دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تعزیه

حوزه / کوروش زارعی گفت: حوزه هنری همانند هر سال تلاش دارد بهترین تعزیه‌ها را در ایام اربعین و در دو شهر کربلا و نجف برپا دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری رویداد هنری «رستخیز عام» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و علی فروزانفر دبیر سوگواره و معاون هنری حوزه امروز ۱۸ مرداد در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه علی فروزانفر گفت: حوزه هنری هر ساله در ایام اربعین برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند در این راستا از ۲۰ مرداد الی ۲۷ مرداد، شاهد اجرای برنامه‌های مختلف در محوطه باز حوزه هنری و سالن‌های آن خواهیم بود. از جمله برنامه‌های اجرایی، می‌توانم به نمایش رندان تشنه لب در تالار سوره، کنسرت روایت وداع و اجرای تعزیه‌های مختلف اشاره کنم.

وی افزود: درباره تولید آثار بلند سینمایی با محوریت عاشورا باید بگویم فعلاً اثر سینمایی خاصی در این رابطه نداریم اما حوزه هنری در عرصه فیلم کوتاه آثار مختلفی را با محوریت عاشورا حمایت می‌کند.

در ادامه جلسه کوروش زارعی نیز بیان کرد: در ایام اربعین همانند هر سال، حوزه هنری گروه‌های تعزیه را در عراق خواهد داشت. گروه‌های مختلف تعزیه دو روز در نجف، سه روز در کربلا و چهار روز در مسیر پیاده‌روی اربعین برنامه‌های خود را اجرا خواهند کرد البته به دلیل گرمای هوا تعداد هنرمندان نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام تلاشمان این است تا بهترین تعزیه‌ها را در ایام اربعین اجرا کنیم برای همین از گروه‌های کاملاً حرفه‌ای در این رابطه استفاده می‌شود. نکته دیگر اینکه تمامی تعزیه‌ها تلاش دارند روایتی دقیق از واقعه عاشورا داشته باشند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: درباره سوگواره «رستخیز عام» هم باید بگویم این آیین‌های نمایشی یکی از برنامه‌های ویژه ما خواهد بود. این برنامه‌ها توسط گروه‌های مختلف شهرستانی اجرا می‌شود از جمله آیین‌ها باید به مراسم حنابندان حضرت قاسم (ع) اشاره کنم. آیین‌های عاشورایی قبل از نماز مغرب و قبل از اجرای تعزیه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های متنوع دیگری در این سوگواره برگزار خواهد شد: لیست کامل سوگواره در پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری آورده می‌شود. تمامی این برنامه‌ها با هدف اشاعه فرهنگ حسینی اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای تعزیه مکانی خاص در نظر گرفته می‌شود؟ بیان کرد: اگر میراث فرهنگی و سازمان اوقاف همکاری کنند مکانی را تحت عنوان بنیاد تعزیه راه‌اندازی می‌کنیم. همچنین تلاش داریم تکیه هنر را در استان‌های دیگر نیز برپا کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha