شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
111

حوزه/ فاطمه حجازی بانوی لبنانی گفت: مردم ما می‌خواستند امسال به آمریکا که ما را محاصره کرده بگویند این حصار ظالمانه ما را به قحطی و گرسنگی نکشیده است و نتوانسته در برگزاری مراسم با شکوه حسینی خدشه‌ای وارد کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، هرساله مراسم عاشورای حسینی در ضاحیه جنوبی لبنان بسیار با شکوه برگزار می‌شود، امسال علیرغم محاصره شدید اقتصادی آمریکا علیه لبنان و مقاومت اسلامی حزب الله و توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان غربی و صهیونیستی در جهان علیه فرهنگ تشیع این مراسم از سال‌های قبل نیز با شکوه‌تر برگزار شد.

ترجمه روایت فاطمه حجازی بانوی لبنانی و سردبیر شبکه الکوثر از مراسم عاشورای امسال ضاحیه به شرح ذیل است:

من حدود ۱۲ سال بود که در مراسم عاشورای لبنان در ضاحیه شرکت نکرده بودم و امسال خداوند به من توفیق عنایت کرد تا در این مراسم با شکوه شرکت کنم، این مراسم بهترین و با شکوه‌ترین مراسمی بود که در تمام عمرم با وجود گرمای شدید امسال دیدم.

صبح زمانی که داشتم به سمت حسینیه سید الشهدا می‌رفتم تحت تاثیر مناظری که دیدم کنار مسجد قائم عجل الله فرجه الشریف نشستم وگریه کردم، خیلی از مردم نشسته بودند و به عزاداری گوش می‌کردند و می‌گریستند، خدا را بسیار شاکرم که توانستم در این مراسم شرکت کنم.

شیعیان حامی حزب الله لبنان مقلد آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران هستند و روز جمعه روز عاشورا بود، اما از آنجا که مقلدین آیت الله سیستانی در لبنان زیاد هستند، جناب سید حسن نصر الله اعلام کرد که راهپیمایی‌های روز عاشورا در کل لبنان برای حفظ وحدت روز شنبه، برگزار شود، اما اعمال روز عاشورا را پیروان رهبری همان روز جمعه انجام دادند و شکر خدا هیچ مشکلی پیش نیامد.

عاشورای امسال در لبنان و به خصوص ضاحیه جنوبی بیروت خیلی با شکوه بود. از ساعت ۵ صبح مردم شروع به حرکت کردن به سمت حسینیه سید الشهدا (علیه السلام) که سید مقاومت از پیش اعلام کرده بود، نمودند و شب قبل از عاشورا در همین حسینیه عزاداری امام حسین(ع) ویارانشان برگزار شد.

اهالی ضاحیه شب عاشورا را بیدار می‌مانند. مردم این شب را تا نیمه شب احیا می‌کنند و برخی از آنها به خانه بر می‌گردند تا مقداری استراحت کنند و اول صبح آماده برای راهپیمایی می‌شوند. در لبنان مراسم روز عاشورا هرساله با شکوه برگزار می‌شود، اما امسال این مراسم خیلی عظیم بود و تمام ساکنان ضاحیه در راهپیمایی با لباس مشکی حاضر شدند. هر جا نگاه می‌کردی با انبوه جمعیت رو برو می‌شدی و افراد زیادی نتوانستند از شدت ازدحام جمعیت خود را به حسینیه سید الشهدا برسانند و مجبور شدند در خیابان‌های اطراف بنشینند و به نوای عزداری شیخ علی سلیم گوش دهند.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

شعارهای لبیک یا قرآن..لبیک یا حسین و لبیک یا مهدی طنین انداز بود

بعد از تمام شدن عزاداری‌ها، راهپیمایی شروع شد و مردم عزادار ابا عبدالله الحسین(ع) به سمت میدان کفاءات حرکت کردند و سید حسن نصر الله سخنرانی عاشورائی و حماسی خود را آغاز کرد.

‌شعار راهپیمایی امسال که سید مقاومت شب قبل اعلام کرده بود؛ لبیک یا قرآن، لبیک یا حسین و لبیک یا مهدی بود و این شعار در طول مسیر راهپیمایی شنیده می‌شد.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

نزدیک مسجد القائم(عج) و ساعتی که عمر امام زمان را نشان می‌دهد

مردم در راهپیمایی اعم از زن و مرد پیر و جوان و حتی خردسالان مشکی پوش بودند و جالب است خانم‌های بی‌حجاب نیز مشکی پوشیده بودند و پرچم حزب الله را در دست داشتند و شعارهای عاشورایی را تکرار می‌کردند.

گسترش موکب‌های عزاداری و توزیع گسترده نذورات علارغم محاصره ظالمانه آمریکا

امسال موکب‌های توزیع غذا به عشق امام حسین(علیه السلام) خیلی بیشتر شده بود و تمام خیابان‌های ضاحیه پر از موکب بود که آب، آبمیوه، هریسه ( شبیه حلیم ایرانی و مخصوص محرم در لبنان هست) ساندویچ‌های متنوع شاورما مرغ وگوشت، سیب زمینی سرخ شده، مناقیش، شیربرنج، کعک عباس( نوعی شیرینی که در مراسم حسینی توزیع می‌شود) و میوه های تابستانی پخش می‌کردند. موکب‌های مختص قهوه که با اصول خود به عزاداران تعارف می‌کردند و حتی نسکافه و چای نیز توزیع می‌شد.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

ساکنان ضاحیه در این روز در خانه‌هایشان دیگر غذا نمی‌پزند و صاحبان موکب‌ها اجازه نمی‌دهند، بدون آنکه از غذایشان بگیرید از کنارشان عبور کنید حتی اگر در موکب‌های دیگر غذا خورده باشید. حتی بچه‌ها موکب‌هایی را زده بودند و خودشان کیک و آب میوه در موکب‌های کوچکشان توزیع می‌کردند.

فرهنگ حسینی در لبنان به برکت انقلاب امام خمینی(ره) و امام خامنئی است.

مردم ما می‌خواستند امسال به آمریکا که ما را محاصره کرده و مشکلات فراوان اقتصادی برای ما پیش آورده بگویند ملت ما با این محاصره از گرسنگی نمی‌میرد و این حصار ظالمانه ما را به قحطی و گرسنگی نکشیده است و نتوانسته در برگزاری مراسم با شکوه حسینی خدشه‌ای وارد کند. در واقع بالعکس این محاصره ما را آگاه‌تر کرد و یقین ما را بیشتر کرد که تمام مصیبت‌های جهان از شیطان بزرگ آمریکا است که راجع به حقوق بشر حرف می‌زند وخود اصل و مسبب تمام ظلم‌ها ومشکلات در عالم هست.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

راه مقاومت اسرائیل را خوار وذلیل کرده و ذلیل‌تر نیز خواهد کرد و چه بسا به لطف و اذن الهی در جنگ آینده از صحنه روزگار محو شود. فرهنگ حسینی در لبنان به برکت انقلاب امام خمینی(ره) و امام خامنه ای است.

نکته مهمی که می‌خواهم بازگو کنم این است که ما در لبنان هر چه داریم از عشق ولایت و درک صحیح انقلاب حسینی است که انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از آن است و به برکت امام خمینی(ره) پیروز شد و امروز امام خامنه ای راهشان را ادامه می‌دهد.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

عکس امام خمینی(ره) ورهبر عزیزمان امام خامنه ای وشهدای بزرگوار مانند شهید حاج قاسم سلیمانی، عماد مغنیه و بقیه شهدا، خیابان‌ها را در کنار پرچم‌های حسینی وعاشورایی مزین کرده بود و تمام این پرچم‌ها و تصاویر بر جهاد و انقلاب حسینی و عدم پذیرش ظلم‌ و زندگی با عزت تاکید می‌کند.

روایتی از عاشورای ضاحیه؛ از حضور میلیونی مردم تا توزیع گسترده نذورات با وجود محاصره آمریکا

شعار هیهات منا الذله و شعار ما ترکتک یا حسین( ای حسین تو را تنها نمی‌گذارم) با صدق و اخلاص در مراسم شنیده می‌شد. ما فرزندان ضاحیه جنوبی در بیروت حسینی، خمینی و خامنئی می‌مانیم تا پیروزی نهایی و یا شهادت ان‌شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha