یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
روز خبرنگار

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان وجود ضعف تشکیلاتی در عرصه خبر و اطلاع رسانی را یکی از موانع ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان کرد و گفت: ما از این جهت از لحاظ جبهه سازی ضعیف هستیم و چون این ضعف را داریم قاعدتا در حوزه تمدنی هم دچار خلأ می شویم و نمی توانیم حرف خود را به سطح جهانی منتقل کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دنیایی که تشخیص سره از ناسره، حقیقت از کذب و واقعیت از مجاز تبدیل به یک هنر و شاخصه و برتری شده است، کسب این هنر و علم کیمیای عصر کنونی ما است. هنر و علمی که به نام خبر و خبرنگاری آن را می شناسیم و پیرامون آن شنیده ایم.

خبرنگار و خبرنگاری در صحنه جهانی امروز و در عصری که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب پیچ تاریخ در حال رقم خوردن است، حرفه، هنر و علمی است که به روحی سرشار از ولع جستجوی حقایق نیاز دارد و بی شک نقش رسانه های انقلابی در شرایط کنونی و تربیت خبرنگاران انقلابی و توانمند در ایجاد تمدن نوین اسلامی که سرنوشت آینده اسلام در آن رقم زده می شود از جایگاه و اهمیت ویژه برخوردار است.

حجت الاسلام سید احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به نقش رسانه های انقلابی در جهان امروز، عرصه خبر و خبرنگاری را عرصه ای ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز عرصه خبر یکی از مسائل ارزشمند و با قابلیتی است که می تواند واقعیت ها را با صداقت، راستی و درستی به دیگران منتقل کند و یقینا در این میان به پایداری و صداقت احتیاج است.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی فضایی شده است که افراد هر مطلب کذب و نادرست را بدون استناد پخش می کنند، لذا خبررسانی دقیق و واقعی که بر دوش خبرنگاران است، این مسئولیت را برای آنها دوچندان می کند و از همین رو نیاز است در این عرصه افرادی وارد شوند که حقیقت و واقعیت را با هنر خبرنگاری خود به دیگران منتقل کنند.

امام جمعه موقت اصفهان ارتباطات در دنیای امروز را بسیار سریع تر و وسیع تر از گذشته بیان کرد و گفت: در دنیای کنونی هر خبری در هر نقطه ای امکان نشر آن در کل جهان وجود دارد و در بسیاری از نقاط دیگر می توانند از آن خبر به عنوان منبعی برای مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از همین رو مسئولیت یک خبرنگار نیز به مراتب بیشتر خواهد شد و در عصری که به تعبیر رهبر انقلاب به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی که اصیل و واقعیت دار است و برگرفته از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت و از اسلام ناب محمدی(ص) است در حرکت می باشیم، می طلبد افرادی با شهامت و با از جان گذشتگی در متن وقایع همراه با شجاعت اخبار را بازتاب دهند.

حجت الاسلام محمودی عنوان کرد: افرادی همانند حضرت زینب کبری(س) و اسیران پاکباز کربلا که در واقع باید گفت رادمردان آزادمنش و آزادگان و زنان آزادی که توانستند آن وقایع و حوادثی که در متن آن بودند را بازتاب دهند و جامعه را هوشیار و بیدار کنند.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر لزوم تربیت خبرنگاران متعهد و انقلابی برای قرار گرفتن در جبهه رسانه ای انقلاب تصریح کرد: یکی از وظایفی که اکنون وجود دارد این است که خبرنگاران بتوانند حقایقی که سردمداران کفر و رسانه هایی که با آنها در دنیا مرتبط می باشند را بیان کنند، چرا که آنها به گونه ای حقایق را وارونه یا در جهت دیگری ارائه می دهند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین خبرنگاران واقعی و حقیقی در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به سمت و سویی حرکت کنند که بتوانند آنها را خنثی کرده و اکنون نیاز بیشتری به این مسئله وجود دارد.

امام جمعه موقت اصفهان اجر حضور در عرصه خبر و رسانه های انقلابی در شرایط کنونی را کمتر شهادت ندانست و عنوان کرد: افرادی که در این عرصه وارد می شوند چه بسا اجر و پاداش شهدا را نیز دارند چرا که در دل حوادث می روند تا خبری را منعکس کنند و برخی از خبرنگاران شجاع ما در دوران جبهه وجنگ و در سوریه و یا در اجتماعات دیگری حضور دارند و هنرمندانه حقایق و واقعیت ها را درست جلوه داده و روشن می کنند.

وی تاکید کرد: نیاز زیادی در این عرصه وجود دارد و امیدوار هستیم که همه خبرنگاران موفق باشند و در نظام مقدس جمهوری اسلامی این عرصه تقویت بیشتری شود و افرادی که وارد می شوند افراد معتقد، متدین، مومن و ولایتمدار باشند.

حجت الاسلام سید حسین مومنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان ضمن تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را یکی از عناصر اصلی و کلیدی اطلاع رسانی در عصر کنونی بیان کرد و اظهار داشت: خبرنگاری رسالت بزرگی است از این جهت که اتفاقات سطح جهان و جامعه را باید منعکس کرده و بازتاب دهد.

وی افزود: در عین حال به نظر می رسد امروز خبرنگاری باید از دو جهت مورد توجه قرار گیرد؛ یک از جهت حرفه خبرنگاری و دوم جایگاه خبرنگاری در ساختارهای اجتماعی و حتی ساختارهای اجتماعی محلی، ملی و جهانی است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با اشاره به مسئله شغل و حرفه خبرنگاری گفت: ما همواره از لحاظ مسائل ارزشی، انقلابی و اسلامی خود معتقد هستیم که خبرنگار باید دارای چند ویژگی باشد از جمله این که امانتدار آنچه که بوده است باشد، چرا که خبر نزد خبرنگار امانت محسوب می شود و باید به موقع در شرایطی که خود آن را بهترین شرایط می داند بازتاب دهد.

وی اضافه کرد: مورد دیگر صداقت است که باید خبر مطابق با واقع باشد و به آن پیرایه هایی نبدد و یا از آن نکاهد و سعی نماید آنچه که اتفاق افتاده را منعکس کند و سوم شفافیت است که باید در خبر شفافیت داشته باشیم و بلافاصله و با همه ابعاد و جزییات ، بدون هیچ گونه کتمان خبر را منعکس کند.

این استاد حوزه با تأکید بر مسئله دغدغه مندی خبرنگار در عرصه رسانه و خبر تصریح کرد: مسئله پنجم دغدغه مندی خود خبرنگار است ، به این معنا که خبرنگار خود باید فردی دغدغه مند باشد و بتواند در سطح جامعه از ارزش ها، و آرمان های اسلامی و انقلابی دفاع کند و مواضع جامعه را منعکس نماید.

وی خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که می بینیم بعضی از خبرنگاران کوچک ترین خبری که شاید ارزش خبری نیز ندارد در باطن خود آن را جلوه می دهند و مهم می کنند، اما برخی اوقات خبرنگاران انقلابی و ارزشی و حتی دغدغه مند نسبت به اتفاقات مهمی که می افتد پوشش خبری که باید وجود داشته باشد را رقم نمی زنند و به یک خبر در کل خبرنگاری ها بسنده می شود، اما به عنوان مثال در مقابل در رسانه های غربی برخی اوقات یک سطل ماست را می بینید که چگونه تمام رسانه های غرب به آن می پردازند.

حجت الاسلام مؤمنی عنوان کرد: بنابراین دغدغه مندی در شخص خبرنگار مهم می باشد و باید مهم باشد، چرا که خبرنگار را در واقع دارای یک رسالت دینی واجتماعی می دانیم که وظایفی بر دوش آن قرار می دهد.

وی با اشاره به مسئله ساختارمند بودن خبرنگاری در عصر کنونی، کار تشکیلاتی را در این زمینه مهم دانست و گفت: باید خبرنگاری امروز و خبرنگارها به سمت تشکیلاتی شدن و یکپارچه شدن و پشتیبانی کردن در عرصه محلی، ملی و جهانی بروند.

وی اضافه کرد: امروز نقطه خلأ خبرنگاران ایرانی، اسلامی و ارزشی این است که یکدیگر را هم پوشانی مناسبی نمی کنند و یک جبهه واحد تشکیل نداده اند، به این معنا که اگر یک خبر را خبرنگار و یا خبرگزاری کار کرد باید خبرگزاری ها دیگر نیز کار کنند. این درحالی است که آن طرف یک خبر را به شکل های مختلف کار می کنند و البته ممکن است عین آن خبر را کار نکنند، اما محتوا را گرفته و آن را دوباره کار می کنند و شاید یک خبر را تا یک ماه در سطح بین المللی و خبرگزاری های جهانی در صدر اخبار نگه دارند و به شکل های مختلف به آن بپردازند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان وجود ضعف تشکیلاتی در عرصه خبر و اطلاع رسانی را یکی از موانع ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان کرد و افزود: ما از این جهت از لحاظ جبهه سازی ضعیف هستیم و چون این ضعف را داریم قاعدتا در حوزه تمدنی هم دچار خلأ می شویم و نمی توانیم حرف خود را به سطح جهانی منتقل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد یک تمدن جهانی مهم ترین رکن، خبرنگارها و خبرگزاری ها هستند تا بتوانند دغدغه های فکری و اندیشه ای و آرمانی را منتقل کنند و تا زمانی که ما دارای برنامه ریزی و تشکیلات ساختاری های اجتماعی و فرهنگی نباشیم مسلما در این حوزه دچار ضعف خواهیم بود.

استاد حوزه ضمن امیدواری در خصوص تربیت خبرنگاران و ایجاد خبرگزاری های دارای تشکیلات منسجم و دستورالعمل خاص در داخل کشور و هم چنین در حوزه فرامرزی برای مقابله با بوق های تبلیغاتی دنیا گفت: این به معنای یکی کردن خبرگزاری ها نیست، چرا که تعدد در حوزه خبر بسیار خوب است، اما در عین حال موازی کار کردن نیز در این حوزه اشکال ندارد، البته باید با سیاست واحد و برنامه ریزی منسجم شکل گیرد تا حرف اسلام و حرف مردم ایران و حرف ارزش های انقلابی اسلامی در دنیا شنیده شود.

گزارش: رضوان میر شفیعی

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha