یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسن علیدادی سلیمانی

حوزه/ امام جمعه کرمان با تشریح سه هدف عمده مجالس حسینی گفت: از اهداف مهم مجالس عزاداری‌ها، تربیت حسینی است که باید محقق شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی همزمان با ظهر عاشورا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر کرمان در مصلای امام علی(ع)، اظهار داشت: گریه بر امام حسین(ع) بر اساس روایات ثواب بسیاری دارد و این گریه، گریه مکتبی و دفاع از ارزش‌ها و مظلوم کربلاست که خود را فدای ارزش‌ها و دین کردند و نخستین هدف از مجالس حسینی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: شناخت واقعی حادثه کربلا هدف دوم مجالس حسینی است که باید پشت صحنه این حادثه را بدانیم و نقش هر کسی را بفهمیم و عوامل آن را برجسته کنیم تا در زندگی ما کربلای دوم و سوم تکرار نشود و در اردوگاه مقابل امام حسین(ع) قرار نگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی، خاطرنشان کرد: هدف سوم مجالس حسینی نیز تربیت دینی است که باید در این محافل و مدرسه امام حسین(ع) تربیت دینی و اسلامی را در مکتب اهل بیت(ع) یاد بگیریم که سخنرانان، وعاظ، مداحان و بانیان مجالس در هر سه بخش نقش برجسته‌ای دارند.

امام جمعه کرمان، همچنین با تشریح سطوح مختلف خطابه امام حسین(ع) گفت: امام جامعه برای هدایت فرد فرد انسان‌ها باید تلاش کند و تمام ظرفیت خود را به‌کار بگیرد تا انسان و جامعه انسانی مورد هدایت واقع شود، لذا وقتی در کلمات، سخنرانی‌ها و خطبه‌های امام حسین(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم امام در سه سطح با جامعه هدف خود سخن گفته است.

وی تصریح کرد: سطح اول خطاب امام حسین(ع) انسانیت است که با هر انسان با هر عقیده و نگرش سخن گفته یا به عبارتی وجدان بیدار انسان و انسانیت مورد خطاب سیدالشهدا(ع) است.

امام جمعه کرمان اظهار کرد: سطح دوم خطاب امام حسین(ع)، متوجه جامعه اسلامی است، آنان که اهل نماز، مسجد و محراب هستند و ادعای اسلام، دیانت و در محافل و مجالس مذهبی و دینی حضور دارند و حرف از تقوا، دیانت و عدالت دینی می‌زنند و خود را در هدایت انسان‌ها پیشروتر می‌دانند.

وی با بیان اینکه بخش سوم خطابه‌های امام حسین(ع) متوجه خواص جامعه است، ادامه داد: خواص هم خود تحلیل دارند و هم جامعه باید از تحلیل آنان استفاده کند، زیرا حوادث را درک و پشت صحنه را می‌دانند و در اوضاع و احوال مختلف تحلیل مناسب دارند که جامعه را ارشاد و راهنمایی می‌کنند.

امام جمعه کرمان، با اشاره به اینکه حساس‌ترین بخش جامعه، خواص هستند تأکید کرد: این افراد تأثیر و دایره نفوذ بیشتری در جامعه دارند و خواص وقتی ارشاد شوند و تحلیل درستی داشته باشند و پای آن بایستند، می‌توانند جامعه را به آن سمت حرکت دهند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی، یادآور شد: تاریخ پر از خواصی است که یا کج فهمی کردند و تحلیل درست نداشتند یا اگر تحلیل درست داشتند حرکت درستی انجام ندادند.

وی خاطرنشان کرد: خواص جامعه باید با شناخت صحنه نبرد، به‌موقع در خط مقدم حاضر شوند و تمام شوکت، جلال، آبرو، مال و جان خود را در روز خطر، به‌کار گیرند.

حجت الاسلام علیدادی تصریح کرد: خواص، مسئول و موظف به استفاده به موقع از هیبتی هستند که خداوند به آنان داده و اگر در جایی باید جان خود را در راه حق بدهند، جان را در طبق اخلاص بگذارند، اما سوال مهم این است در کربلا آیا این جماعت به وظیفه خود عمل کردند یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: اگر مشاهیر و خواص جامعه اسلامی به خصوص در شهرهای دینی و مذهبی در رکاب امام حسین(ع) قرار می‌گرفتند، آیا همین اتفاقات رقم می‌خورد؟ واقعیت این است که خواص مردود در کربلا و عاشورا تعدادشان کم نیست که امتحان خوبی پس ندادند.

امام جمعه کرمان، با اشاره به اینکه باید از عاشورا درس بگیریم، بیان کرد: آیا در آشوب‌ها و اغتشاشات سال گذشته همه خواص جامعه نمره قبولی گرفتند و در سال اخیر که کشور را توطئه و فتنه سیاهی فرا گرفت، خواصی که قدرت بیان و نفوذ اجتماعی دارند، خود را از خانواده انقلاب و انقلابی می‌دانند، در رکاب امام جامعه درست حرکت کردند؟

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha