دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
السيد محمد حسن أبوترابي فرد

خطیب جمعه تهران با اشاره به آغاز مرحله اول ثبت نام انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، گفت: باید به این اصل محوری توجه داشته باشیم که مردم سالاری جوشیده از متن اندیشه سیاسی اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، اظهار کرد: امروز ۲۵ ماه محرم الحرام، در روز اوج مصائب امام حسین (ع) و اهل بیت آن حضرت و همچنین روز شهادت امام سجاد (ع) قرار داریم.


وی افزود: به نظر می‌رسد حادثه عاشورا تبیین کننده دو واقعیت و دو تحول مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در یک فاصله کوتاهی در مسیر حرکت امام حسین (ع) از مکه به کوفه انقلاب عظیمی رخ داد. یک مکتب فکری و سیاسی مبتنی بر بصیرت و دانش و معرفت تا مرز شهادت شکل گرفت. مدرسه‌ای که امام حسین(ع) تاسیس کردند، شاگردانی را پذیرفت که این شاگردان برجسته‌ترین فارغ التحصیلان این مدرسه شدند.

ابوترابی فرد با اشاره به سخنرانی امام حسین (ع) در آستانه ورود به کربلا، تصریح کرد: حضرت در سخنرانی خود فرمودند چه می‌گویید ای کسانی که حسین را به سقوط دعوت می‌کنید، مگر نمی‌بینید که بر حق عمل نمی‌شود؟ من فرزند پیامبر(ص) برای مبارزه با منکر و اقامه حق آماده‌ام و تا مرز شهادت با کسانی که در کرسی پیامبر اعظم (ص) نشسته‌اند، مبارزه کنم.

وی ادامه داد: به واسطه مدرسه عاشوراست که امروز سوریه را از چنگال و حلقوم امریکا خارج کرده است. این مدرسه است که یمن را به نماد مقاومت تبدیل کرده است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنی از شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه اسراییل پس از جنگ ۳۳ روزه، بازیگری شکست خورده و منفعل بود، افزود: این مردان عاشورایی رژیمی را که با تهدید، امنیت خود را خلق کرده بود به شکست وادار کردند.

ابوترابی فرد با بیان این که انقلاب اسلامی هویت خود را از مدرسه عاشورا دارد، ادامه داد: مدرسه عاشورایی است که جنگ ۳۳ روزه حزب الله و رژیم صهیونیستی را خلق می‌کند. این مدرسه است که شهید سردار سلیمانی‌ها و شهدای دفاع مقدس را تربیت کرده است.

وی ادامه داد: حزب الله پس از جنگ ۳۳ روزه مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت. ملت‌ها به تحسین او قیام کردند. ۴ میلیون لبنانی نماد عزت و افتخار جهان عرب و مسلمانان شدند که این‌ها به برکت مدرسه عاشوراست.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر عاشورا نبود انقلاب اسلامی نبود و دفاع مقدس به نماد اقتدار ایران تبدیل نمی‌شد.

وی ضمن تبریک راهیابی ملی پوشان نوجوان ایرانی به دیدار نهایی هجدهمین دوره مسابقه والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به جامعه ورزشکاران کشور، افزود: این موفقیت تحسین برانگیز در عرصه مسابقات جهانی، حکایت از مدیریت شایسته مدیران ارشد حوزه ورزش کشور دارد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: برای ورزشکاران کشور و همه افرادی که برای ایران در عرصه‌های مختلف افتخار می‌آفرینند، آرزوی سعادت و توفیق داریم.

ابوترابی فرد با اشاره به آغاز مرحله اول ثبت نام انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه و تعیین کننده نهاد قانونگذاری در تصمیم سازی و نظارت و ارتقا کارایی و اقتدار ملی در این خطبه عرایضم را به این نکته مهم سیاسی و اجتماعی اختصاص می‌دهم. اولاً باید به این اصل محوری توجه داشت که مردم سالاری جوشیده از متن اندیشه سیاسی اسلام است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی وحیانی بر اراده استوار ملت، ملت تربیت یافته مدرسه قرآن و عترت استوار است. اگر این پیوند بین نظام و ملت نبود قطعاً ما امروز در این موقعیت از اقتدار نبودیم.

وی با بیان اینکه در متن نظام اسلامی مردم سالاری نهادینه شده است، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال جاری در دیدار با مسئولان نظام، راهبرد جمهوری اسلامی را در انتخابات پیش رو تبیین فرمودند و بر چند اصل کلیدی و محوری تاکید کردند که یکی از آن‌ها رابطه قدرت و مردم سالاری است.

ابوترابی فرد گفت: رهبری تاکید داشتند قدرت برآمده از اراده مردم است. انتخابات آینه حضور سیاسی و ایفای نقش اجتماعی مردم است. انتخابات قوت و قدرت ملت- دولت و کشور را به نمایش می‌گذارد و رهنمودهای رهبری در این حوزه‌ها بسیار شفاف است.


وی با بیان اینکه انتخابات مظهر حاکمیت ملت و حضور مردم در عرصه مهم اداره کشور است، تصریح کرد: رهبری فرمودند انتخابات بر ۴ راهبرد محوری مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت استوار است و مسئولان نظام را به تبیین این راهبردها دعوت کردند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در راهبرد سلامت همه سیاست مداران منصف اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه کارنامه بسیار درخشانی دارد، با این همه سکاندار نظام بر اهتمام این راهبرد اعتماد آفرین که از مهم‌ترین ارکان افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار سیاسی در نظام مردم سالاری دینی است، تاکید می‌کنند.

ابوترابی فرد با اشاره به راهبرد مشارکت در انتخابات، ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام استبدادی و تدوین قانون اساسی راه برای مشارکت ملت بزرگ ایران و اداره کشور به دست توانای ملت گشوده شد.

وی گفت: این استقلال و عزتی که امروز می‌بینید دستاورد مردم سالاری دینی و اسلامی است و باید این گوهر گران‌بها را پاس داشت.

* واکنش به توئیت سفیر انگلیس و نظر آمریکا درباره نفت خاورمیانه

وی در واکنش به اظهارات سفیر انگلیس در شبکه های اجتماعی، اظهار کرد: توئیت بدون کم‌ترین پشتوانه اخلاقی و علمی سفیر انگلستان را دیدید؛ برژینسکی در کتاب خود سخنی آورده که سفرای کشورهای غربی باید از اینکه این کلمات زشت را بر قلم و زبان خود جاری کنند، حیا کنند. او می‌نویسد «مخالفت روزولت (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) با سیاست استعماری اروپا مانع از این نشد که او سیاست منفعت طلبانه ایالات متحده آمریکا را در کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه دنبال نکند. روزولت در سال ۱۹۴۳ میلادی نه‌چندان با ظرافت به سفیر بریتانیا در آمریکا در حالی که انگشت خود را روی نقشه جغرافیایی خاورمیانه نشانه رفته بود، گفت «نفت ایران مال شماست و نفت عراق و کویت را هم ما با هم شریک خواهیم بود، اما تا آن‌جا که مربوط به عربستان سعودی می‌شود نفت او مال ماست» و به این ترتیب درگیری آمریکا و انگلیس شروع شد و هنوز ادامه دارد.

ابوترابی فرد اظهارکرد: جوانان ما بدانند که این شرایط منطقه بود و انقلاب اسلامی توانست ایران، عراق، سوریه، کرانه باختری و یمن را از چنگال آمریکا خارج کند و این دلیل دشمنی دنیای استکبار با ملت بزرگ ایران است. راه افزایش قدرت در برابر زیاده‌خواهان افزایش اقتدار ملی و سیاسی با ارتقای سطح مشارکت و رقابت است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: دولتمردان در این راستا به‌صورت جدی حرکت کنند و بنده خطاب به چهره‌های عالم و فهیم می‌گویم که دانش حکمرانی برای خدمت به جامعه است که دانش پیچیده‌ای است و ظرفیت بالایی برای توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: به هر میزان بر چالش‌های پیش روی جوامع افزوده شود، ارزش تلاش برای بهبود مناسبات بین حکمرانان و مردم بیشتر می‌شود. هرگاه ساحت حکمرانی در همه سطوح خصوصاً سطح بالای از قدرت، ساحت عمل و اقدام خردمندان متعهد، کاردان، پاک‌سیرت و پاک‌دست باشد، به توسعه و ارتقای عدالت اجتماعی می‌افزاید و سرمایه اجتماعی و امید افزایش می‌یابد.

دعوت از افراد آشنا به مسائل کشور برای حضور در انتخابات مجلس

خطیب موقت تهران گفت: از صاحب‌نظران متعهد و کسانی که مسائل اصلی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را می‌فهمند و توجه دارند که تورم ریشه در کسری بودجه سالانه کشور دارد و با اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی می توان در مسیر مهار تورم قدم برداشت، کسانی که توجه دارند باید منابع ملی را پس‌انداز و صندوق ذخایر ارزی را به صندوقی قدرتمند تبدیل کرد تا کشور بتواند از این تنگناها عبور کند، کسانی که می‌دانند با افزایش هزینه‌های جاری و تأمین هزینه‌ها از منابع نامشروع، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی بر مشکلات کشور افزوده می‌شود و این مسائل را تشخیص می‌دهند برای ورود به صحنه انتخابات آماده باشند.

ابوترابی فرد افزود: رسانه ملی پیام‌آور عزم جمهوری اسلامی برای مشارکت بالا و رقابت است که از این دستگاه تشکر ویژه‌ای داریم و از کسانی که ثبت‌نام اولیه‌شان را انجام داده و چنین شور انتخاباتی خلق کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام

خبر: علی علیزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha