یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
یادواره شهدای روحانی شهرستان بویراحمد

حوزه / مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نگاه آیات قرآن، تسلیم دشمن‌ شدن، دست ذلت بالا بردن و مذبوحانه تسلیم دشمن شدن در ادبیات دینی ما هیچ جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام سیروس حکمتی نیک مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، شب گذشته در یادواره شهدای روحانی شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم خطرات عمده‌ای را که در کمین نظام اسلامی است به زیبایی بیان فرموده است، اظهار داشت: از نگاه آیات زیبای قرآن کریم به طور کلی همیشه دو خطر عمده متوجه نظام سیاسی اسلامی بوده و خواهد بود.

وی افزود: اولین خطر تهدید کننده، خطر دشمن بیرونی است که این دشمن ممکن است بیرون از مرزهای جغرافیایی یا بیرون از مرزهای اعتقادی نظام اسلامی باشد، مانند کفار و منافقین که هر دو از دایره نظام اسلامی خارج هستند.

حجت‌الاسلام حکمتی نیک ادامه داد: خطر دیگری که چه بسا خطرناک‌تر از خطر کفار و منافقین باشد، خطر اضمحلال درونی جامعه اسلامی است، یعنی اینکه به واسطه عملکرد نیروهای خودی و خود مسلمانان در درون جامعه اسلامی از درون دچار اضمحلال و فروپاشی شوند.

وی به اضمحلال و فروپاشی جامعه اسلامی توسط برخی از نیروهای خودی اشاره کرد و یادآور شد: به واسطه اینکه جهان اسلام، مسلمانان و نیروهای مسلمان مغلوب احساسات شده‌اند و به دلیل اینکه مردم در تشخیص راه درست اشتباه کرده باشند و یا به دلیل اینکه خواص و عوام جامعه اسلامی از بصیرت، آگاهی و بینش لازم در بزنگاه‌ها برخوردار نباشند و نتوانند در مواقع لازم موضع لازم را اتخاذ کنند، این عوامل گاهی اوقات دست به دست هم می‌دهند و زمینه را برای اضمحلال و فروپاشی جامعه اسلامی به وجود می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه آیات قرآن، تسلیم دشمن‌ شدن، دست ذلت بالا بردن و مذبوحانه تسلیم دشمن شدن در ادبیات دینی ما هیچ جایگاهی ندارد.

حجت‌الاسلام حکمتی نیک، اظهار کرد: نرمش قهرمانانه نیز گاهی اوقات بنا بر تشخیص اهل خبره و متخصصین به اقتضای زمان و مکان و به واسطه حکم حاکم اسلامی ممکن است ایجاد شود، اما گفتمان غالب و راهبرد اصلی تفکر اسلام در برابر دشمنان و خطراتی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند از نگاه قرآن کریم و بزرگان دین اسلام، مقاومت و جهاد در برابر جریان کفر و نفاق است.

وی یادآور شد: منظور از جهاد، تنها جهاد نظامی و فیزیکی نیست، بلکه بابد بدانیم تهاجم، حمله و جنگ دشمن علیه نظام اسلامی از چه نوعی است که ما مأمور هستیم در مقابلشان، همانگونه با آنها مقابله و مقاومت کنیم.

وی تصریح کرد: جهاد، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن مهم‌ترین راهبرد و گفتمان جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم برای حفظ جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: وضعیت در زمان امام حسین(ع) نیز همین‌گونه بود و به بیان دیگر بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا زمانی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، دوران امامت امام حسین(ع) خطر اضمحلال درونی جامعه اسلامی را به شدت تهدید می‌کرد، معاندین، منافقین، دشمنان لجوج و عنود، مخالفین و خطر اضمحلال درونی به شدت در مقابل حسین بن علی(ع) عرض اندام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده تا حلال خدا حرام، حرام خدا حلال شمرده و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم در تشخیص راه دچار اشتباه شده‌اند، لاابالی‌گری و هرزگی در جامعه اسلامی به وفور یافت می‌شود، مردم پذیرفته‌اند یک شخص دائم‌الخمر، مفسد، ظالم، میمون‌باز و قمارباز به نام یزید بن معاویه، سکاندار جامعه اسلامی شود و در شام بر جهان اسلام حکومت کند در حالی که هیچگونه اعتقادی حتی در ظاهر به اسلام ندارد.

وی تصریح کرد: این موضوع امام حسین(ع) را به تکلیف اسلامی وا می‌دارد، به جهاد بر می‌خیزد، دست به نهضت و جهاد می‌زنند و جهاد تبیین، دینی، فرهنگی، معنوی راه می‌اندازد و در پایان روز عاشورا جهاد نظامی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام حکمتی نیک خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمودند، وقتی فردی به نام یزید سکاندار جامعه اسلامی شود، باید فاتحه دین را خواند، ای مردم آیا نمی‌بینید در حکومت یزید حق ادا نمی‌شود و باطل جایگزین شده، قداست‌شکنی در حال رواج است، آیا نمی‌بینید باطل خدا حلال و حرام خدا حلال شده است و فرمود به خدا سوگند هرگز دست بیعت به سوی یزید دراز نمی‌کنم، مرگ در این راه را چیزی جز سعادت و بیعت با یزید را چیزی جز ننگ نمی‌دانم.

وی تصریح کرد: امام حسین‌(ع) صرفا به خاطر پاسداشت نظام اسلامی و دینی، صیانت و پاسداری از دین و عمل به سیره عملی نبوی، و جلوگیری از اضمحلال جامعه اسلامی مقابل یزید جهاد کردند و سرانجام به مقام والای شهادت در راه خدا رسیده‌اند و خانواده و حتی فرزند شش ماهه خود را در راه دفاع از دین و حفظ جامعه اسلامی تقدیم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) قربانی دین شدند، اظهار کرد: بعد از اینکه به حضرت ابراهیم(ع) وحی شد اسماعیل را به قربانگاه بیاور و بعد از اینکه در پیشگاه خداوند حاضر شدند، خطاب آمد امتحانت را پس دادی و موفق شدی، ما ذبح اسماعیل را به ذبح بزرگی تقدیم کردیم که برخی مفسران در تفسیر آیه نوشته‌اند منظور از ذبح عظیم، قربانی‌های کربلا هستند که ماندگارترین عمل در طول تاریخ شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه فقیه در سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: یکی دیگر از آثار و برکات عاشورا، جنبش‌ها در طول تاریخ از جمله انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بود که زمینه ساز دوران طلایی ظهور و مقدمه‌ای برای شکل‌گیری تمدن نظام اسلامی است، شهدای عزیز ما در دوران دفاع مقدس با تأسی از فرهنگ عاشورا، در عرصه حضور پیدا کرده‌اند و جنگ را اداره کردند.

وی یادآور شد: همه دشمنان، تجهیزات نظامی دنیا، همه اجانب با تمام ظرفیت‌هایشان، دلار، دینار و درهم کشورهای عربی، جنگنده متنوع اروپاییان و غربیان برای صدام بسیج‌ شده بودند، اما باز هم شهدای ما عاشقانه و با تأسی و منبعث از فرهنگ عاشورا جانفشانی و جنگ را اداره کرده‌اند.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha