شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اربعینی‌ها باید بدانند حضرت زینب (س) تمدن آینده جهان را در سخنرانی خود نزد یزید مطرح کرد، امام زین‌العابدین (ع) نیز همین کار را کرد، حضرت زینب (س) به یزید فرمود من کوچکی و پستی تو را به تو نشان می‌دهم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در دیدار جمعی از بانوان دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردمی مرتبط با اربعین گفت: این حرکت، همایش و همبستگی مردمی جهت خدمت به فرهنگ اباعبدالله الحسین (ع) و خدمت به مقاومت اسلامی از جمله چیزهایی است که باید به دست‌اندرکاران آن تبریک ویژه گفت.

وی ادامه داد: این پدیده ارزشمند و اقدام خوب و مبارک در استان ما به برکت فعالان استانی شروع شده است، این‌گونه حرکت‌ها مانند نهال‌هایی هستند که زمینه‌های خوبی دارند، شجره مبارکه هستند، خیلی زود رشد می‌کنند، ریشه در دین و فطرت آدمی دارند و زمینه‌های اجتماعی خوبی برای آن وجود دارد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نقش بانوان در تمدن‌سازی دینی خیلی جدی بوده است، شاید آن‌گونه که باید انعکاس آن را ندیده‌ایم، وگرنه همه می‌دانیم که کارهای حضرت آدم بدون حضرت حوا پیش نمی‌رفت، نقشی که مادر موسی (ع) در پیشبرد کارهای موسی (ع) داشت تماشایی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مادر موسی (ع) پایه‌گذاری یک تمدن را کرد، یک مادر حاضر است هر بلایی بر سرش بیاید اما فرزندش از او جدا نشود، در حالی که مادر موسی (ع) برای اینکه امر خدا را اطاعت کرده باشد فرزندش را درون جعبه‌ای گذاشت و به رود خروشان نیل سپرد و البته به دستان خدا سپرد و زمینه‌های نهضت موسایی و سرنگویی فرعون پدید آمد، این به معنای تمدن‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: نقشی که حضرت مریم (ع) در پیشبرد کارهای حضرت عیسی (ع) داشت تماشایی بود، از نظر گفتمان تمدنی سراغ هر یک از بانوان تمدن‌ساز برویم، یک دنیا معارف و انگیزه حضور انقلابی در جامعه را برای ما دارند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: نقشی که حضرت خدیجه (س) در حمایت اقتصادی، مالی، معنوی، اجتماعی و فرهنگ‌سازی در کنار پیامبر (ص) داشت حائز اهمیت است، این تمدن اسلامی چقدر مدیون زحمات به‌جا و به‌موقع حضرت خدیجه (س) است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: نقشی که حضرت زهرا (س) در معرفی دار و ندار همه انبیاء داشتند، بسیار حائز اهمیت است، این نقش از انبیاء به پیغمبر (ص) ما رسیده بود و پیغمبر ما هم آن را به امیرالمومنین (ع) داد، این همان نقش زنان است که این نقش توسط حضرت زهرا (س) بروز و ظهور کرد.

وی یادآور شد: علی‌الخصوص نقش حضرت زینب (س) بسیار پررنگ است، این‌ها تعارف نیست، بیان واقعیت است، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، پیروزی امام حسین (ع) کاملاً بستگی به نقش‌آفرینی تمدن‌سازانه امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب کبری (س) داشت که در بحرانی‌ترین شرایطی که برای اهل بیت (ع) پیش آمده بود، این‌گونه نقش‌آفرین و تأثیرگذار بودند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در انقلاب اسلامی نیز همین‌طور بود، ما از نزدیک شاهد نقش مادران و خواهران و حضور میدانی آن‌ها برای تظاهرات بودیم، مثل حالا که داریم راجع به اربعین صحبت می‌کنیم، اربعین جلد دوم انقلاب است، جلد نخست آن پیروزی انقلاب اسلامی بود، جلد دوم آن صدور انقلاب به بلاد دیگر است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: بحث محتوایی و گفتمانی‌- تمدنی اربعین هم مهم است، بارها در سال‌های گذشته قبل از اربعین یا پس از اربعین جلساتی برگزار شده است، البته قبل از آن جلسات معمولاً بیشتر است اما ای کاش پس از آن نیز جلساتی برگزار شود که موفقیت‌ها و نارسایی‌ها رصد شود، اهمیت این موضوع بالاست، این موضوع در رابطه با برگزاری مراسم نماز عید فطر و نماز روز عاشورا هم صدق می‌کند که پیش از آن جلساتی برگزار می‌شود اما بعد از آن جلسه برای پیگیری موفقیت‌ها و نارسایی‌ها برگزار نمی‌شود که سال‌های بعد نواقص تکرار نشود.

وی بیان کرد: وقتی از اربعین بر می‌گردیم حال و هوای مناسبی نیست که بتوان راجع به آن فضا صحبت کرد اما اگر می‌شد بعد از اربعین جلساتی برگزار کنیم و نقاط قوت و ضعف را رصد کنیم، می‌توانست موفقیت‌آفرین باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: در نهایت خدا به موسی (ع) گفت با این‌ها می‌خواهی چه کنی؟ گویا خدا هم از ما می‌پرسد شما از اربعین به دنبال چه هستید؟ ما باید کلاممان موسایی شود تا جواب خدایی بگیریم، موسی (ع) به خدا گفت من همه این مطالبات و درخواست‌ها را دارم تا یاد تو، نام تو، دین تو، مکتب و مرام تو عالم‌گیر شود، به محض اینکه این را گفت خدا فرمود تمام درخواست‌های تو اجابت شد.

وی تصریح کرد: ما هم بیاییم به خدا بگوییم می‌خواهیم یاد و نام تو عالم‌گیر شود، ما مسئول هستیم، وقتی یک خواهر و برادری به اربعین می‌رود و برمی‌گردد، باید بداند حضرت زینب (س) در شام و کوفه چه صحبتی کردند، حضرت امام زین‌العابدین (ع) در سخنرانی‌هایشان به‌دنبال چه بودند؟ از نطر فرهنگی و تمدنی دنبال چه بودند؟

امام جمعه قزوین یادآور شد: اربعینی‌ها باید بدانند حضرت زینب (س) تمدن آینده جهان را در سخنرانی خود نزد یزید مطرح کرد، امام زین‌العابدین (ع) نیز همین کار را کرد، حضرت زینب (س) به یزید فرمود من کوچکی و پستی تو را به تو نشان می‌دهم.

وی ادامه داد: در روزهای نخست که معاویه مرده بود و یزید بر تخت حکومت نشسته بود، وقتی در مدینه به امام حسین (ع) پیشنهاد بیعت دادند، امام (ع) فرمود هر کسی که از سنخ من است با هر کسی که از سنخ یزید است بیعت نمی‌کند.

وی عنوان کرد: حضرت زینب (س) وقتی در دربار یزید قرار گرفته بود همان حرف را تکرار کرد و گفت یزید تو خیلی پست‌تر از آن چیزی هستی که بخواهی خلیفه مسلمان‌ها باشی، حضرت با این جمله یزید را زیر پا گذاشت، حضرت فرمود یزید به خدا قسم تو نمی‌توانی نام و یاد ما را از مردم بگیری و کاری کنی مردم ما را فراموش کنند، امروز می‌توانیم مصداق و مفهوم این کلام حضرت زینب (س) را برجسته ببینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت زینب (س) فرمود یزید تو پست‌تر از آن چیزی هستی که بتوانی تمدنی که همه انبیاء پشت آن بوده‌اند را از بین ببری و همچنین وحی الهی را بمیرانی، این‌ها کار تو نیست، این‌ها به معنای محتوا، گفتمان و تمدن آینده در نگاه حضرت زینب (س) و امام زین‌العابدین (ع) و در نگاه دینی است، بنابراین باید به مباحث محتوایی و گفتمانی توجه کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: مباحث میدانی و اجرایی نیز حائز اهمیت هستند، معمولاً وقتی خانم‌ها به موکب‌ها می‌آیند، موکب‌ها توسط آقایان حاضر و آماده است، شما بیایید ببینید بیشتر از این‌ها نمی‌توانید در میدان حاضر باشید؟ یعنی پیدا کردن فرصت‌هایی که در عرصه خدمات بانوان جای آن خالی است را بیابید، این یکی از چیزهایی است که خیلی باید روی آن فکر کرد، هر چه فکر کنیم خدا درهای جدید را به روی ما باز خواهد کرد.

وی اظهار کرد: جابر بن عبدالله انصاری در اواخر عمرش نابینا شده بود، او آمد به یک آدمی به نام عوفی که اهل کوفه بود گفت بیا با هم به زیارت امام حسین (ع) در اربعین برویم، این‌ها اولین راهپیمایی دو نفره اربعینی را از کوفه تا کربلا داشتند، این حرکت بعدها ادامه پیدا کرد، سالیان سال مردم نمی‌توانستند آشکارا به زیارت بروند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این‌ها گذشت تا در دهه ۹۰ که حاج قاسم به مردم می‌گفت برای زیارت اربعین به کربلا بیایید، همه تعجب می‌کردند که در این شرایط ناامنی و ترور، سردار سلیمانی چطور مردم را دعوت به کربلا می‌کند؟ مگر میشد در این مسیر به‌صورت عمومی و خانوادگی قدم گذاشت؟ دیدیم که الحمدلله شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: مثل اولین باری که امام (ره) به مردم فرمود به خیابان‌ها بریزند و تظاهرات کنند، مردم به خیابان‌ها آمدند، حاج قاسم هم مانند امام (ره) رفتار کرد و فرمود مردم باید به میدان بیایند، اصلاً با آمدن مردم است که امنیت هم می‌آید، همین طور هم شد و امروز نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اربعین آغاز عملیات میدانی صدور انقلاب به بلاد دیگر است، فقط بحث ایران و عراق نیست، ایرانی‌هایی که به کشورهای خارجی رفته‌اند و از ماهیت و هویت اصلی خود فاصله گرفته‌اند، در اربعین خود را پیدا می‌کنند و با علاقه به این سفر می‌آیند، این آغاز ارزشمندی است.

وی اظهار کرد: هم‌چنین حضور اهل تسنن نیز در این راهپیمایی عظیم ارزشمند است، در خروجی‌های کشورمان، مسیرهای سنی‌نشین، موکب‌ها اکثراً با مدیریت اهل سنت است، این‌ها چقدر تماشایی است، یکی از دانشمندان اهل سنت مقاله‌ای نوشته بود و نقش اربعین را در ایجاد وحدت و انسجام دینی و اسلامی نوشته بود که بسیار اثرگذار بود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: رسول خدا (ص) فرمود من شهر علم هستم و علی درب ورود آن است، علی باب است، وقتی به امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و ائمه دیگر می‌رسیم هم می‌گوییم این عزیزان درهای ورود مردم به عرصه دین هستند، این‌ها اکنون به خوبی دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گویند «حب الحسین یجمعنا»، منظور از یجمعنا فقط شیعیان نیست، شامل همه اهل عالم می‌شود، در روایت داریم جگر اهل عالم از عزای اباعبدالله (ع) سوخته است، بنابراین از طریق امام حسین (ع) باید زمینه‌های صدور دین و زمینه ظهور منجی عالم فراهم شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در زیارت وارث می‌خوانیم «السلام علیک یا وارث آدم صفوة الله، السلام علیک یا نوح نبی‌الله، السلام علیک یا ابراهیم خلیل‌الله»، همین طور ادامه می‌دهیم تا به امام حسین (ع) می‌رسیم، این همان معنای خط و مسیر اربعین است که از آدم شروع شده و به امام زمان (عج) منتهی می‌شود، این خط تمدنی دینی است، هم باید خودمان حس کنیم و بفهمیم، و هم باید هر کاری می‌توانیم برای حرکت مردم داشته باشیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: مسئولان سرمایه‌های مردمی را جدی بگیرند، الحمدلله مردم ما این ظرفیت را دارند، یک زمانی خانواده‌های انقلابی انگشت‌شمار بودند، با این‌ها که انقلاب پیش نمی‌رفت، این‌ها آمدند کاری کردند که همه به خیابان ریختند، وقتی همه به خیابان آمدند انقلاب پیروز شد، اگر شما هم بتوانید این حرکت انقلابی را جدی بگیرید مردم به میدان می‌آیند، هر کجا مردم به میدان آمدند مشکلی باقی نماند، در جنگ تحمیلی، مبارزه با فتنه‌ها و پیروزی انقلاب مردم به میدان آمدند و با حضور مردم اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی عنوان کرد: دغدغه مشترک ما این است که حضور مردم را جدی بگیریم و این حضور را هوشمندانه و با هدف کنیم، هدف این نباشد که فقط چند خاطره در ذهن ما ثبت شود، ما وظیفه داریم این حرکت را همگانی کنیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: تحقق دو قطبی مستضعفان در مقابل مستکبرین را هیچ جا به اندازه اربعین نمی‌توانیم تماشا کنیم، چقدر در این ایام داد مستکبران در می‌آید، ما در دنیا هیچ حرکتی به بی‌نظیری حرکت اربعین نداریم، مستکبرین همه اخبار ریز و درشت را انعکاس می‌دهند اما خبر این راهپیمایی عظیم را انعکاس نمی‌دهند، تصاویر آن را در فضای رسانه‌های استکباری نمی‌بینیم، پس مشخص می‌شود نقطه خوبی برای مبارزه با مستکبران انتخاب شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) وقتی به کربلا می‌رفتند برخلاف هر حرکت مشابهی که یارگیری می‌کنند، امام (ع) نه تنها به دنبال یارگیری نبود، بلکه به یاران می‌فرمود بروید، حضرت وقتی که در مکه برای مردم سخنرانی کرد، برای کسانی که می‌خواهند با حضرت همراه شوند شرایط قائل شد، سپس فرمود هر کسی این شرایط را دارد با ما بیاید.

وی تأکید کرد: در اربعین هم ما باید به امام حسین (ع) التماس کنیم که لیاقت همکاری را به ما بدهد، قرار نیست همه ما به راهپیمایی اربعین برویم، یک نفر ممکن است در محله خودش وظیفه فعالیت پشت صحنه را داشته باشد، همان کاری که خانم‌ها در جنگ تحمیلی انجام می‌دادند، آن خانمی که برای جبهه نان می‌پخت، مگر خدمتش کمتر از آن کسی بود که در خط مقدم حاضر بود؟ بنابراین بحث مشارکت و لیاقت در همراهی با این حرکت ارزشمند حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: فضای عمومی، مدیریتی، مردمی، نهادهای مردمی، مسئولان دولتی و همه چیز برای این کار مهیاست، استاندار، شهردار، فرماندار و مدیران نهادها این دغدغه را به وفور دارند و این انسجام و اتحاد در استان ما در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار چشمگیر و جدی است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ما بسیار به آینده امیدواریم، ان‌شاءالله خدا به حرکت و حضور شما برکت بدهد، فرصت‌های موجود را پیدا کنید، این‌ها شجره طیبه هستند، شجره یعنی درختی که ریشه دارد و شاخ و برگش گسترش پیدا کرده است، شجره طیبه بدون اخلاص و رضای خدا نمی‌شود، برای رضای خدا با اخلاص، صداقت و دلسوزی کار را شروع کنید، ان‌شاءالله حضرت زینب (س) به فعالیت‌های شما عنایت و برکت خواهند داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha