شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه / آیت الله اعرافی با بیان اینکه تمدن غربی می‌گفت یا باید مصدق بود یا نواب صفوی، گفت: امام خمینی(ره) نشان دادند که انقلاب ضمن آنکه همه آن بر اساس اسلام است از تمام هویت ایران نیز دفاع می‌کند و لذا روحانیت در تاریخ مدافع ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در یادواره شهدای روحانی استان همدان با اشاره به اینکه همدان در طول تاریخ، بزرگان و عالمان بسیاری را به خود دیده است، اظهار داشت: جای جای تاریخ این منطقه پر از علم، دانش، ادب، فرهنگ و اخلاق است که به دنبال راه حق و حقیقت بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران پس از اسلام با آغوش باز و با فکر نورانی از اسلام استقبال کردند، گفت: مردم ایران در طول تاریخ چنین سرمایه‌های بزرگی داشته‌اند که امروز باید قدر آنها را بدانند و با سیره و زندگی آنها آشنا شوند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه گل سر سبد این بزرگان و شهدا، شهدای علم و دانش و شهدای روحانیت هستند، خاطرنشان کرد: چهار جهاد بزرگ را این شهدا عملیاتی کردند که از جمله آنها جهاد در راه خدا، جهاد علمی، اقتصادی، فرهنگ و تبیین است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ آیه درباره جهاد در قرآن آمده است، یادآور شد: جهاد در میدان مبارزه، جهاد تبیین و مجاهدت فرهنگی، جهاد با شیطان درون و در رأس آن جهاد علم آموزی الهی و نشر آن، چهار جهاد اصلی است که شهدای روحانی در مسیر آن قدم برداشتند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تئوری نظام اسلامی از درون حوزه و منابع اسلامی استخراج شده است، اظهار کرد: حوزه قم در سال‌های ۴۰ تا ۴۲ تئوری انقلاب را تولید کرد و نظریه تمدن نوین انقلاب اسلامی را پروراند و همه اینها به برکت وجود ملتی هوشمند و هوشیار است.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه حوزه علمیه قدردان این ملت است و خود را وام‌دار این ملت بزرگ می‌داند، گفت: مطمئن هستیم که این ملت بزرگ و انقلابی از تمام سختی‌های موجود عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز روحانیت سر افزار، بر عهد و میثاق الهی خود استوار است، یادآور شد: دشمن بداند حوزه و روحانیت مانند گذشته بر حرف‌های الهی ایستاده و هیچگاه از اصول خود کوتاه نخواهد آمد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: حوزه در کنار دانشگاه، سپاه و نیروهای مسلح و زنان و مردان غیور این کشور، راه انقلاب را با قدرت بسیار ادامه خواهد داد و این ملت آگاه بر سر پیمان‌های خود استوار است و از سنگرهای اسلامی و انقلابی عقب نخواهد کشید.

وی با تأکید بر اینکه امروز انقلاب اسلامی یک قطب نوین تمدنی را تولید کرده، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی این تمدن نوین را در اعماق فکر بشر ایجاد کرده و دشمنان و کوته فکران نمی‌توانند این شکوه و عظمت انقلاب اسلامی را درک کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور دو وظیفه اصلی را بر دوش روحانیت دانست، گفت: صیانت از انقلاب، حضور در عرصه انقلاب و نقش آفرینی در میدان‌های مختلف در کنار ملت اولین وظیفه حوزه و روحانیت است و رسالت بعدی آنها نیز آن است که رسالت انقلاب را باور کنند و معارف انقلاب را عمق ببخشند.

وی تصریح کرد: کار بزرگ امام(ره) در سال‌های غربت که تمدن غرب حاکم بود، نه ایثار، فداکاری و شجاعت بود که بالاتر از آن، حضرت امام(ره) تفسیری نو از اسلام را ارائه کرد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه در کنار رسالت تبلیغ خود، باید به عمق نظریه پردازی اسلام در همه عرصه‌ها بپردازد، یادآور شد: نظریه نوین حضرت امام(ره) با تئوری سیاسی اجتماعی جهان غرب برابری می‌کرد، نظریه‌ای که احیا تمدن نوین اسلامی بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور به تشریح برخی از عناصر در نظریه امام(ره) و انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: اولین عنصر در نظریه حضرت امام(ره) این بود که حوزه به عنوان پیشگام باید این راه را ادامه دهد.

وی با انتقاد از برخی افراد که به دنبال تطهیر دوران پهلوی هستند، یادآور شد: در حالی که بزرگان ما در زندان و تبعید عمرشان را سپری می‌کردند، شاهدیم که امروز عده‌ای با کمال پررویی آن لجن‌زار شاهنشاهی را یک گلستان نشان می‌دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه شکنجه‌های ساواک و از دست دادن خاک ایران گوشه‌ای از دستاوردهای شاه و عوامل آمریکا در ایران بود، خاطرنشان کرد: این جنایات از حافظه ملت ایران پاک نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امواج انقلاب اسلامی امروز همه دنیا را در بر گرفته و شاهد پیشرفت آن هستیم، اظهار کرد: این گفتمان و نظریه را حضرت امام(ره) پایه ریزی کردند و رهبر معظم انقلاب نیز آن را پروراندند.

آیت الله اعرافی با بیان در تاریخ نهضت‌های بسیاری چه در داخل کشور و چه در کشورهای دیگر رخ داد اما همه آنها پس از چند سال منکوب شدند به تاریخ پیوستند، یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران امروز بعد ۴ دهه بازهم طرفدار و حامی دارد چرا که بنیاد انقلاب، استوار است.

وی اولین ویژگی این تئوری را مقابله با دیدگاه منحرف غربی عنوان کرد و گفت: تمدن غرب بر این اصل تأکید داشت که یا آخرت و یا دنیا، به تعبیر دیگر بشر یا زیست دنیوی داشته باشد و یا در انزوا به مسائل دینی بپردازد، اما امام(ره) نشان دادند که اسلام می‌گوید دنیای آباد، همراه با آخرت جمع پذیر است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی انتخابات را در چارچوب ارزش‌های اسلامی مطرح کرد، یادآور شد: امسال دو انتخابات مهم در کشور داریم و پیام شهیدان این است که در انتخابات با راهبردهایی که امامین انقلاب مطرح کردند شرکت و انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه تمدن غربی می‌گفت یا باید مصدق بود یا نواب صفوی، اظهار کرد: امام خمینی(ره) نشان دادند که انقلاب ضمن آنکه همه آن بر اساس اسلام است، از تمام هویت ایران نیز دفاع می‌کند و لذا روحانیت در تاریخ مدافع ایران بوده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در سفر به عراق همه مردم این کشور قدردان ایران و حاج قاسم بودند، گفت: فرهنگ و زبان فارسی در کشورهای گوناگون امروز مورد توجه است و این از برکت انقلاب است.

وی با بیان اینکه مسئولان برای حل مشکلات مردم وظایف سنگینی دارند، یادآور شد: ضمن آن که از همه تلاش‌های صورت گرفته تقدیر می‌کنیم اما مطالباتی هم داریم و باید گره از مشکلات معیشتی مردم باز شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر اینکه حوزه خود طعم تلخ فقر را چشیده و امروز افتخار می‌کند که در کنار مردم حضور دارد و مطالبه حل مشکلات جامعه را دارد، اظهار کرد: جمع وحدت اسلامی و مذهب، دوگانه‌های غیر قابل جمعی بودند که در تئوری حضرت امام(ره) عکس آن نمایان شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه پیشرفت امواج انقلاب در گرو نقش آفرینی روحانیت و حوزه است، یادآور شد: حوزه باید بتواند در کنار نهادهای علمی و در عرصه تولید علم نقش آفرینی کند و با این علم جامعه را اداره کند.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • قاسم رضایی US ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    پیشنهاد: باتوجه به اینکه جواب نمی دهید پیشنهاد نمی دهم۹