شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به کارکردهای تبلیغی و اجتماعی مساجد گفت: مسجد تمدن ساز است و برای احیای تمدن نوین اسلامی باید مساجد تراز اسلامی را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری، امروز در دیدار رئیس و اعضای ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام و تقدیر از فعالیت ها و رویکردهای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، به اهمیت و جایگاه مسجد در عصر جدید اشاره کرد و اظهار داشت: در قرآن کریم حدود ۲۸ مورد از آیات الهی نسبت به مسجد و جایگاه آن پرداخته شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، به شرایط و ویژگی های کسانی که مسجد می سازند و در راستای عمران و آبادانی مسجد تلاش می کنند، اشاره کرد و گفت: در این مسیر ایمان به مبداء و ایمان به مقصد بسیار مهم بوده، در کنار توجه به بعد رفتاری، باید «لَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» بوده، در فرایند عمل به وظایف به عسی الله برسیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در بیان اهل بیت علیهم السلام بنای مسجد منحصر در ساخت و ساز بنا نیست و به تقویت بنیه های فرهنگی و معرفتی نیز اطلاق می گردد، خاطرنشان ساخت: در اندیشه الهی یکی از فلسفه‌های جهاد، حفظ پایگاه های اعتقادی از جمله مسجد است.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به روایتی از مولی الموحدین علی علیه السلام، مسجد الحرام، مسجد النبی، بیت المقدس و مسجد کوفه را از ابنیه های بهشتی بر روی زمین دانست و اظهار داشت: روز جهانی مسجد به مناسبت سالروز به آتش کشاندن مسجد الاقصی توسط یهودیان، که خشم عمومی امت اسلام را در پی داشت، بسیاری از توطئه های شوم صهیونیست ها را در هم کوبید.

وی در ادامه به ویژگی های مسجد تراز اسلامی اشاره کرد و گفت: نوع معماری، نظافت و پاکی، گستره ورود و خروج افراد به مسجد، خدمتگذاران در مسجد اعم از امام جماعت هیئت امنا و خادم مسجد و متخلق بودن ایشان به اخلاق اسلامی و حتی برنامه هایی که در مسجد عملیاتی می شود نیز از ویژکی های مسجد تراز است.

آیت الله حسینی بوشهری در بیان کارکرد عبادی مسجد، مساجد را محل تجلی اوج تواضع و فروتنی انسان در برابر ذات اقدس الهی دانست و یادآور شد: هر یک از مراکز بدلی که به عنوان سکان داری بخشی از کارکردهای مسجد تراز تأسیس شده و آن را در دست گرفته اند، نه تنها نمی توانند موفقیت چندانی کسب نمایند؛ بلکه ممکن است رویکرد آنها به فعالیت‌های ضد فرهنگ دینی نیز منجر شوند.

وی با اشاره به ظرفیت های عظیم مسجد در یاد دادن و یادگرفتن و ایجاد آمادگی ذهن برای رشد و تعالی آموزشی تصریح نمود و یادآور شد: مسجد بهترین مکان برای برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری است؛ غفلت ما از تقویت کار فرهنگی در مسجد، مشکلاتی را برای فرهنگ دینی کشور ایجاد نموده است. رویکرد جدیدی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده، منحصر در تغییر واژگان نشود و متناسب با اقتضائات زمان و زمانه رویکردهای هدفمندی را برای تقویت بعد دینی و معرفتی جامعه عملیاتی کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کارکردهای تبلیغی و اجتماعی مساجد را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: نباید از کارکرد سیاسی مسجد به عنوان مرکز تشکیل حکومت اسلامی در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و ترسیم سیاست های جامعه اسلامی غافل شویم. مسجد تمدن ساز است، برای احیای تمدن نوین اسلامی باید مساجد تراز اسلامی را احیا نماییم.

وی رسیدگی به مستمندان، تقویت کنشگری های اجتماعی، مبارزه با فساد و حرکت به سمت عدالت را تنها بخشی از کارکردهای اجتماعی مساجد دانست و ابراز داشت: مسجد از کارکرد رسانه ای برخوردار بوده، باید صحیح ترین و سریع ترین و دقیق ترین خبر را از مسجد که امام جماعتی عادل دارد، کسب نمود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، ضمن اشاره به محیط آرام بخش مساجد، با بیان این که اگر کانون فرهنگی و هنری مساجد بتواند از این ظرفیت ها خوب استفاده نماید، شاهد حضور سیل عظیمی از نوجوانان در مساجد خواهیم بود، خاطرنشان ساخت: حضور و نقش آفرینی فعال مهد کودک و پیش دبستانی ها از بستر مسجد تراز اسلامی ضرورتی است که باید بدان توجه نمود؛ ارتباط بین مسجد با مهد کودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی باید تقویت گردد.

وی کانون فرهنگی و هنری مساجد را موتور محرک مساجد دانست و ابراز داشت: حضور نیروهای جوان، فعال، زمان شناس، خلاق، طراح و برنامه ریز قطعا در ترسیم مسجد تراز اسلامی بسیار مهم خواهد بود. ایجاد هم افزایی ها در مدیرت امور مساجد و بازتعریف مامویت های غیرتداخلی و هدفمند برای مراکز متولی امور مساجد قطعا آثار ارزشمندی خواهد داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که از بستر تقویت فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد، نباید هیچ مسجدی بدون امام جماعت، بدون اقامه نماز جماعت باشد، خاطرنشان ساخت: با تجلی مسجد محله محور، مساجد باید محیط پیرامونی و شعاع اطراف خود را پوشش داده، کارویژه‌های مسجد تراز را از این بستر عملیاتی نماید.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت تقویت ارتباطات عمیق مساجد با مدارس آموزش و پرورش تصریح نمود و یادآور شد: مساجد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده، مهمترین اصل احصا نیازها و کارهای بر زمین مانده است؛ وقتی متوجه عیب‌ها شویم، قطعا در برداشتن قدم‌ها استوارتر خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha