یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / افتتاحیه دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین 1402

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری بر لزوم تمرکز بیشتر روی اهمیت و جایگاه غایی اربعین که همان رویکرد سیاسی داشتن به آن است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم الحیدری امشب در دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲ که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت:مقام معظم رهبری فرمودند که اگر ما عاشورایی باشیم زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) محقق می شود. عاشورایی بودن و ظهور و ارتباط این دو مساله یک امر مهم است. یعنی اگر ظهور محقق نشده است ما نیز عاشورایی نشده ایم.

وی افزود: انقلاب اسلامی و قیام حسینی حقیقی کربلای زمان که قیام امام راحل و پیروزی انقلاب بود بزرگترین مقدمه ظهور است. به تعبیر یکی از بزرگان آن که ما بعد انقلاب اسلامی غیر از ما قبل بود. این پدیده بزرگترین حادثه در تاریخ زمان ما حتی پس از غیبت کبری است. این حادثه اولین نظام اسلامی را شکل داد.

دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق گفت: جبهه دفاع مقدس که باکری ها و سلیمانی ها و حججی ها و شهید مغنیه ای ها و.. را ساخت به برکت این انقلاب بود که جبهه مقاومت را ساخت. این اربعین که یک حادثه و تجمع بزرگ جهانی است قطعا به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است که امروز می توانیم با این امنیت و آزادی برگزار می شود. این مساله به خاطر خون حشدالشعبی و شهدای شما و محور مقاومت است.

وی افزود: روز سقوط موصل داعش به سمت کربلا و سامرا حرکت کرد. کسانی که در صف اول و در خط مقدم شرکت کرد همین جوانان ما و حاج قاسم و ابومهدی و... بودند. کسانی که به جهاد مقاومت وشهادت معتقد بودند راه و خط اربعین را حفظ کردند. این مسیر با صحبت و موکب و عزاداری حفظ نمی شود بلکه با خون این شهدا حفظ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم الحیدری گفت: پیش از عصر عاشورا، همین تعبیر امام راحل که پیروزی خون بر شمشیر بود محقق شد ولی پس از شهادت امام حسین(ع) ما شاهد پیروزی دوم که پیروزی فریاد بر شمشیر است که حماسه حضرت زینب و حضرت سجاد است را شاهدیم. امام راحل فرمودند که حج بدون برائت حج نیست.

دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق بیان کرد: کثرت جمعیت چندان مهم نیست بلکه باید باید ارکان اربعین را ملاک قرار دهیم. امام از قرآن کریم استنباط کردند که حج بدون برائت حج نیست ولی باید بدانیم که رکن اربعین چیست؟در اربعین نباید هیئت سکولار و پذیرایی سکولار داشته باشیم. دو رکن مهم اربعین شامل تولی و تبری است. منظور ما تبری و تولی در تاریخ نیست. باید ببینیم که یزید زمان ما کیست؟

وی گفت: باید از تاریخ حرکت کنیم به سمت امروز و با دید تاریخی امروز را بشناسیم ولی نباید در تاریخ بدانیم. امروز هدف دشمن یعنی آمریکا و اسراییل و... قطعا سر نظام اسلامی و ولی فقیه است. در فتنه اخیر در ایران هویدا شد که آنها دنبال سر ولایت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم الحیدری افزود: نباید اربعین سکولار داشته باشیم. اربعین بدون ولایت و سیاست آن چیزی نیست که باید باشد. بکاء در دوران امام سجاد یک نوع مبارزه بود ولی در زمان امام جواد شرایط بگونه دیگر بود. در دوران صدام کسی جرات نمی کرد به اربعین بود. جهاد ما در آن روز حضور در اربعین بود که به نوعی جنگ در مقابل این ظلم بزرگ بود. در هر دوره یک رهبر در میان مسلمین حضور دارد.

وی اظهارکرد: امام حسین در مسیر کوفه بود و مسلم، بزرگترین آزمون کوفیان بود. کوفیان در این آزمون موفق نشدند. باید ببینیم که ما در آن زمان در کوفه بودیم چه می کردیم؟ اگر یک نفر غیر معصوم برای ما می آمد چه می کردیم؟ امتحان امروز ما گذشته نیست بلکه امتحان امروز ما امام خامنه ای است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الحیدری یادآورشد: پیش از ورود حضرت امام به کوفه، امام حسین (ع) بود. گام دوم ، امتحان حضرت مسلم بود که در این گام باختند. اربعین بدون ولایت اربعین حقیقی نیست. اربعین بدون مرگ بر آمریکا اربعین واقعی نیست. حضرت زینب فرمودند که مرگ بر یزید. اگر این اربعین با این شرایط باشد مقدمه ساز ظهور می شود ولی اگر اربعین در قیمه و غذای اربعین و پیاده روی خلاصه شود اربعین واقعی نیست.

وی گفت: حکم ولایی جهاد تبیین که ایشان آن را یک فریضه دانستند به مسایل مهمی می پردازد. چند نفر از ما راجع به پیشرفت جمهوری اسلامی بر اساس حکم ولایی حضرت آقا عمل کردیم یا فقط نقد کردیم؟ نقد پنهان و تلاش برای اصلاح بسیار مهم است ولی نباید با نقدهایی که باعث سوءاستفاده می شود نظام را تضعیف کنیم.

وی اظهارکرد: در یکی از شبکه های کشورهای عربی سه روز خبر فوری خود را به نقد یکی از علما نسبت به کشور را پخش می کرد. برخی هستند که اطلاعات ناقص دارند ولی برخی از همین مسایل هست که باعث سوءاستفاده دشمنان می شود. تحریم و فشار وجود دارد. در زمستان گذشته بسیاری از مردم آلمان می گفتند که یا بخاری یا شام؟

این فعال جبهه مقاومت یادآورشد: در زمان امام علی(ع) هم مشکلات اقتصادی بسیاری در میان مردم وجود داشت یعنی اگر ما در آن زمان هم بودیم بخاطر یک سری مشکلات دائما در حال غر زدن بودیم؟ امروز دنیا به شکلی رسیده است که مشکلات بسیاری در همه مناطق وجود دارد. ولی باید مشکلات را حل کرد نه با تضعیف نظام.

وی گفت: از مردم ایران یادگرفتیم چگونه در مقابل جریان ظلم بایستیم و چگونه اسلام اصیل را زنده کنیم. امام راحل به خاطر فداکاری و خون مردم ایران به این جایگاه سیاسی در جهان رسیدند. طبیعی است که در راه امام اسلام مشکلات داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha