دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام حبیب رضا‌زاده  امام جمعه ریگان

امام جمعه ریگان استان کرمان گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه کشاورزی نقش حمایتی دارند، در زمان بروز خسارت و آسیب حمایت‌هایشان کفایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام حبیب رضازاده در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه از سال ۶۸ در شهر رودبار جنوب که ۵ ساعت با ریگان فاصله دارد خشکیدگی خرما به وجود آمده است و این خشکیدگی به سمت شرق استان شیوع پیدا کرده است، بیان کرد: مهندسین علت خاصی را برای این معضل پیدا نکرده‌اند که دلیل اصلی خشکیدگی خرما بعد از طی کردن مراحل فیزیولوژیکی (مرحله خشک شدن خرما بر سر نخل) چیست، که کشاورز در زمان برداشت با محصول آسیب دیده و خراب مواجهه می‌شود.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی خشکیدگی، شدت گرمای هوا در منطقه است البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید با کارشناسان زبده کشاورزی صحبت شود. این در حالی است که در قسمت شرق استان شهر عباس آباد نخلستان‌ها هیچ‌گونه خشکیدگی ندارند و یا کم است اما در قسمت مرکزی و غرب شهرستان خشکیدگی زیاد است.

امام جمعه ریگان اضافه کرد: مهندسین و پژوهشگران بعض کارها را پیشنهاد دادند از جمله کشاورزان بایستی برای کاهش این آسیب، پوشش خرما در زمان ثمر دهی را خوب انجام دهند، بین نخیلات کاشت مرکبات در دستور کار قرار گیرد و یا دمای نخلستان را با آبیاری مرتب و منسجم پایین بیاورند تا میزان خشکیدگی کمتر شود.

حجت‌الاسلام رضازاده به پیگیری‌های صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و گفت: با مدیر و جهاد کشاورزی و نماینده مجلس در راستای پیشگیری از خشکیدگی، فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشی برای سال بعد صحبت شده که با کوشش فرماندار محترم این طرح آغاز شده است. همچنین این موضوع به عنوان مطالبه مردمی در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شده است تا مسئولین کشوری برای حل و رفع این مشکل پای کار باشند.

امام جمعه ریگان اظهار کرد: این مسئله به حدی مهم است که لازم است تا مجلس قانون جداگانه ای را برای مسئله خشکیدگی تصویب کنند یا اعتباری را لحاظ کنند تا برای رفع مشکل خشکیدگی نخیلات به کشاورزان کمک کنند.

وی افزود: با شرکت بیمه، فرماندار، کارشناسان کشاورزی و... به صورت جداگانه جلسات زیادی برگزار شده است تا بتوان در این راستا به دنبال راه حلی باشیم.

حجت الاسلام رضازاده تصریح کرد: شرکت بیمه‌ای که در شهرستان مستقر است به ازای هر درخت مبلغ ۲۰ هزار تومان را دریافت می‌کند اما این بیمه، بیمه حمایتی است و در صورتی که خشکیدگی ایجاد شود برای یک نخلستان بزرگ تنها مبلغی معادل ۳ تا ۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود که از این مبلغ ۲ میلیون تومان برای بیمه سال بعد در نظر گرفته می شود و مبلغ باقیمانده حتی پول مبلغ ریسمان نخل نیز نمی شود، لذا بایستی بیمه از حمایتی بودن به حالت خسارتی تبدیل شود زیرا اگر بیمه حمایتی باشد دوام نمی آورد و حتی برای سال‌های بعد نیز همین بیمه حمایتی هم کفایت نمی‌کند.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه کشاورزی در ریگان کرمان تک محصولی است و تنها در حوزه نخیلات فعال هستند، لذا همین خشکیدگی دسترنج یک سال کشاورز را به باد می‌دهد. باید در مجلس قانون جدیدی برای حمایت از کشاورزی و کشاورزان تصویب شود و بیمه به خسارتی بودن تغییر ماهیت دهد تا شرکت های بیمه بتوانند حامی و کمک دهنده کشاورزان باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha