یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی اکبری

حوزه / یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: تصور اشتباه پیرامون فیلم‌های عاشورایی این است که فکر کنیم این دست تولیدات در آثار تاریخی خلاصه می‌شوند در صورتی‌که در دیگر ژانرها نیز می‌توان از این معنای عظیم بهره برد.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه فیلم عاشورایی تنها در کارهای تاریخی خلاصه نمی‌شود، گفت: تصور اشتباه پیرامون فیلم‌های عاشورایی این است که فکر کنیم این دست تولیدات در آثار تاریخی خلاصه می‌شوند درصورتی‌که در دیگر ژانرها نیز می‌توان از این معنای عظیم بهره برد.

وی افزود: گواه بارز این ادعا سینمای دفاع مقدس است. در هشت سال جنگ تحمیلی رزمندگان اسلام با استعانت از امام حسین (ع) به جهاد برخاستند برای همین نشان دادن ایثار رزمندگان خود پرداختن به عاشورا است. فیلم‌های بسیاری نیز در این رابطه تولید شده‌اند. فیلمی‌هایی نظیر «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب» و... همگی به نوعی وامدار عاشورا هستند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در دیگر ژانرها نیز چنین موضوعی صدق می‌کند. برای مثال در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز می‌توان به این مهم پرداخت. برای مثال به شهدای سلامت اشاره می‌کنم. بسیاری از کادر درمان در ایام کرونا جان خود را برای سلامت مردم دادند. اینکه شهدای مدافع حرم هم برای دفاع از امنیت ملت ایثار کردند نشان دادن این بزرگان به نوعی گام برداشتن در جهت مفاهیم عاشورایی است.


وی افزود: چند سال پیش فیلمی با عنوان «کتاب قانون» تهیه کردم. در این فیلم به بهترین شکل امر به معروف را شاهدیم. داستان فیلم درباره زنی است تازه مسلمان شده که به ما یادآوری می‌کند فرامین قرآن را در زندگی جاری و ساری کنیم. این دست مثال‌ها در دیگر تولیدات سینمایی نیز دیده می‌شود البته لزومه ساخت چنین کارهایی یک سناریوی خوب و فیلمساز متعهد است.


تهیه‌کننده سریال «مریم مقدس» تصریح کرد: ساخت مستقیم فیلم یا سریال از زندگی امام حسین (ع) حساسیت‌های خود را دارد چون اشتباهی کوچک در این حوزه آسیب جدی در بر خواهد داشت برای همین توصیه می‌کنم کارهای تاریخی از مشاوره حوزه‌های علمیه بهره برند. درضمن کارهای تاریخی که عاشورا را روایت می‌کنند باید از امکانات لازم نیز سود برند تا بتوانند تصویرسازی درستی از موضوع داشته باشند.

علی‌اکبری در پایان تصریح کرد: ساخت فیلم‌هایی با محوریت قیام عاشورا یا فرهنگ عاشورایی نیاز سینما و جامعه است چون جوانان این سرزمین عاشقانه اباعبدالله را دوست دارند پس باید با تولیدات فرهنگی و هنری بیشتر آنها را با عاشورا مأنوس کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha