شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ جلسه هم اندیشی مدیران مدارس علمیه حوزه علمیه اصفهان

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی با تأکید عرضه دین با ادبیات جوان امروز، گفت: ما امروز به تبلیغ احتیاج نداریم، بلکه به جهاد تبلیغ احتیاج داریم و به تعبیر رهبر انقلاب باید تبلیغ تهاجمی داشته باشیم، یعنی به بخش هایی از وضع خراب دشمن حمله کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی امروز در جمع مدیران مدارس علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع جهاد تبلیغ و جهاد تبیین اظهار داشت: آنچه که در دوران اسارت اهل بیت سیدالشهدا(ع) جلوه زیبا داشت، جلوه جهاد تبلیغ و جهاد تبیین آنها بود و حقیقتا آنچه که این کل یوم را عاشورا و کل ارض را کربلا نمود، جهاد پس از عاشورا بود، یعنی همان جهادی که علما و حوزه های علمیه در آن هستند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان غنیمت شمردن فرصت تبلیغ و تبیین در فضای کنونی ، تربیت سرباز برای امام زمان(عج) را توفیقی ارزشمند عنوان کرد و گفت: هیچ خدمتی بهتر از این نیست که برای اسلام و برای تبلیغ دین خدا و پاسداری از اسلام سرباز تربیت می کنید.

وی افزود: باید ببینیم فلسفه وجودی حوزه چیست و آیا آموزش ها، پژوهش ها، تربیت ها و درس های ما متناسب با آن هدف است، چرا که هر کس هدف را گم کرد راه را نیز گم می کند و بدترین غفلت، غفلت از غفلت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تأکید بر فلسفه وجودی حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر فلسفه وجودی روحانیت بیان دین، دفاع از دین و اجرای دین است، لذا باید افرادی را تربیت کنند که بتوانند سخنگوی دین، مجری دین و سنگرنشین دین باشند.

وی اضافه کرد: با تفکری که می گوید فقه و اصول و یا ادبیات در حوزه کمرنگ شود به هیچ عنوان موافق نیستیم، زیرا دیده شده است افرادی که حوزه ندیده اند یا حوزه عمیق را درک نکرده اند و بنیان های فکری آنها در فقه و اصول ضعیف بوده، زمانی که وارد جامعه شده اند نتوانسته اند استقامت کنند و دچار لغزش های وحشتناک شده اند.

حاجی صادقی با اشاره به اساسی ترین مشکل حوزه ها در زمینه تربیت طلاب گفت: در نظام ولایی اگر تنها راهنما تربیت کنید، کافی نمی باشد ، بلکه باید راهبر نیز تربیت کنید و حوزه علمیه تنها فرد را عالم نمی کند، بلکه مربی نیز می کند و اساسی ترین مشکل نیز این است که روحانی توانمندی که به آن کار بدهند کم داریم ، لذا حوزه های علمیه باید افرادی را تربیت کنند که این نیاز را برطرف نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در آموزش های حوزوی، دینی را تعریف کنید و دینی را طلبه یاد بگیرد که زمانی که می خواهد آن را بیان کند با ادبیات جوان امروز بتواند آن را معرفی کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران صرف تربیت حوزه برای حوزه را با توجه به شرایط و اقتضائات روز کافی ندانست و گفت: اگر حوزه علمیه سربازخانه است، سربازی یعنی آموزش دهیم و سپس به سنگر فرستاده شود، اما آنچه که اکنون آموزش داده می شود کافی نیست، در حالی که کار حوزه آموزش نظام حکمرانی اسلام است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم حوزه را پیش بینی حملات دشمن عنوان کرد و ادامه داد: امروز یکی از مسائل مهم شناخت وضعیت و تسلط بر حمله های دشمن است، به این معنا که خطرشناسی و آسیب شناسی از مهم ترین محورهای یک جامعه زنده و پویا است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تاکید کرد: امروز دشمن به این جمع بندی رسیده است که اگر بخواهد انقلاب را بزند، اسلام را باید بزند و اگر بخواهد اسلام را بزند باید انقلاب را نیز بزند ، یعنی این انقلاب تجلی گاه اسلام ناب شده است.

حاجی صادقی با بیان این سؤال که امروز در نظام ولایی به دنبال چه خروجی می باشیم؟ گفت: در شرایط کنونی اگر دو نهاد هم افزا و پیوسته با یکدیگر باشند، می توانند روی کل جامعه اثر بگذارند و در عین حال می توانند انقلاب را حفظ نمیاند و دشمن نیز نمی تواند غلطی کند و این دو نهاد روحانیت به عنوان سنگرنشین اسلام و دیگری نهاد سپاه و بسیج به عنوان سنگرنشین خط مقدم انقلاب است و برای این که این دو را از یکدیگر جدا کنند دشمن بسیار کار می کند .

وی با تاکید بر رویکرد تهاجمی در تبلیغ تصریح کرد: ما امروز به تبلیغ احتیاج نداریم، بلکه به جهاد تبلیغ احتیاج داریم و به تعبیر رهبر انقلاب باید تبلیغ تهاجمی داشته باشیم، یعنی به بخش هایی از وضع خراب دشمن حمله کنیم، هم چنان که جهاد تبلیغ حضرت زینب(س) به واقع تهاجمی بود و اگر بخواهیم تهاجم تبلیغاتی داشته باشیم باید در نظام مدیریتی حوزه یک تحول رخ دهد .

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: تبلیغ اگر به دست غیر حوزه علمیه باشد گرفتار لغزش می شود، لذا نیاز به تحول داریم، تحولی که طلبه ای تربیت کند که در سه جهت توانمند باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اولین ویژگی برای تربیت طلبه توانمند را مسئله خودسازی عنوان کرد و گفت: خودسازی و تهذیب و عدم گرفتار شدن به دنیا، یعنی قبل از هر چیز آخوند می خواهیم و اولین مسئله، تهذیب طلبه ها و مسائل معنوی است.

وی اضافه کرد: دومین توانمندی، توانمندی علمی است، یعنی علم جامع و علم دین داشتن و فقه به معنای اعم آن است و اگر قرآن " تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ " است این تبیان بودن را روحانیت باید بیان کنند، لذا توانمندی علمی و دین شناسی نیاز است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران سومین ویژگی برای تربیت طلاب توانمند را بصیرت دانست و افزود: سومین ویژگی طلبه این است که نسبت به مسائل سیاسی بصیرت و گرایش درستی داشته باشد.

بهترین کار برای مقابله با حرکت دشمن پیشگیری است

وی خاطرنشان کرد: دشمن دست برنداشته و این را نیز قرآن به ما یاد داده است که جنگ و درگیری جبهه دین و انبیاء با شیاطین تمام شدنی نمی باشد ، زیرا این سنت است و به تعبیر قرآن کریم "کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِ‌" و این جنگ وجود دارد، اما چهره های آن فرق می کند.

حاجی صادقی عنوان کرد: بهترین کار برای مقابله با حرکت دشمن پیش گیری است و قسمت زیادی از این پیشگیری با فهم و با بصیرت مردم است و راهکار بصیرت مردم نیز روحانیت است، لذا باید طلاب را برای حرکت های مؤثر و کارآمد در برابر حرکت دشمن آماده کنیم و بهترین کار نیز روشنگری است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران یادآور شد: عرصه ای که در این زمینه بسیار مهم است آموزش و پرورش می باشد و پیش بینی ها نیز بر این است که تمرکز بیشتر دشمن در آینده روی آموزش و پرورش خواهد بود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha