دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست آیت الله اعرافی با مدیران حوزه علمیه همدان

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همه دستگاه‌های نظام باید پیوست مسجدی داشته باشند، گفت: باید مشخص شود که مجلس و تمام وزارت‌خانه‌ها چه خدمتی به مساجد انجام خواهند داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن تسلیت ایام اسارت آل الله، اظهار کرد: همچنین روز جهانی مسجد را نیز گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: حوزه به عنوان قلب تپنده معارف الهی، اسلامی و اهل بیت(ع) و کانون تربیت عالمان دین و تولید کننده محتواهای دینی از همه نهادها و دستگاه‌هایی که در نشر، توزیع، خدمات فرهنگی و تبیین معارف الهی تلاش کنند، استقبال کرده و وظیفه خود می‌داند نهایت هم‌کاری و هم‌فکری را با آن‌ها داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مسجد مهم‌ترین کانون تربیت اندیشه دینی است، مطرح کرد: تمام افرادی که در خدمت مسجد هستند از منظر حوزه جایگاه رفیعی دارند.

وی با بیان اینکه به عنوان حوزه وظیفه داریم فلسفه عبادت با محوریت مسجد را تولید، تبیین و روزآمد کنیم، عنوان کرد: معاونت تبلیغ با همکاری پژوهش در این عرصه باید فعال باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه فقه مسجد باید مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: احکام مرتبط با مسجد در فقه موجود است اما نیازمند تبیین و تحلیل جدید از فلسفه و فقه مسجد هستیم.

وی با بیان اینکه احکام مسجد منتشر در تمام ابواب فقه است، تصریح کرد: تنظیم این موارد به صورت جداگانه و ویژه مسجد موضوعی است که باید دنبال شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه این تولیدات در قالب طرح‌های مطالعاتی باید انجام شود، یادآور شد: این اتفاق می‌تواند پشتوانه اقداماتی باشد که در سطح کشور شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جامعه‌شناسی مسجد، اقتصاد مسجد، روان‌شناسی مسجد و مدیریت مسجد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، ابراز کرد: در این مطالعات جایگاه مساجد نیز مشخص‌تر خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تبیین و ترویج جایگاه مسجد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، ابراز کرد: این موضوع یک اقدام علمی، هنری و فنی است که باید انجام شود.

وی با بیان اینکه این نوع تولیدات یک ضرورتی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار داشت: با محتواهای روزآمد باید نقش مساجد را در جوامع و نسل جدید پررنگ و تبیین کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در حوزه مسجد، راهبری واحد نداریم، مطرح کرد: در این عرصه پیشنهاداتی تقدیم رهبری شده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه مشخصی برسیم.

وی با بیان اینکه نیازمند یک راهبری و نقشه عملیاتی ویژه در حوزه مساجد هستیم، عنوان کرد: باید با همکاری نهادهای مرتبط در حوزه مساجد به یک الگوی راهبری هماهنگ برسیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه محوریت مسجد با رهبری و ولایت است، خاطرنشان کرد: راهبری باید از سوی ایشان اعلام شود و در عرصه عملیاتی همکاری لازم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید نقش مردم در مساجد را پررنگ‌تر کنیم، تصریح کرد: مساجدی در سطح کشور وجود دارند که تمام مسجد توسط خود مردم اداره می‌شود و این موضوع باید به عنوان یک سیاست محور قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه مسجد کانون فکر و فرهنگ شعاع خود باید باشد، یادآور شد: در منطق اسلام مسجد کانون و محور است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های نظام باید پیوست مسجدی داشته باشند، ابراز کرد: باید مشخص شود که مجلس و تمام وزارت‌خانه‌ها چه خدمتی به مساجد انجام خواهند داد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه باید شبکه‌سازی خودجوش در عرصه مسجد به وجود بیاید، بیان کرد: در مباحثی مانند توسعه شهرها و طرح‌های نهضت ملی مسکن باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا پیش‌بینی‌های احداث مساجد انجام شود.

وی از ارتباط مسجد با هنرهای ارزشمند و قدسی یاد کرد و گفت: در رشته‌ها و دوره‌های مختلف نقش مساجد را دیده‌ایم که با برگزاری جلسات متعدد و منظم می‌توانیم به دستاوردهای مطلوبی در این عرصه برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه به دنبال اخوت میان مساجد هستیم، اظهار کرد: نگاه بین المللی در مساجد موجب رشد و توسعه مساجد و ائمه جماعات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا نشست‌های هم‌اندیشی نیز برگزار کرده‌ایم، مطرح کرد: طلبگی در مسجد تنها امام جماعت نیست، بلکه دایره فعالیت‌های طلبه در مساجد بسیار زیاد است.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه این فعالیت‌ها شامل اقدامات آموزشی، فرهنگی و ... می‌شود، عنوان کرد: اگر طلاب به این فعالیت‌ها در مساجد بپردازند قطعا بسیاری از مشکلات مساجد برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امامت مسجد کار یک طلبه نیست بلکه باید به صورت گروهی دنبال شود، خاطرنشان کرد: ۳ هزار مسجد داریم که در مجاورت مدارس است و امسال برای نخستین بار همکاری میان اوقات فراغت آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفت.

در ادامه نیز، حجت الاسلام حیدری رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به اینکه امسال کانون‌های مساجد ریاست اوقات فراغت استان را بر عهده داشتند، اظهار کرد: امسال با استفاده از ظرفیت‌های مختلف ۱۰ هزار نوجوان در مساجد استان قم حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه کادر ۱۹۰ مسجد را از نوجوانان تشکیل دادیم که موجب هویت‌سازی و نقش‌دهی به نوجوانان شد، مطرح کرد: این موضوع ۸ پیوست مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری دارد.

رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به اینکه این نهضت جنبش بسیار خوبی در سطح استان بود، عنوان کرد: دوهزار نوجوان در مساجد استان نقش دارند و دوره‌های کارورزی، آموزشی، تحصیلی و ... را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا هیأت اندیشه‌ورزی به منظور سیاست‌های کلان با استفاده از ظرفیت طلاب شکل گرفته است.

حجت الاسلام حیدری با تاکید بر لزوم نقش دادن به طلاب فعال طرح امین در مساجد، خاطرنشان کرد: ۳۲۰ طلبه بیرون از مسجد را در محلات نقش دادیم که ۲۰۰ نفرشان طلاب امین هستند.

وی در پایان تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فرصت مناسبی برای جذب و کشف استعدادها و نوجوانان هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha