شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با بیان اینکه مشکلاتی که در مناطق محروم و کم برخوردار برای اهالی وجود دارد به علت همین نظام اداری موجود است، گفت: عرض کردم بعضی از مسئولان ببینند تنها دو ساعت می‌توانند در مناطق محروم کنند تا متوجه شوند مردم چگونه در آن جا زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در خطبه‌های نماز جمعه همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، اظهار داشت: برای تحقق تقوا در جامعه نیازمند اهل دعا بودن هستیم.

وی افزود: لازم است تا صحیفه‌ سجادیه را در منزل داشته باشیم و از این کتابی که دعاهای بسیار با مضامین بلندی دارد به نحو احسن در زندگی استفاده کنیم.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه امام حسین(ع) فرمودند، من برای ظلم خروج نکردم، هدف اصلی اصلاح در امت پیغمبر است، گفت: این حرف یعنی مفاسدی در جامعه ایجاد شده که باید اصلاح شود، یعنی حرکت سیدالشهدا(ع) یک حرکت اصلاحی برای مبارزه با فساد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

اصلاحات اجتماعی بدون تحقق نظام ولایی امکان‌پذیر نیست

وی با تأکید بر اینکه امروز هم باید از این پیام درس بگیریم، اظهار کرد: امروز در جامعه با مفاسدی روبرو هستیم، اما اصلاحات اجتماعی در جامعه بدون تحقق نظام ولایی امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه امام حسین یکی از اهداف بلندش را تحقق نظام ولایی در جامعه عنوان کردند، یادآور شد: اصلاحاتی که سیدالشهدا(ع) به دنبالش بودند، صرفا اصلاحات و امر به معروف جزیی در کوچه و خیابان نبود، بلکه تأکید حضرت بر اصلاحات ساختاری بود.

وی با بیان اینکه اصلاحاتی که در سیستم حاکمیتی باید اتفاق بیفتد، راه حلش اصلاح تحقق نظام ولایی در جامعه است، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور فساد ایجاد می‌کند، همین بروکراسی و سیستم اداری پیچیده است که موجب سردرگمی هم مردم و هم کارمندان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه کارمندی که بنای حل مشکل هم دارد، با وجود این بروکراسی توان حل مشکل را نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: راهکار اصلاح و نجات از نظام بوروکراسی اداری، تحقق نظام ولایی و سیستمی از حاکمیت که محوریت آن بر مدیر عادل و مدبر است که معطل ساختارهای اداری غلط نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل مسکن در استان همدان به علت همین بروکراسی اداری است، یادآور شد: سیستم غلط اداری و تمرکز قدرت در وزارتخانه‌ها باعث به وجود آمدن این مشکلات می‌شود، اگر در جامعه نظام ولایی را به درستی اجرا می‌کردیم، با این نظام بروکراسی اداری پیچیده که کار را سخت کرده روبرو نبودیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، افزود: خیلی از فسادها و مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم و درگیری‌هایی که مردم دارند به علت همین بروکراسی اداری است که همه با آن مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز نظام ولایی در تضاد با نظام بوروکراسی است و راه رهایی از این مشکلات تحقق نظام ولایی است.

انسان شرمنده‌ صدای ضعیفی می‌شود که توان ندارد حرفش را به گوش مسئولان برساند

امام جمعه همدان با اشاره به پخش کلیپی قبل از نماز جمعه همدان مربوط به یکی از نقاط کم برخوردار و مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده است، گفت: بخشی از مردم در همین شهر در کنار رودخانه‌های سرباز زندگی می‌کنند که شرایط برای مردم آن منطقه بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در این منطقه برای اهالی وجود دارد به علت همین نظام اداری موجود است، یادآور شد: عرض کردم بعضی از مسئولان ببینند تنها دو ساعت می‌توانند در این شرایط زندگی کنند تا متوجه شوند مردم چگونه در آن جا زندگی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه نماز جمعه متعلق به همه مردم است، اظهار کرد: این صدای شهروندی است که شاید صدایش به جایی نمی‌رسد و انسان شرمنده‌ این صدای ضعیف است که توان ندارد حرفش را به گوش مسئولان برساند.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های استان تأکید کرد: نباید تاوان اختلاف دستگاه‌ها را مردم پرداخت کنند، چرا در موارد اختلاف بین دو نهاد سریع مشکل را حل نمی‌کنید تا گره به کار مردم نیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه با اشاره به اینکه در بیان امام حسین(ع) بالاترین معروف تحقق عدالت در جامعه است، گفت: بالاترین معروف مبارزه‌ با تبعیض‌هایی است که در جامعه وجود دارد و لذا امر به معروف یعنی داشتن حس مسئولیت اجتماعی.

بالاترین معروف تحقق عدالت است

وی با بیان اینکه نباید فریب دشمن را بخوریم، یادآور شد: در سال جاری از ابتدا تا امروز تنها کمتر از نیم درصد از نزاع‌های خیابانی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، اما چرا این نیم درصد برجسته می‌شود.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه نقشه دشمن ایجاد دوقطبی در جامعه و ترغیب به نزاع بیشتر است، خاطرنشان کرد: در همین مساله‌ حجاب، بسیاری از بانوان مکشفه در مقابل آمر به معروف ولو اگر حرفش را هم نپذیرد اما مودبانه و با متانت برخورد می‌کند و فرهیختگی از خود نشان می‌دهند و قانون را می‌پذیرند.

وی با تقدیر از دغدغه‌مندان در این عرصه، گفت: باید این سؤال را پرسید که چرا دشمن در رابطه با نزاع‌ها و دعوایی که در جامعه به طور مثال در رابطه با رانندگی رخ می‌دهد برجسته سازی نمی‌کنند و به نحوی تلقین می‌کنند که همه‌ امر به معروف‌ها در جامعه به نزاع کشیده ‌می‌شود، در حالی که اینگونه نیست.

نقشه دشمن ایجاد دوقطبی در جامعه و ترغیب به نزاع است

نماینده ولی فقیه در استان همدان به ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: از کسانی که فهم دقیقی از قانون و تأثیرات مثبت یا منفی قانون در تحقق عدالت دارند و نخبگانی که حس می‌کنند در عدالت عقب‌افتادگی داریم، دعوت می‌کنیم تا در این انتخابات ثبت نام کنند.

یکی از مهم‌ترین بسترها برای اصلاح و تحقق عدالت و مبارزه با تبعیض‌ها، مجلس شورای اسلامی است

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین بسترها برای اصلاح و تحقق عدالت و مبارزه با تبعیض‌ها، مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: کنار گذاشتن قوانین متورم و بازدارنده و اصلاح قوانینی که منجر به فساد در جامعه می‌شود، امروز یکی از اساسی‌ترین کارها در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است و این وظیفه نمایندگان مجلس است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه نباید تنها دغدغه‌ رأی‌ آوردن داشت و حداقل با حضور در این عرصه فرصت اظهار نظر و تبیین را خواهیم داشت، تصریح کرد: صدا سیما نیز به صورت رسمی اعلام کرده که فرصتی به صورت مساوی را برای تبلیغ به نامزدها خواهد داد و لذا امیدواریم کسانی که واقعا نوشتن قانون خوب، فهم دقیقی از نقش قانون در تحقق عدالت و کسانی که قانون را می‌شناسند، وارد عرصه شوند.

وی همچنین خواستار پرداخت پول گندم به کشاورزان توسط دولت شد و تأکید کرد: کشاورزان در حدود یک ماه است که گندم را تحویل داده‌اند و منتظر هستند تا پول آن پرداخت شود و لذا امیدواریم دولت در این زمینه تسریع کند.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: البته کشاورزان نیز لازم است تا نسبت به پرداخت زکات توجه کنند و بدانند که زکات برکت مال ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: کشاورزان با صلاح‌دید خود می‌توانند بعد از اینکه هزینه‌ها را کم کردند، یک دهم سود حاصل را که خداوند عنایت کرده در منطقه‌ خود و یا در بین اطرافیان اگر فقیری حضور دارد و یا ساخت مسجدی استفاده کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha