نهضت سیدالشهدا(ع) که ان شاءالله مورد توجه مخاطبان فرهیخته و همیشه همراه نیز قرار گیرد.

یکی از کتب خواندنی در این رابطه کتاب" خادم ارباب کیست؟ " نوشته ی سید علی اصغر علوی می باشد که به همت انتشارات سدید به زیور طبع آراسته شده و در واقع توأم با پیش‌مقدمه‌ای درباره اهمیت واقعه کربلا در روز عاشورای سال ۶۱ هجری است.

در ابتدای این اثر آمده است:" می‌توان به‌جای نوشتن از اساس‌نامه و شرح وظایف و رسالت برای خادمین یک هیئت، خادم واقعی خود امام حسین (ع) را معرفی کرد؛ خادمی که عمری پابه‌پای امام زیست؛ کسی که با امام به کربلا رفت؛ همان غلام سیاه ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، حضرت جَوْن. "

به دیگر سخن، این کتاب را می‌توان مجموعه‌ای از جستارهایی پیرامون امام سوم شیعیان و واقعه کربلا دانست که از زبان غلام اباعبدالله(ع) روایت می شود.

در بخشی از کتاب می خوانیم:"امام دعا کرد روی و بویش خوش شود و با نیکوکاران محشور شود و با محمد و آلش انیس و همنشین باشد.
پس از سه یا ده روز جسد او را یافتند که سپید و معطر شده بود. جون چه کرد که مشمول دعای امام شد؟ خصوصیات این خادم چه بود که مورد لطف حضرت قرار گرفت؟
این همه بهانه ای می شود برای شناختن این خادم سید الشهدا در منظومه بحث هر خادم سید الشهدا.
خادم یعنی...
خادم یعنی کسی که کارهای امام را انجام میدهد، کارهای زمین مانده اش را
کارهای امام!؟ (مگر امام هم کاری دارد؟)
خادم یعنی اجیر، امور خادم دست اربابش است: مسکن غذا بیمه و ...را همه مدیون ارباب است...
خادم یعنی کسی که هم می نوشد وهم می نوشاند، اگر به مهمانی کسی بروی میگوید بنشین تا برایت غذا بیاورم. اما اگر باتو رفیق صمیمی باشد میگوید: بیا داخل آشپزخانه و خودت از خودت پذیرایی کن وکمک من هم بده. هم مینوشد وهم می نوشاند وهم می رسد هم می رساند.
خادم یعنی موقوفه امام شدن، دربست با امام بودن:
این مدل خادمی، میشود مقدمه بندگی، تا آنجا که: قُل انَ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ العالمینَ{انعام/۱۶۲} بگو: نماز وعبادات من، و زندگی من ومرگ من همه برای خداوند جهانیان است.
خادم یعنی موقوفه امام شدن خادم دربست امام شدن. ما حقوقمان را گرفته ایم حالا وقت کار است، در مقام دوستی وعشق که اینگونه سخن نمیگویند:مزد، حقوق، دستمزد و...
قصه، قصه تکلیف است. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha