شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حوزه علمیه خواهران خوی

حوزه/ فاضلی گفت: اربعین به یک حرکت جهانی تبدیل شده است و امروز نه تنها در عراق و کربلا بلکه در همه دنیا این گردهمایی به یک حرکت و قیام آزادگان علیه استکبار تبدیل شده و به همین دلیل است که دشمنان به سانسور آن در رسانه های خود می پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه فرحناز فاضل امروز در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام که در مدرسه علمیه الزهرا سلام علیها خوی برگزار شد به فلسفه اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله اربعین و چلّه در قرآن کریم بیان شده است و خداوند در آیه۱۴۲ سوره اعراف می فرماید: ما با موسی، سی شب در کوه طور برای نزول تورات و آیات الهی وعده گذاشتیم و آن را با افزودن ده شب کامل کردیم، پس میعاد پروردگارش چهل شب کامل شد.

وی افزود: ممکن است این سوال به ذهن برسد که چرا وعده چهل شب یکجا بیان نشده و نخست می فرماید؛ سی شب و سپس ده شب برای تکمیل وعده بر آن می افزاید. امام باقر علیه السلام می فرماید فلسفه ی این کار آزمایش بنی اسرائیل بود. در اربعین و عدد چهل اسراری نهفته است و این عدد در فرهنگ ادیان و در روایات اسلامی جایگاه خاصی دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: زمان حضرت نوح علیه السلام برای عذاب کفار چهل روز باران بارید؛ پیامبر(ص) چهل روز از خدیجه(س) جدا شد و معتکف شد تا غذای آسمان نازل شد و مقدمه ی تولد حضرت زهرا سلام الله علیها فراهم گردید. پیاده روی اربعین و زیارت حرم امام حسین علیه السلام ریشه تاریخی و روایی دارد زیرا عطیه عوفی، جابربن عبدالله انصاری، امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها در اولین اربعین سیدالشهداء وارد کربلا شدند و امام حسین علیه السلام را زیارت کرده و عزاداری کردند و از آن زمان فلسفه اربعین حسینی و پیاده روی اربعین آغاز شده است .

وی بیان ادامه داد: دومین دلیل راهپیمایی اربعین روایتی از امام صادق علیه السلام است که حضرت شیعیان را به زیارت امام حسین و پیاده روی اربعین دستور فرمودند و در روایتی نیز بیان شده است که زمین و آسمان و خورشید و ملائکه چهل روز برحسین علیه السلام گریه کردند.

فاضلی ادامه داد: زیارت اربعین یکی از زیاراتی است که در احادیث بسیار بر آن تأکید شده و یکی از آثار آن، نمایش حضور و اعلام آمادگی برای تبلیغ دین محمدی و احیای شعائر اسلامی است و بی شک نتیجه این ابراز مودّت و همبستگی با امام حسین علیه السلام زمینه ساز فرهنگ انتظار است.

وی در پایان با بیان این که مردم آزاده جهان اسلام با شرکت در پیاده روی به سمت حرم امام حسین علیه السلام اتحاد، وحدت و پایبندی‌شان به دین را به نمایش می گذارند، افزود: اربعین به یک حرکت جهانی تبدیل شده است و امروز نه تنها در عراق و کربلا بلکه در همه دنیا این گردهمایی به یک حرکت و قیام آزادگان علیه استکبار تبدیل شده و به همین دلیل است که دشمنان به سانسور آن در رسانه های خود می پردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha