یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: بینی و بین الله قرآن را به پا داشته اید؟؛ در قیامت باید پاسخگوی این سؤال باشیم که چه قدر در اقامه قرآن نقش داشته‌ایم؟.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مفسر قرآن کریم در دیدار با مدیر حوزه علمیه خوزستان اظهار داشت: بنده به حوزه علمیه وارد شدم تا با قرآن و علوم قرآنی آشنا شوم ولی بعد از مدتی متوجه شدم که قرآن در حوزه ی علمیه مهجور است، از این رو تصمیم گرفتم بحث تفسیر قرآن را به طور جدی دنبال کرده و کلاس های تفسیر قرآن برگزار کنم.

وی افزود: قرآن در بردانده ی همه ی علوم است و باید آن را با دقت خواند و در آن تدبر کرد، چرا که از ساده ترین داستان های قرآنی می توان درس های زیادی فرا گرفت. به عنوان مثال در آیه ۷۴ سوره انعام «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبِیهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً..» حضرت ابراهیم از عمویش می پرسد که آیا بت ها را به خدائی گرفته ای؟ ممکن است کسی بگوید خب که چه و این آیه چه فایده و ثمره ی علمی به ما اضافه می کند؟ بنده از همین آیه جزئی و خانوادگی پنج اصل را توانستم استخراج کنم و حتما اگر دیگران نیز در مورد این آیه تفکر و تدبر کنند می توانند اصل های دیگری را نیز استخراج کنند.

مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: اولین اصل موجود در آیه این است که خویشاوندی مانع اصلاح، ارشاد و نهی از منکر نیست. دوم اینکه در اصلاح و ارشاد آمار شرط نیست، ابراهیم یک نفر بود ولی در مقابل عمو و قومش اعتراض کرد. سومین اصل این است که در اصلاح و ارشاد باید از اقربین و نزدیکان شروع کرد. چهارم اینکه در اصلاح و ارشاد باید از منکرات اصلی شروع کرد و پنجم اینکه در اصلاحش و ارشاد باید از وجدان طرف کمک گرفت و کاری کرد شخص به وجدان خود برگردد و به فکر فرو برود تا متوجه ی اشتباه خود بشود.

وی افزود: دین اسلام به ما دستور اقامه ی قرآن داده است، بنده از روحانیون و افراد متدین می پرسم آیا بینی و بین الله شما قرآن را به پا داشته اید؟ چقدر در اقامه قرآن نقش داشته اید؟ در قیامت باید پاسخگوی این مطلب باشیم.

استاد قرائتی ادامه داد: در جلسه ای که با هماهنگی مقام معظم رهبری برای بیان مطالب خود در درس خارج ایشان رفته بودم قرار بود طبق سفارش دفتر مطالب خود را در پنج دقیقه خلاصه کنم وقتی این موضوع را به اطلاع رهبری رساندم ایشان گفتند خیر پنج دقیقه کافی نیست و باید کلیه ی مطالبی که به بنده در خصوص مهجوریت قرآن و علوم قرآنی گفته اید را به اطلاع حاضرین برسانید و کل چهل دقیقه زمان درس خارج بنده متعلق به شماست.

وی خطاب به مدیر حوزه علمیه خوزستان خاطر نشان کرد: همه مدیران حوزه و شمایی که مدیر حوزه خوزستان هستید باید در راستای ترویج علوم قرآن، تدبر و تفسیر قرآن هرچه میتوانید تلاش کرده و کلاسها و کرسی های تفسیری با رویکرد انتقال به همه ی اقشار جامعه و عموم مردم را رواج دهید.

وی با اشاره به آیه ۳۰ سوره فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، خاطرنشان کرد: پیامبر مکرم اسلام در روز قیامت از مصائبی که قومش بر سر اهل بیتش جاری کردند ناله سر نمی دهد، بلکه از مهجوریت قرآن ناله سر می دهد و این از اهمیت قرآن و اقامه قرآن حکایت دارد، از این رو همه وظیفه داریم قرآن را در جامعه اقامه کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: حفظ قرآن یک ارزش است ولی تدبر در قرآن ارزشمندتر است و خداوند همه ی ما را به تدبر در قرآن دعوت کرده و کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند را مورد توبیخ قرار داده است. دلیل اینکه خداوند همگان را به تدبر در قرآن دعوت کرده آن است که همگی می توانند با تدبر در قرآن درس های زندگی را از آن استخراج کنند.

استاد قرائتی ادامه داد: قرآن کتابی نیست که یک شخص بتواند کلیه ی درس ها و مطالب آن را فرا بگیرد و در حقیقت حتی علامه ها هم به همه آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی دست نیافته‌اند و الا امر به تدبر در قرآن به عموم مردم لغو بود و لذا هر شخص به میزان تدبر و تاملش در قرآن می تواند درس هایی را از قرآن فراگیرد.

وی گفت: قرآن بالاترین و ارزشمندترین علم است، ولی در بعضی از حوزه های علمیه دیده می شود که از اشخاصی که درس خارج فقه یا اصول می دهند تجلیل می شود ولی از بزرگوارانی که درس تفسیر قرآن تدریس می کنند به بزرگی یاد نمی شود و مورد تجلیل و تعظیم قرار نمی گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیه ۶۶ سوره مائده «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ کَثِیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ» گفت: اگر قرآن را در جامعه اقامه کنیم وضعیت اقتصادی و رزق و روزی کشور توسعه پیدا می کرد.

وی بیان کرد: روزی یکی از مهندسین کشور از من پرسید که قرآن چه آیاتی در زمینه ی ساختمان سازی و مهندسی دارد و شما چه آیاتی در این زمینه بلد هستید چرا که یک میلیون مهندس در کشور وجود دارد و یک سوم بودجه ی کشور هزینه ساختمان سازی می شود، این سخن من را به فکر فرو برد و با خود گفتم باید برای همه ی دانشکده های موجود در کشور تفسیر قرآن متفاوت و متمایز ارائه دهم و در هر زمینه ای مانند مهندسی، پزشکی، حقوق و... آیات متناسب با آن رشته را استخراج کرده و تفسیر نمایم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه ابراز داشت: هر چه را که تحصیل می کنید و یا می خواهید آن را به دیگران تدریس کنید باید حداقل یکی از چهار شرط را داشته باشد؛ اول اینکه واجب باشد، دوم مستحب باشد، سوم مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند و چهارم لااقل مشکلی از یک مومن و مسلمان حل کند، از این رو پژوهش ها و تحقیقاتی که نه واجب هستند و نه مستحب و نه مشکلی از مسلمین و یاحتی مسلمانی حل می کنند فایده ای ندارند.

وی تاکید کرد: علم باید علم نافع باشد و به گوش مردم برسد. تمام آیات و روایاتی که ارزش علم را بیان می کنند مربوط به علمی است که برای مردم بازگو شود و مردم از ثمرات آن علم بهره ببرند.

استاد قرائتی در پایان تصریح کرد: بنده خودم را وقف قرآن و علوم قرآنی کردم و در عمرم هیچگاه از مسیری که رفته ام پشیمان نیستم و اگر به پنجاه سال قبل برگردم قطعا همین مسیر را انتخاب خواهم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    بنا بر فیلم و سریال های کره جنوبی، کره ای ها که در صنایع مختلف رشد بسیار داشته اند، تصور می کنند تناسخ وجود دارد و پس از مرگ دوباره در جسم فرد دیگری، در این دنیا متولد می شوند؛ با این مهجوری قرآن در جامعه ایرانی، چیزی نمانده تا ایرانیان نیز به این باور برسند! در حالیکه نه تنها نباید در گمراهی فرو برویم، بلکه باید آگاهی بخش کشورهای غیر مسلمان باشیم.