شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
غلامی رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه قم

حوزه/ رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه قم گفت: کاستی مدل‌های تربیت محور با لحاظ اقتضائات جنسیتی دختران نوجوان در طرح نیلوفرانه به دنبال عاملیت طلاب خواهر در حل مسئله عفاف و حجاب با رویکرد تربیت محور هستیم.

حجت الاسلام علی غلامی، رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از برگزاری موفق بخش ارزیابی مدل‌های تربیتی موجود در بستر اردوهای فرهنگی ـ تفریحی در طرح نیلوفرانه با بازخوردگیری از شش الگوی اردویی ـ تربیتی از میان ‌ده‌ها ایده خلاقانه رسیده به کمیت علمی طرح با حضور دانش آموزان دختر متوسطه اول در قم خبر داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در حاشیه آخرین روز از اردوی فرهنگی ـ تربیتی نیلوفرانه ۲ افزود: ایده و طرح نیلوفرانه به ابتکار مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه قم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معاونت فرهنگی ـ تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری، معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعةالزهرا(س)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی حضرت آمنه(س)، مؤسسه زنان منتظر منجی موعود و سازمان دانش‌آموزی به منظور تربیت کنشگران عرصه عفاف و حجاب از میان طلاب خواهر سطوح عالی و با جامعه هدف نوجوانان دختر مقطع اول متوسطه پس از طی فرایند گزینش مربیان که از سوی مؤسسه آموزش عالی حضرت آمنه(س) و در قالب مصاحبه‌های نظری و عملی صورت پذیرفت، ۱۵۰ نفر از طلاب خواهر سطوح عالی از میان ۱۵۰۰ نفر از متقاضیان جهت مرحله استانی طرح انتخاب شدند، در مرحله بعدی و به منظور ایجاد صمیمیت میان مربیان و متربیان، با توجه به کاستی‌های موجود در دسترسی به مدل‌های برگزاری اردوهای متناسب با اقتضائات دختران نوجوان، مقرر گردید در یک فراخوان ملی ایده‌های اردویی تربیتی را توسط کارشناسان و صاحب نظران این عرصه جمع آوری کنیم که طی این فرایند موفق به دریافت قریب ۲۰ طرح خلاقانه اردویی شده‌ایم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: با توجه به برهه حساس کنونی و توجه به ویژگی‌های حساس دوره نوجوانی، تربیت مربیان کنشگر عفاف و مسئولیت‌مندی طلاب خواهر و عاملیت آنان در حل مسئله حجاب، از جمله مواردی است که می‌تواند به ارتقای موقعیت حوزه‌های علمیه در مواجهه با مسائل اجتماعی و حل آنها یاری رساند. طرح نیلوفرانه در واقع طرح گزینش، جذب و مهارت افزاییِ مربیِ کنشگر عفاف در عرصه دانش‌آموزی است که تاکنون مرحله ارائه آموزش‌های مقدماتی به مربیان و بازخوردگیری و ارزیابی ۶ مدل منتخب در دو دوره اردوهای ۴ روزه با حضور دانش‌آموزان نواحی مختلف قم برگزار شده است.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: با شکل گرفتن نوع کار و بستر لازم ابتدا شورای سیاست‌گذاری طرح در مرکز مدیریت خواهران شکل گرفت و سپس کمیته علمی با حضور متخصصین و کنشگران حوزه تعلیم و تربیت اسلامی راه‌اندازی شد و در ادامه دبیرخانه این طرح در مؤسسه آموزش عالی معصومیه برپا گردید.

با آغاز فرایند جذب طلاب خواهر سطوح عالی به عنوان مربیان این طرح، در اولین فراخوان ۱۵۰۰ مربی در گستره ملی ثبت‌نام کردند که پس از مصاحبه علمی و عملی ۱۵۰ مربی در قالب برش استانی انتخاب و دعوت به مشارکت در برگزاری اردو شدند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم ادامه داد: از تعداد طرح‌های دریافت شده شش مدل اردویی ـ تربیتی نهایی شد که در دو اردوی چهار روزه در مجموع توسط ۱۵۰ مربی و قریب به ۳۰۰ دانش‌آموز به اجرا گذاشته شد، مدل‌های ارائه شده دارای رویکردهای فکری ـ بینشی و هیجانی ـ جنبشی بودند. در اردوی نخست ۷۰ مربی فراخوانده شده بودند که از این تعداد ۴۰ مربی نقش مشاهده‌گر را داشتند و ۳۰ مربی فعال و نقش راهبری را برای دانش‌آموزان که در گروه‌های ده نفره بودند را ایفا می‌کردند.

وی بیان کرد: ایجاد محبت و الفت، جمع یافتگی، تقویت کار تیمی، تغییر احساس نسبت به طلاب ارائه سبک زندگی اسلامی از جمله ویژگی‌های این طرح ابتکاری است که بحمدالله اگر چه ساعت روزهای اول با برخی مقاومت‌ها برای در اختیار گذاشتن موبایل و یا اجتناب از مسئولیت‌پذیری‌ها مواجه بودیم اما در ساعات و روزهای پایانی شوق و هیجان درونی دانش‌آموزان را نسبت به تغییر سبک زندگی و الگوی رفتاری خویش و رها شدن از سیطره فضای مجازی شاهد بوده‌ایم.

استاد دانشگاه با اشاره به استمرار و تداوم برنامه‌های این طرح پس از اتمام دوره تصریح کرد: از آنجا که جامعه امروز ما و نسل جوان ما از نبود پیوست‌های فرهنگی ـ تربیتی برای استدام ارتباط طلاب با نوجوانان رنج می‌برند، با برنامه‌ریزی که صورت گرفته است، پس از اتمام دوره مقرر شده است معاونت فرهنگی تبلیغی جامعة‌الزهرا(س) الگویی برای استمرار ارتباط طلاب با نوجوانان دختر طراحی نماید. در همین راستا به عنوان پاتوقی فرهنگی به ارائه خدمات فرهنگی، علمی و روان‌شناختی در قالب بخش‌هایی همچون: کافه کتاب، کافه رمان، ورزشگاه، مزون پوشاک عفیفانه، مرکز مشاوره سلامت و ارائه خدمات روان‌شناختی، کافه سئوال (پاسخ به شبهات و...) تا دانش‌آموزان هر هفته در قالب گروه‌های ده نفره زیر نظر مربیان خود دور هم جمع شوند و مسائل مختلف را با حضور مربی و کارشناس با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

حجت‌الاسلام غلامی گفت: حضور مشاوران در موضوعات مختلف مهارتی، اخلاقی و تربیتی، اعتقادی در این پاتوق هفتگی به نظر می‌تواند بخشی از خلاء‌های موجود دانش‌آموزان قمی را مرتفع سازد. به نظر می‌رسد این میزان از ارتباط میان طلاب و نوجوانان در بستری فرهنگی ـ تربیتی و در داخل حوزه‌های علمیه می‌تواند الگویی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی ـ فرهنگی حوزه‌های علمیه در مواجهه با معضله‌های فرهنگی ـ اجتماعی را در اختیار سایر حوزه‌های شهرستانی قرار دهد.

مدیر گروه زن و خانواده کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به شش طرح انتخابی اشاره کرد و افزود: یکی از خلاءها و چالش‌هایی که طرح‌ها و الگوهای تربیتی در کشور ما وجود دارد، نبود و عدم رعایت اقتضائات جنسیتی است، چرا که الگوهایی مرسوم و ارائه شده مردانه است و طراحان مدل‌ها از میان بانوان کمترند و در بخش عمده‌ای از این طرح‌ها نگاه مردانه حاکم است، در الگوهای برگزیده این نگاه با عاملیت زنان و رعایت اقتضائات جنسیتی طراحی شده است و حتی شاهد اقتضائات بومی و منطقه‌ای هستیم و امید داریم با اجرای کامل این شش طرح و نظرسنجی و ارزیابی مربیان و مشاوران حاضر در طرح، طرح و الگوی ممتاز که بومی‌سازی هم شده است را با تقویت ضعف طرح‌های شش‌گانه و افزودن کاستی‌هایی که شاید وجود داشت را در اوایل شهریورماه، با حضور دانش‌آموزان عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه طرح‌ها و برنامه‌های تربیتی در کشور رویداد محور است، یک روز برگزار می‌شوند و تمام می‌گردند و کمتر به استمرار ارتباط و پیوست‌های فرهنگی ـ تربیتی توجه می‌شود، اما طرح تربیتی نیلوفرانه در کنار طرح پاتوق هم استمرار خود را از دست نمی‌دهد و هم با رعایت اقتضائات جنسیتی علاوه بر وجود حلقه‌های شادی، حلقه‌های معرفتی و تربیتی نیز با هدف ارتقای سطح معرفتی، اخلاقی و تربیتی همچنین سطح بینش و آگاهی بخشی به خوبی توسط مربیان حاضر در پاتوق پیاده‌سازی می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: در این طرح مهارت محور، طلاب خواهر با کنشگری صحیح به تربیت دانش‌آموزان دختر می‌پردازند. طرح نیلوفرانه بستری است تا خواهران طلبه با کسب مهارت‌های لازم به عنوان مربی کنشگر عفاف جذب می‌شوند و با توجه به حساسیت نحوه برخورد و کنشگری صحیح عفاف و حجاب در عرصه دانش‌آموزی امکان نقش‌آفرینی می‌یابند بطوریکه در این طرح شاهد برپایی روضه خانگی، جشنواره غذا، میوه‌آرایی، خلاقیت‌های فردی، نقاشی‌های ذهنی در قالب گروه هستیم.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه قم بیان کرد: خدا را شاکریم که توانسته‌ایم با برخورداری از هیئتی اندیشه‌ورز و نخبگانی طرح نیلوفرانه را در دو مرحله با استقبال پرشور دانش‌آموزان به عنوان مخاطب اصلی طرح برگزار کنیم و امید است با حمایت دستگاه‌های ذیربط به ویژه دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، الگوی ممتاز طرح نیلوفرانه را در سراسر کشور به صورت مدوّن پیاده‌سازی کنیم، چرا که با آگاهی بخشی می‌توانیم در مقابل دسیسه و خدعه دشمنان که نسل جوان جامعه به ویژه دختران و زنان جامعه اسلامی را هدف گرفته‌اند، مواجهه نماییم.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha