یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست علمی در مدرسه علمیه ریحانة الرسول ارومیه

حوزه/ جلسه نقد و بررسی کتاب "توحید و شیوه‌های استدلالی علامه طباطبایی در المیزان " با حضور استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی در مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حسین منافی امروز در هشتاد و دومین پیش نشست علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی که در قالب کرسی علمی ترویجی با موضوع "توحید و شیوه‌های استدلالی علامه طباطبایی در المیزان " و نقد کتاب" استدلال‌های علامه طباطبایی به آیات توحیدی در المیزان" در مدرسه علمیه ریحانة‌الرسول ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در معرض نقد قرار دادن مکتوبات و نوشته‌ها موجب رفع اشکالات علمی می‌شود و این اراده و انگیزه در بین طلاب خواهر در نشر و چاپ دیدگاه‌های خود در قالب کتاب و نشریه و در معرض نقد قرار دادن آن‌ها قابل تقدیر و تجلیل است.

وی ادامه داد: هیچ چیزی در عالم برای طلبه لذت بخش‌تر از تحقیق و پژوهش نیست، خصوصا اگر این پژوهش حول و محور علامه طباطبایی باشد که حرف‌های جدیدی در مسئله تفسیر قرآن کریم دارد که سال‌های سال روی این آرا بحث خواهد شد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی در ادامه به نقد کتاب " استدلال‌های علامه طباطبایی به آیات توحیدی در المیزان" نوشته سمیه دلیر صف آرای اخگر پرداخت و گفت: عنوان کتاب با محتوای آن سازگاری ندارد، عنوان کتاب از استدلال‌های علامه سخن می‌گوید در حالی که نویسنده در محتوای آن بیشتر به دنبال ادله اثبات توحید است.

وی افزود: در ضرورت بحث این کتاب پاسخ به شبهات را مطرح کرده، حال آنکه در کتاب به شبهاتی پاسخ داده نشده و اگر هم قرار بود به شبهات پاسخ داده شود باید به شبهات جدید و نو جواب داده می‌شد و بین جریان‌های شک‌گرا، سکولاریزم و منکران خدا فرق قائل می‌شد.

حجت‌الاسلام منافی خاطرنشان کرد: یکی از شبهاتی که عده‌ای حول محور علامه طباطبایی مطرح می‌کنند این است که ایشان حکومت اسلامی را قبول نمی‌کرد و بهتر بود جواب این شبهه از کتاب المیزان داده می‌شد که در این کتاب بدان پرداخته نشده است.

وی با بیان اینکه هر پژوهش و تحقیق باید نوآوری داشته باشد اما نوآوری ای در این کتاب دیده نمی‌شود، اظهار کرد: در کتاب به بدیهی و فطری بودن اعتقاد به خداوند متعال در دیدگاه علامه طباطبایی اشاره شده، اما این بحث به حاشیه رفته و بهتر بود صرفا حول و محور این دو موضوع مسیر کتاب پیش می‌رفت و وقتی علامه توحید را فطری و بدیهی می‌داند دیگر نیازی نیست برای اثبات توحید در این کتاب ادله بیاوریم.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی ادامه داد: پیشینه‌ای در کتاب مطرح نشده و اصولا باید برای فهم نوآوری تحقیق، پیشینه آن مطرح می‌شد تا تفاوت این تحقیق با تحقیق‌های قبلی مشخص شود، ضمنا فرضیه‌ای هم در این رابطه مطرح نشده است.

وی افزود: در کتاب بحث‌های اضافه زیادی به چشم می‌خورد و می‌شد به آن مباحث به صورت کلی اشاره کرد و برخی موارد فلسفی نیز در کتاب بیان شده که اصلا نیاز نبود و اگر هم اشاره به مسائل فلسفی می‌شد بهتر بود از زبان خود علامه طباطبایی باشد.

حجت‌الاسلام منافی تأکید کرد: علامه طباطبایی شاگردان زیادی داشت که از جمله آن‌ها شهید مطهری، علامه مصباح و حضرت آیت الله جوادی آملی و حضرت آیت الله سبحانی می‌باشند که آثار شهید مطهری و حضرت آیت الله سبحانی بسیار روان هستند، اما مطالب علامه مصباح و حضرت آیت الله جوادی بسیار فلسفی است و قابل فهم برای همگان نیست و از طرفی با توجه به اینکه مطالب فلسفی شهید مطهری شرح آثار علامه طباطبایی است، بهتر بود برای همه فهم بودن به آن استدلال می‌شد و در موضوع تفسیری هم به تفسیر تسنیم که در واقع شرح المیزان است مراجعه می‌شد، در حالی که نویسنده در کتاب فوق به تفسیر موضوعی حضرت آیت الله جوادی آملی اشاره کرده است.

وی گفت: برای فهم آرا و نظر یک شخص باید همه کتب و آثار او را مورد بررسی قرار داد تا نظر نهایی استخراج و بیان شود، حال آن که نویسنده کتاب هیچ مراجعه‌ای به دیگر آثار علامه طباطبایی نکرده است.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: برهان صدیقین یکی از شاهکارهای علامه طباطبایی است در حالی که در کتاب فوق نظر حضرت آیت الله جوادی آملی بیان شده است.

وی گفت: در فصل چهار کتاب دیدگاه مذاهب کلامی در مورد صفات خداوند مورد بحث قرار گرفته، در حالی که اصلا ربطی به موضوع کتاب ندارد و بهتر بود این مسئله به صورت کلی مطرح می‌شد و در ارجاع به منابع هم به برخی کتبی استناد شده که دسته اول نیستند و بهتر است در ارجاع به کتب منابع دسته اول ملاک باشد.

حجت الاسلام منافی، خاطرنشان کرد: شاهکار علامه طباطبایی این بود که با این که خودشان یک فیلسوف حکمت متعالیه هستند، اما در تفسیر المیزان این مسئله را دخالت نداده‌اند و به تفسیر قرآن پرداخته‌اند و در مطالب کتاب بهتر بود بیشتر روی نظرات علامه تکیه می‌شد تا دیگران، در حالی که در برخی موارد در کتاب اشاره به نقش فلسفه در تفسیر علامه اشاره شده است.

در ابتدای این جلسه نیز سمیه دلیر صف آرای اخگر توضیحاتی در باره کتاب "استدلال‌های علامه طباطبایی به آیات توحیدی در المیزان" ارائه کرد که حجت الاسلام منافی به نقد و بررسی آن پرداخت.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha