دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
الهاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیگر عراقی نوشت: باید مراکز مطالعاتی و پژوهشی عراق و نهادها و مقامات مربوطه، شامل وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی و حشد الشعبی با دانشگاه‌های ایران در زمینه چاپ برخی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها مشارکت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محمد صادق الهاشمی نویسنده عراقی طی «یادداشتی خطاب به تمامی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر جامعة المصطفی و دانشگاه ادیان» همکاری دو سویه دانشگاه‌های ایران و عراق را ضروری دانست.

ترجمه متن یادداشت به شرح ذیل است:

دانشگاهیان و فرهیختگان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی در عراق فعالیت‌ها و خروجی‌های دانشگاه المصطفی و ادیان در جمهوری اسلامی را پیگیری می‌کنند. سخن درباره این دانشگاه‌ها به‌صورت خاصّ، به این دلیل است که آنها در رشته‌های مختلف و به زبان عربی به دانشجویان خویش مدارک سطح بالایی می‌دهند. پس از تشکر فراوان از تلاش‌های این دو دانشگاه، بر نکات و ملاحظات ذیل تأکید می‌شود:

الف. با وجود آنچه برخی دانسته یا نادانسته دربارۀ ارزش پایان‌نامه‌های این دانشگاه‌ها می‌گویند و منتشر می‌کنند؛ امّا پس از کسب اطّلاعات و آگاهی دقیق این نتیجه به‌دست آمد که این دانشگاه‌ها پر از شخصیّت‌های علمی و دانشگاهی از افراد مطّلع و فرهیخته و متخصّص در زمینه‌های گوناگون هستند.

ب. پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که در این دانشگاه‌ها دفاع شده در زمینه‌ها و موضوعات گوناگون و متنوّعی هستند و می‌توانند عرصه‌های علمی مهمّی را در عراق پوشش بدهند.

ج. این دانشگاه‌ها در غنی‌سازی جنبش علمی در عراق با توان علمی و دانشگاهی خوب سهیم هستند و در ارتقای سطح دانشگاهی و علمی در عراق نقش ممتاز و شایسته‌ای دارند.

د. برای پیشرفت و تحوّل بیشتر در جنبش علمی، نکات ذیل پیشنهاد می‌شود:

۱. پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها و چاپ آنها؛ این آمادگی وجود دارد که از برخی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها حمایت و پشتیبانی صورت گیرد تا در قفسۀ کتابخانه‌ها و انبارها محبوس نمانند.

۲. باید مراکز مطالعاتی و پژوهشی عراق و نهادها و مقامات مربوطه، شامل وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی و حشد الشعبی با دانشگاه‌های ایران در زمینه چاپ برخی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها مشارکت کنند.

۳. درخواست می‌شود که این دانشگاه‌ها از طریق اینترنت با مقامات و سازمان‌های گوناگون در عراق ارتباط برقرار کنند تا عناوین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی منتشر و شناخت تلاش‌های علمی ممکن و برخی از آنها انتخاب و به چاپشان کمک شود.

۴. این دانشگاه‌ها باید درب‌های خودشان را به روی مراکز مطالعاتی و پژوهشی و دانشگاه‌های دیگر باز کنند و بازدیدها، نشست‌ها و سمینارهایی برای آشنایی با محصولات متقن و مهم در زمینه‌ها و موضوعات گوناگون برگزار شود تا جنبش علمی مهمّی خلق شود.

۵. مهمّ این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و تزهای دانشگاهی در سطح فوق‌لیسانس و دکترا به سمت انتخاب موضوعات مبتلابه مردم عراق و بر اساس تشخیص امام خامنه‌ای(حفظه اللّه) جهت‌دهی شوند؛ برخی از این موضوعات عبارت‌اند از:

الف. تربیت و اخلاق

ب. مقابله با پروژه‌های غربی و جنگ نرم و ترکیبی

ج. تحکیم و تعمیق مفهوم جهاد تبیین

د. مقابله با جنسیّت اجتماعی، همجنس‌گرایی و دیگر شعارهای پر زرق و برق، که به‌دنبال پیاده‌سازی فرهنگ منحرف و منحطّ غربی هستند

هـ. موضوعات دیگر شامل قانون، اقتصاد، حاکمیّت، پشتیبانی و حمایت از فعّالیّت سیاسی در عراق، بیداری، مقاومت، بیداری و خیزش مسلمانان و بنیان‌گذاری اندیشه‌ای برای ساخت تمدّن اسلامی

و. بررسی ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی امّت اسلامی در غرب آسیا و بررسی اهداف و راه‌های پیشبرد آنها

ز. توجّه به ایجاد قطب دوم بر ضدّ تک‌قطبی آمریکایی حاکم بر جهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha