شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دوره میثاق طلبگی

حوزه/ دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه استان یزد با حضور طلاب جدید الورود در مدرسه علمیه شهید صدوقی (ره) طزرجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، امروز شنبه٢١ مرداد ١۴٠٢ دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه استان یزد با طلاب جدید الورود در مدرسه علمیه شهید صدوقی (ره) طزرجان آغاز شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد عنوان کرد: فلسفه حوزه از ابتدا تا انتها در این آیه وجود دارد، (وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿توبه/۱۲۲﴾ شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (تا طایفه‌ای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند!؟ شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند).
وی ادامه داد: فلسفه حوزه فقیه شدن در دین و هدایت مردم است، همان کاری که انبیای الهی کردند.
مدیر حوزه علمیه استان یزد در بیان اهمیت علم آموزی و با اشاره به آیه (أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ(زمر/٩) آیا چنین کسی با ارزش است یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است!؟ بگو: «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند!؟ تنها خردمندان متذکّر می‌شوند)، کسانی که میدانند با کسانی که نمی دانند مساوی نیستند)، افزود: جوانی در کنار پیامبر (ص) نشسته بودند که جبرئیل نازل شد و از موت قریب الوقوع این جوان خبر داد، جوان از پیامبر اکرم (ص) پرسید که در این لحظات مرا به چه عملی توصیه میکنید و پیغمبر فرمودند به کسب علم.
حجت الاسلام والمسلمین شمس در ادامه به بیان کارویژه های مربوط به روحانیت و نیز ارزش و نحوه رسیدن به مقام شامخ اجتهاد پرداخت و به سؤالات شرکت کنندگان دوره میثاق طلبگی پاسخ گفت.
گفتنی است که میثاق طلبگی برنامه ایست که طلاب جدیدالورود جهت آشنایی با حوزه و نحوه تحصیل در آن به دوره میثاق طلبگی اعزام میشوند و این طرح چندسالی است در حوزه‌های علمیه در حال اجراست که پیش از این طلاب بلافاصله پس از ورود در کلاس درس حاضر می‌شدند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha