یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
گواهی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین گواهی گفت: راهپیمایی اربعین در حقیقت دارد این را بازگو می کند که ان شاءالله می تواند زمینه ساز و آمادگی برای آن حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی، رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با اشاره به حماسه بزرگ اربعین حسینی اظهار داشت: اربعین یکی از نماد های بزرگ اسلامی است. مقام معظم رهبری سال ۵۲ در مشهد درباره اربعین می فرمایند «شیعه یک جمع متفرّقی بود؛ یک جامعه‌ای بود که در یک جا و در یک مکان زندگی نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانه‌های تسبیح، یک رشته و یک نخ، همه‌ی اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشته‌ی اطاعت و فرمان‌بَری از مرکزیّت تشیّع، از رهبری عالی تشیّع یعنی امام؛ همه‌ی این رشته‌ها به آنجا متّصل میشد؛ قلبی بود که به همه‌ی اعضا فرمان میداد و به این ترتیب تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانی که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمان‌بَری آنها به‌حساب، فریاد زدنشان از روی دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را میدیدند، امّا یک کنگره‌ی جهانی لازم بود برای شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهم‌السّلام). این کنگره‌ی جهانی را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است، چون روح شیعه روح کربلائی است، روح عاشورائی است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است».

وی افزود: پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۵۲ برای حرکت عجیب مردم در امروز را ما شاهد هستیم و این بیانگر این است که واقعا اربعین در وجود همه مسلمانان عالم چه شیعه چه سنی رخنه کرده است، حتی ادیان توحیدی دیگر را هم می ‌بینیم که نسبت به اربعین و این حرکت نمادین و بزرگ اسلامی و انقلابی که مردم در این روزها در عراق انجام می دهند، واکنش هایی را دارند و مخصوصا در سالهای اخیر بیانگر همان موضوع مهمی است که مقام معظم رهبری این پیش بینی ها را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اربعین دیگر بحث یک راهپیمایی صرف نیست که جمعیت میلیونی از کشور های مختلف در یک نقطه اجتماع کنند برای اینکه بخواهند سوگواری یا عزاداری کنند، در واقع هرکس در داخل کشور خودش عزاداری می کند و ما امسال نیز شاهد بزرگ‌ترین دسته جات عزاداری و سینه زنی ها در داخل کشور بودیم و هر ساله هم شاهدیم، اما این حضور مردم در راهپیمایی اربعین عراق خیلی حضور معناداری است و آنچه که از آیات و روایات بر می آید این است که واقعا برای تشکیل یک حکومت جهانی اسلامی که همه ما منتظر آن هستیم وجود نازنین حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنافداه) قیام کنند، این علائم را آدم امروز در این صحنه اربعین و راهپیمایی اربعین کاملا می بیند. یعنی مردم بی اختیار به این سمت حرکت می کنند که درصد زیادی از آنان جوانان هستند. امروز ما می بینیم نوع کسانی که حضور یافته در صحنه اربعین و راهپیمایی اربعین از جوانان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی اظهار کرد: جوانانی که در اربعین حسینی حضور پیدا کرده اند، درونشان مالامال از محبت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت است و انگار در انتظاری به سر می‌برند که منتظرند یک واقعه عظیمی رخ بدهد؛ راهپیمایی اربعین در حقیقت دارد این را بازگو می کند که ان شاءالله می تواند زمینه سازی و آمادگی برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) باشد.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دنیا چنین اجتماعی را تا امروز به خودش ندیده است، یعنی استکبار جهانی و آن هایی که نقشه های شومی برای مسلمان ها کشیده بودند، اعم از صهیونیست ها، آمریکایی ها، غربی ها با این حضور عظیم مردم مواجه اند که از بذل مال و جان و سلامتی خودشان خرج می کنند. این حضور چشم دنیا را به خودش جلب کرده است.

وی افزود: افرادی که در اینجا حضور پیدا می کنند همگی آنان معنادار حضور پیدا می کنند یعنی می خواهند پیامی را به جهانیان برسانند و آن پیام، پیام وحدت، یکی بودن و یک رنگ شدن با اهل بیت (ع) است. در روایات داریم که یکی از کارهایی که شیعیان باید داشته باشند یک رنگ شدن با اهل بیت(ع) است؛ این یک رنگی با اهل بیت را آدم در اربعین کاملا شاهد است و مشاهده می کند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی گفت: باید توجه داشته باشیم که این حضور علاوه بر اینکه وحدت را برای جامعه اسلامی به همراه دارد، ترس عجیبی را در دشمنان‌ به وجود آورده است و این تقریبا یک بخشی از مردم مسلمان هستند که در راهپیمایی اربعین می توانند خود را به این صحنه برسانند. در یک جمله بخواهم خلاصه کنم این مغناطیس عظیمی که از سیدالشهدا (علیه السلام) در بحث اربعین داریم پیام های متعددی را با خودش دارد که زوایای این در سال های آتی خودش را نشان می دهد، حقیقتا نوعی بیمه کردن مردم است که می‌خواهند به نحوی خودشان را هم از نظر دینی و هم مادی بیمه کنند.

وی افزود: در اربعین قریب به بیست میلیون نفر حضور پیدا می کنند و مردم عراق همه امکانات مادی و معنوی خودشان را در اختیار زائرین قرار می دهند، خودشان به پشت بام ها می روند و خانه هایشان را در اختیار مردم و زائرین قرار می دهند. این اتفاق، اتفاق ساده و سطحی نیست، اصلا اگر احساسات هم باشد یک سال ممکن است احساسی باشد نه اینکه سال‌های طولانی؛ این شور و هیجان مردمی هر سال بیشتر شده و مردم عراق واقعا ارادتمندانه، عاشقانه از جان و مالشان مایه می گذارند.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شاید به صورت گسترده هیچکس نمی تواند بگوید یک گروهی دارد این را هدایت می‌کنند یا یک حزبی یا گروهی یا مردمی دارند هدایت می‌کنند این هدایت، هدایتی خدایی است. این هدایتی است که به تعبیر پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»؛ این حرارت و عطش و تشنگی مردم نسبت به امام حسین(ع) روز به روز بیشتر می شود؛ اربعین به نظرم خلاصه ای است از احساسات پاک مردم عراق، ایران و کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی که به نحوی خودشان را می خواهند به اربعین برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی گفت: امروز برخی می خواهند سوءاستفاده هایی کنند و در گوشه و کنار پیام ها و سیگنال هایی را به دشمن می دهند که چرا این همه برای اربعین هزینه می کنید، باید گفت هزینه هایی که می شود از خود مردم است و مردم موکب هایی را راه اندازی کرده و اربعین را اداره می کنند.

وی افزود: امروز مردم خیلی مراقب و مواظب باشند که بعضی ها می‌خواهند این آتش و شعله های حرارت حسینی را خاموش کنند ولی غافل از آنکه هرگز این چراغ خاموش شدنی نیست و روز به روز حرارتش بیشتر خواهد شد و نباید کسانی که در داخل و یا در بعضی از تریبون هایی که‌ در اختیار دارند با سخنان خود به دشمنان کمک کنند. هزینه های اربعین از سوی خود مردم است و در پایان از دولت مردان و از دولت خدمتگزار هم تشکر می‌کنیم که زیرساخت های خوبی را در مرزها فراهم کرده تا مردم با سهولت بهتری بتوانند حضور پیدا کنند.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha