چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی گفت: بازگشت مسلمانان به عناصر قدرتبخش از جمله قرآن کریم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، همچنین توجه به پشت پرده این حوادث امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوم مرداد ماه در هم‌اندیشی واکاوی ابعاد فقهی حقوقی و سیاسی حکم رهبری در محکومیت آتش‌سوزی قرآن کریم که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: معرفی چهره بی‌پیرایه قرآن و عرضه آموزه‌های تمدنی آن با بیانی روزآمد و کارآمد و مبتکرانه از وظایف علمای اسلامی و جهان اسلام است، همچنین توجه به قرآن کریم به عنوان محور وحدت جهان اسلام باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بازگشت مسلمانان به عناصر قدرتبخش از جمله قرآن کریم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، همچنین توجه به پشت پرده این حوادث امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ دشمنی دیرینه ضد اسلامی همواره باید مورد بازبینی قرار بگیرد و این نوع حوادث سبب ایجاد درگیری بین مسلمانان و مسیحیت نشود. همچنین مطالبه مجازات هتاکان باید به یک مسئله دائمی جهان اسلام تبدیل شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: اهانت به ارزشمندترین میراث مسلمانان که در قداست آن تردیدی نیست و نسخه حیات‌بخش برای همه بشریت است، از سوی مسلمانان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور، ادامه داد: اسلام در طول حیاتش بزرگ‌ترین و قدرتمندترین جریان دینی بوده و توانسته تأثیرات شگرفی بر جهان بگذارد و این قدرت را می‌توان در ایجاد فرهنگ و تمدن‌سازی، متشکل کردن جوامع دینی و تأسیس مکاتب و جریانات کلامی و فلسفی و تحولات و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی و توسعه علم و فناوری به شمار آورد.

وی افزود: بنا بر اذعان صاحبنظران و اندیشمندان حکمت این تحولات اسوه حیات‌بخش و تمدن‌آفرین قرآن کریم است؛ این اثر جاودان الهی که وحیانی‌بودن آن بر هیچ انسان دانشمند و فرهیخته قابل پوشش نیست، بنابر اذعان همه مسلمانان بیانگر اراده خدا برای هدایت بشریت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه قرآن کریم از ابتدای نزول خاری در چشم دشمنان بوده است، تصریح کرد: تلاش دشمنان مسلمانان و اسلام برای ایجاد تغییر و دگرگونی در محتوای قرآن بر کسی پوشیده نیست؛ ترجمه‌های خودخواسته و ناقص، تحریف مفاهیم قرآن کریم و انتساب آن به بشر و پیش‌داوری نسبت به کلام الهی از جمله اقداماتی است که در دوره‌های مختلف به خصوص معاصر انجام شده است ولی به اهداف خود نرسیده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این تلاش امروز در جلوه آتش‌زدن قرآن نمودار شده است و دشمن عناد و دشمنی مشرکانه خود را به دست افرادی ناآگاه بروز داده است و باعث تأثر عمیق مسلمانان و دنیای اسلام شده است و به تعبیر مقام معظم رهبری گویای یک جریان پرتکرار تاریخی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه در دنیای امروز تبعاً این نوع اقدامات واکنش‌های خاص خود را به همراه داشته و دارد، اضافه کرد: مقام معظم رهبری در پیام اخیرشان به حق به تکرار یک جریان تلخ تاریخی در اهانت به قرآن اشاره فرمودند؛ گوناگونی ماجرای اهانت به قرآن از ردیه‌نویسی و تحریف و تأویل محتوای قرآن تا مراتب دیگر که با پاسخ عالمان دینی مواجه شده، در طول تاریخ قابل مشاهده است.

وی افزود: نکته دیگر در فرمایشات مقام معظم رهبری چرایی توطئه‌آمیز خواندن این جریان از سوی رهبری است، از منظر ایشان یک عنصر خودفروخته در جایگاهی نیست که به تنهایی بتواند چنین اهانتی به جامعه بزرگ دینی بکند و باعث جریحه‌دار شدن احساسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان شود لذا پشت پرده و بازیگران اصلی دارد که اسلام و مسلمانان را نشانه رفته است و به زودی درخشش روزافزون قرآن را خواهند دید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: نکته دیگر احتمال خطرآفرینی است که رهبری در فرمایشاتشان به آن اشاره کردند؛ مسلمانان در سایه تعالیم اسلامی هر نوع اهانت به میراث اعتقادی ادیان را ناشایست می‌دانند و اهانت به ارزشمندترین میراث مسلمانان که در قداست آن تردیدی نیست و نسخه حیاتبخش برای همه بشریت است، از سوی مسلمانان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو و مناظرات عالمانه اولین راه برای مواجهه با این اهانت‌ها است ولی تضمینی وجود ندارد که آخرین اقدام در این زمینه باشد، اظهار کرد: مسئله دیگر قضاوت و داوری عادلانه نسبت به مجرم است؛ به تعبیر رهبری افراد مجرم باید به دستگاه قضایی کشورهای اسلامی سپرده و مجازات شود. کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد قطعاً بیشترین آسیب این نوع کارها را در جامعه خودشان خواهند دید.

وی تصریح کرد: مطالبه اصلی ما ارجاع فرد هتاک به دستگاه عادلانه قضایی در جهان اسلام است. رهبری به هنگام تشرف کشیشان آمریکایی به اسلام راهکارهایی بیان فرمودند که برای امروز هم راهگشاست؛ ایشان فرمودند میراث بزرگ اسلامی باید مورد بازشناسی معرفتی قرار بگیرد و ارزش و درون‌مایه معنوی آن بیشتر به مردم جهان شناسانده شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha