دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برگزاری همایش رهروان زینبی به همت مدرسه علمیه الزهرا (س) شوش

حوزه / مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان شوش گفت: با حضور و توفیق درمجالس عزاداری، باید رنگ و بوی زینبی بگیریم، اگر چه کسی نمی‌تواند مانند حضرت زینب(س) باشد، اما با شناخت حضرت می‌توان در رفتار، گفتار و منش خود تغییر ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، برنامه معنوی رهروان زینبی جهت بصیرت زینبی و برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و اجتماع بزرگ زنان عاشورایی به همت مدرسه علمیه الزهرا(س) شوش و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه امروز در حرم حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد.

در این مراسم خانم موسوی، مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان شوش ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) با اشاره به اهمیت برپایی این مراسم، اظهار داشت: با حضور و توفیق در این همایش، باید رنگ و بوی زینبی بگیریم، اگر چه کسی نمی‌تواند مانند حضرت زینب(س) باشد، اما با شناخت حضرت می‌توان در رفتار، گفتار و منش خود تغییر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شناخت هر چه بیشتر حضرت زینب(س) اثر و تغییر بیشتری در ما ایجاد می‌کند، گفت: اگر بدانیم چه خصوصیاتی حضرت زینب(س) را زینب کرد، قطعا زینب شناس خواهیم شد و در دل هایمان نورانیتی منعکس می‌شود که ما را بیشتر به آن حضرت نزدیک می‌کند.

موسوی، به شخصیت حضرت زینب (س) و روایتی درباره مقام صدیقین اشاره کرد و یادآور شد: در روایت داریم یک انسان اگر بخواهد به مقام صدیق برسد به سه خصلت نیاز دارد، "راضی بودن به قضای الهی"، "صبر در مقابل همه مصائب و سختی‌ها و "شکر گزاری"، که حضرت زینب (س) این سه ویژگی را در بالاترین مرتبه رضایت، صبر و شکر گزاری داشتند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان شوش، ادامه داد: همه انبیای الهی دارای این مقام نیستند، قرآن برخی از انبیا صدیق را مانند حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(ع) به صراحت بیان می‌کند.

وی به آیه ۶۹ سوره نساء «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا» اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده که "و آنان که اطاعت خدا و رسول کنند البته با کسانی که خدا به آن‌ها لطف فرموده یعنی با پیغمبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و اینان نیکو رفیقانی هستند".

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان شوش ادامه داد: در این آیه خداوند متعال، چهار گروه را جز صدیقین معرفی می‌کند که شامل "انبیاء الهی، صدیقین، شهدا و صالحین" هستند.

موسوی اظهار کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که مراد از صدیق، امام علی (ع) است و در روایتی دیگر از امام صادق (ع)، اهل بیت(ع) معرفی شده است و در ادامه روایت، امام می‌فرماید: معنی صدیق افرادی هستند که خداوند بیشترین، بهترین و بالاترین نعمت‌ها را روزیشان می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان شوش ادامه داد: حضرت زینب(س) بنا به این روایت صدیقه است، چرا که صدیق کسی است که خداوند به او نعمت فراوان داده است.

وی در تبیین نعمت‌های کربلا و رسیدن به مقام صدیقه بودن حضرت زینب(س) از این طریق، به بیان مقدمه‌ای در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن در سوره بقره، آیه ۱۵۶ و ۱۵۷ می‌فرماید: «الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ، أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»

موسوی تصریح کرد: در این آیه ذکر شده آنهایی که مصیبت دیده‌اند، یعنی در اثر تحمل مصیبت برای آنها، صلوات، رحمت و مغفرت است. پس باید مصیبت یک معنای خاصی داشته باشد که این همه خداوند در قرآن برایش اجر و پاداش قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: سه گروه از مردم بلا می‌بینند، نخست "گروهی که اهل معصیت هستند که نازل کردن بلا برای عقوبت آنهاست"، دوم "گروهی که برای پاک شدنشان بلا نازل می شود و آنها کسانی هستند که دل هایشان پاک است اما عملشان متفاوت است" و سوم "انبیاء و اولیای خاص خدا که در قرآن و روایت تعبیر به بلا نمی‌شود، بلکه تعبیر به مصیبت می‌شود. «الذین اصابتهم مصیبه»."

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شهرستان شوش، با اشاره به اینکه بین مصیبت و بلا فرق است، خاطرنشان کرد: در مصیبت چیزی که خدا بر اولیائش نازل می‌کند «اصابتهم» و در بلا، خود بنده کاری می‌کند که بلا نازل شود، لذا خداوند متعال به انبیاء و اولیای خاصش مصیبت می‌رساند تا بهترین انسان‌ها به آن هدف و مقصود نهایی برسند.

موسوی خاطرنشان کرد: آنهایی که مصیبت دیده‌اند، خداوند «انعم الله علیهم» به آنها نعمت داد، که حضرت زینب(س) این مقام اصابت و مصیبت را به خودش اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: خداوند ظرف وجودیی بالاتر از حضرت زینب(س) که بتواند منجر به رسیدن به هدف نهایی باشد، ندارد، لذا خداوند، علی رغم همه مصیبت‌های سنگین حضرت زینب(س) را یاری کرد تا به آن هدف نهایی برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha